Are o experiență de peste 30 de ani în hospitality business și a acceptat provocarea de a transforma niște restaurante aflate pe picior de închidere în afaceri profitabile, cu mâncare bună și servicii fără cusur. E Victor Melian, noul chef de temut de la Pro Tv. Vezi ce preferințe personale are specialistul în gastronomie cu studii de marketing la Stockholm, școlit în cele mai exclusiviste bucătării ale lumii. Emisiunea „Vine CHEFul!” este difuzată pe Pro Tv, în fiecare marți, de la ora 21:30.
Care sunt cele mai importante lucruri pe care le-ai învățat în cei peste 30 de ani de experiență în hospitality business? Clientul are (aproape) întotdeauna dreptate.
Cum ți-ai construit cariera? Când ai știut că acesta e drumul pe care vrei să mergi? O combinație între soartă, șansă și dorință. E complicat de răspuns, azi nu știu care e drumul, poate de mâine mă hotărăsc să fiu cosmonaut, așa cum îmi doream în clasa întâi.
Cine, ce situații și-au pus amprenta asupra ta? Călătoriile în mod special și câteva personaje-cheie: Alexandra Charles, Goran Israelsson, Nicolas Le Bec, Anthony Bourdain și, evident, Gordon Ramsay.
Cum alegi restaurantele pe care le vedem în emisiune? Avem o echipă excepțională care caută posibile restaurante. Interesante sunt cele care au ceva probleme, în care proprietarii sunt dedicați muncii și care din diverse motive nu au reușit încă să ajungă la acel succes pe care și-l doresc. Ne interesează motivația oamenilor, problemele lor și, în special, soluțiile pentru rezolvarea acelor probleme. Din motive evidente eu mă întâlnesc cu proprietarii în ziua în care începem filmările, pentru că ne dorim cât mai multa spontaneitate, adică un reality.
Care ar fi problemele cu care se confruntă restaurantele de la noi? În primul rând, incompetența. Oameni care nu au lucrat niciodată în branșă, fără cunoștințe de contabilitate, marketing, imobiliare se trezesc într-o aventură pe care își dau seama că nu o pot controla. Majoritatea nu investesc în capital uman, respectiv nu-și cumpără știința necesară. Un restaurant este o afacere complexă, bazată pe aceleași reguli ca orice alt business. Ai nevoie de expertiza interdisciplinară și, mai ales că vei lucra cu oameni, fie ei angajați, fie oaspeți, trebuie să fii un bun psiholog.
Ce ți-a dat cea mai mare bătaie de cap în demersul de a le pune pe picioare? Cel mai greu este să schimbi mentalități și să scoți personajele din starea de negare. E greu să vezi un restaurant gol, fișe contabile care sunt pe minus și persoane care adoptă metoda struțului, refuzând să vadă ce se întâmplă.
Cum ai defini gusturile românilor cu privire la „mâncatul în oraș“? Statistica spune tot: 60% restaurante românești, 30% italiene și restul de 10% libaneze, chinezești șamd. Odată cu dezvoltarea turismului extern, românii vor aduce acasă și alte gusturi/bucătarii. Sper.
Ce și-a pus amprenta asupra ta acolo unde ai învățat „meserie”? În afară de diverse cursuri, cel mai mult am învățat în sistemul de ucenicie/mentorat, și anume lucrând alături de bucătari/manageri de renume. În paralel, am făcut facultatea de științe economice de la Stockholm, cu specializare în marketing.
Dă-ne câteva amănunte despre cele mai importante locuri în care ai avut ocazia să lucrezi. Care au fost lucrurile care te-au surprins? Fem Sma Hus in Stockholm, surprins de dinamismul dezvoltării unui restaurant care există de când lumea, adaptarea la trendurile noi și menținerea personalității acestuia.