Creațiile SABINNE, apreciate atât în țară, cât și în străinătate, pornesc de la tipare clasice, îmbogățițe cu detalii unice care surprind prin structura interesantă, prin broderii și volumetrii atipice.
Sabinne, colecțiile tale sunt de-a dreptul vibrante. Cum le-ai descrie și cui se adresează? Povestește-ne un pic despre fiecare colecție în parte. Ținutele pe care le creezi sunt unice, diafane, delicate și foarte feminine.
Creațiile mele se inspiră atât din formele arhitecturale, cât și din aspectele organice. Pornesc, în general, de la tipare clasice, dar includ elemente care surprind. Fie ca este vorba despre o structură interesantă, de o broderie deosebită, de anumite volumetrii atipice, se remarcă față de alte creații. Îmi place să cercetez, să experimentez, să învăț. Persoanele care aleg SABINNE gândesc liber, sunt independente și au un stil propriu. Se disting prin atitudine și modul de a fi, pur si simplu.
Fiecare proiect are o istorie în spate, fiecare vorbește într-un anumit fel.
#BlueGardens este inspirat din grădinile franțuzești. Scopul a fost acela de a crea efecte 3D prin manipularea materialelor și de a include materiale neconvenționale, precum sârma sau polistirenul. Piesele trebuiau să fie multifațetate, multifuncționale.
#Metamorph, un proiect despre puterea interioară, pornit de la eterna fascinație față de echilibrul perfect al formelor naturale imperfecte. Aici am folosit îndeosebi materiale naturale, lănă, mătase, organza, mizând pe contrastele de textură și culoare.
#Karenina reimaginează destinul celebrei eroine tolstoiene într-un context urban contemporan. Piesele surprind prin sensibilitatea subtilă, croiurile ample și o atitudine fermă.
#TeahouseSoul este expresia dorului de interacțiunea umană, de simpla conversație dintre străini, de socializarea de bază. Nostalgică după apropierea umană, am creat pe ritmuri de muzică soul, având-o ca muză pe Amy Winehouse.
#LavaEgo celebrează focul interior, acea energie care motivează în momentele esențiale ale vieții, fiind inspirat din erupțiile vulcanice și zeii focului din mitologia japoneză. Sunt fascinată de dualitatea forțelor naturale: creație/distrugere, viață/
moarte, precum și de echilibrul imperfect al naturii. Studiind erupțiile vulcanice, dorința mea a fost de a replica diferitele fluxuri de lavă, prin folosirea texturilor contrastante (latex, tulle, stofă de lână și mătase voal), dar și prin crearea unor structuri unice tridimensionale din material textil.
Proiectul #LavaEgo este realizat din materiale aflate în stoc, în timpul carantinei, cu intenția de a minimiza pierderile, în ideea sustenabilității.
#Măiastra este cel mai recent și cumva poetic moment SABINNE, un proiect menit să ofere o materializare a mitului Păsării Măiestre, preluat și reconstruit de atâtea ori, mai ales în arta modernă, începând de la Brâncuși. Piesele imaginate se vor a fi purtate ca expresie a unei fantezii, în afara pragmatismului limitativ.
Cum crezi că se prezintă moda la ora actuală? Se pune accent mai mult pe cantitate si prea puțin pe calitate?
Sincer cred că fiecare își alege drumul și ar trebui să realizeze că niciun drum nu este fără provocări. Există, după părerea mea, încă, designeri sau case de modă dedicate în a păstra și a îmbogăți tradițiile sartoriale, accentele de haute-couture și care încurajează perfecționarea lor. Există design revoluționar, cercetare a zonelor încă neexplorate, interes pentru dezvoltarea și folosirea materialelor neconvenționale sau a tehnicilor noi. Așa cum există, la polul opus, și designeri sau case de modă pentru care doar vânzările contează și atunci calitatea este sacrificată. Consider ca fiecare are un public, este loc pentru toată lumea.
Ce proiecte locale și internaționale te recomandă?
Am avut șansa ca proiectele de până acum să fie apreciate și la nivel național, dar și internațional. Lucrarea Blue Gardens participă la Romanian Design Week 2018, precum și în cadrul evenimentului ”L’Art des Convergences”, de la Paris, alături de alte lucrări ale studenților și profesorilor Universității Naționale de Artă din București, organizat de Institutul Cultural Român și Ambasada României în Franța. Colecția Metamorph a fost premiată cu argintul la competiția de design international IDA 2019 (International Design Awards, Los Angeles, SUA).
De asemenea, colecția Metamorph a primit și C-IDEA Design Award 2019. Așteptăm reacțiile la cele mai recente proiecte, pentru 2021/2022. M-am bucurat să iau parte la prezentari și festivaluri de modă pe plan local – InfoFASHION România, Inedithe Fashion Show, Atypic Beauty by Magda Coman, Designeri în vitrina Yokko, precum și să colaborez cu diverse publicații de specialitate sau cu artiști și persoane publice.
Sustenabilitatea încurajează utilizarea resurselor în mod responsabil. Confecționarea hainelor din colecțiile tale respectă acest aspect. Ce ne poți spune în acest sens?
Am fost mereu preocupată de acest aspect, nu îmi place să irosesc nimic. Consider că din haos se pot naște lucruri foarte frumoase. Mă refer aici la toate bucățile de materiale care rămân dupa tăierea tiparului original. Tot timpul am în vedere cum aș putea reutiliza anumite piese, retrasa anumite tipare pentru a minimiza risipa. În proiectul #Blue Gardens 2018, am
realizat o fusta din fâșii foarte înguste, cusute între ele, formând un sistem de fagure. La colecția de vara 2020, #TeahouseSoul am realizat o jachetă din resturi asimetrice, așezate într-un mozaic. Anul acesta, în proiectul #LavaEgo, am creat acele structuri interesante exclusiv din bucățile rămase după tăierea pieselor mari. Durează foarte mult, însă rezultatul e spectaculos și ai satisfacția că nu ai irosit resursele, le-ai dat o nouă viață. fusta din fâșii inguste din proiectul #BlueGardens structurile 3d din proiectul #LavaEgo.
Încurajezi și alți designeri să fie atenți la acest detaliu?
Cred că este important să ne intereseze ce fel de amprentă lăsăm. Personal, aplic și în viața personală principiile de sustenabilitate, economisire a resurselor, folosire a acestora în mod responsabil, deci probabil că este o extensie și în sfera profesională. Totul pornește din noi. Încurajez toate inițiativele creative ce țin cont de aspectele sustenabile.
Din ce materiale sunt hainele pe care le creezi? Le preferi pe cele confecționate din fibre naturale? Cât de rezistente sunt?
Materialele au caracteristici diferite, se comportă diferit, se uzează diferit. Pot spune că prefer să lucrez cu materiale care se păstrează mai bine în timp, care se pot întreține ușor, nefiind nevoie de eforturi supraomenești pentru a le păstra culoarea, textura sau calitățile în timp. Cred că și acesta este un aspect al sustenabilității de care ar trebui să ținem cont. Nu sunt adepta consumerismului. Prefer să propun piese vestimentare creative, care surprind sau emoționează într-o anumită măsură, din materiale de calitate, cu rezistență în timp. Mi se pare mai relevant și pentru mine ca designer, dar și pentru oamenii care aleg să-mi poarte creațiile. Din aceleași materiale poți crea ceva banal care probabil se va demoda în scurt
timp și va deveni doar ”balast de șifonier”, sau poți veni cu ceva original. Mereu voi alege a doua variantă.
Ce recomandări poți face femeilor care încă își caută stilul vestimentar? Cum pot ajunge ele, să spunem, la cea mai bună versiune vestimentară a lor?
Educându-se. Și privindu-se, cu onestitate, în oglindă. Competiția este buna. Însă eterna comparație este foarte nocivă. Femeile care vor tot timpul ceea ce au altele, ce ”se poarta”, trebuie să se oprească și să se întoarcă spre sine, cu sinceritate. Să-și recunoască: ce le place, ce le face să se simtă bine, ce le face fericite. Și de acolo, vor veni toate răspunsurile. În altă ordine de idei, observ din ce în ce mai des în jur, mai ales recent, o renunțare la ritualurile sociale de pregătire, de înfrumusețare, de îngrijire, o renunțare pe care nu o susțin. Este un drum cu sens unic, fără cale de întoarcere și care nu ne duce nicăieri bun. Interesul pentru propria persoană, continua educație, continua dezvoltare personală, sunt chestiuni care nu trebuie să țină de o anumită perioadă sau o anumită criză. Fără această minimă preocupare față de sine, nu ne putem dezvolta în nicio arie a vieții.
Karenina: model Raluca Pîrvănescu, foto: Andrei Ghiță Metamorph: model Eva Tănase, foto Andrei Ghiță Lava Ego: model Nara Jackson, foto: Jennifer Pircălăbescu, MUA: Daniella Stanciu Teahouse Soul: model Delfina Trifan, foto Iulian Sima, MUA: Daniella Stanciu Măiastra: model Alexandra Asiminei, foto Iulian Sima RDW foto: Roald Aron Inedithe prezentare: Vlad Ciubotariu Portret și poze din atelier: Dan Tonea