Dirijorul Cristian Măcelaru este directorul Orchestrei Naționale a Franței. Pe 14 iulie 2022, Ziua națională a Franței, muzicianul a ales, printre multe alte opere, și Rapsodia Română nr. 1, compoziție a lui George Enescu (n. 1881 – d. 1955).
Angela Gheorghiu, critici dure la adresa lui Cristian Măcelaru, dirijorul Orchestrei Naționale a Franței
„A dirija Rapsodia Română de Enescu în fața Turnului Eiffel este unul dintre cele mai speciale momente din viața mea. Lui Enescu i-ar fi plăcut să audă cum sunetele iubitei sale compoziții umplu întregul Paris. Trăiască puterea muzicii care ne conectează pe toți”, a scris Cristian Măcelaru pe Facebook.
La acest mesaj, soprana Angela Gheorghiu a răspuns:
„Din păcate ești un laș și un trădător, știi bine ce vreau să spun… un alt român, nu mă surprinzi deloc. Muzică populară la Paris, OMG! Cultura ta muzicală aici s-a oprit?! Păcat! Avem mari compozitori români, nu uita asta niciodată, pe care publicul internațional nu îi cunoaște, și eu i-am cântat și interpretat pe foarte mulți pe toată planeta, dar tu nu ai studiat în România și, atenție, ai mari lacune pe acest subiect“.
În octombrie 2021, Angela Gheorghiu era protagonista unei alte controverse, după ce a declarat că Ciprian Porumbescu, George Enescu și Maria Tănase sunt legende „exagerate” formate în România.
În septembrie 2021, cartea „O viață pentru artă” a fost lansată în limba română. Aceasta redă un dialog al Angelei Gheorghiu cu Jon Tolansky. Printre altele, un capitol extins este „România comunistă și calea muzicii”. Într-un interviu publicat de contributors.ro, soprana a dezvoltat câteva idei controversate.
„Cine a fost Ciprian Porumbescu? Un compozitor care a scris puține lucruri… Aici este o problemă în România. O problemă cu George Enescu, cu Ciprian Porumbescu… Nimeni nu vrea să afle cine au fost oamenii aceștia. Ciprian Porumbescu a fost un compozitor ce se afla la începutul carierei, a compus o operetă românească. Muzica sa nu este de mare valoare, comparativ cu mulți alți compozitori români. Bietul de el nici n-a avut timp pentru că a murit tânăr din cauza tuberculozei”, a declarat soprana.
„După aceea am început să auzim despre George Enescu. Eu, în 30 de ani, nu am descoperit nicio sală importantă în care George Enescu să fi cântat. Unde a cântat? Vă imaginați în perioada în care George Enescu a cântat la vioară ce artiști mari erau atunci pe planetă? Vă puteți imagina? În România s-au creat false legende”, a completat.
„Nu poți să spui că Maria Tănase a fost și a cântat la New York. Artiștii de muzică populară nu cântă în săli mari. Cântă doar la comunitățile de români. Și cântă în restaurante. Sau în mici săli pe care reușesc ei să le închirieze. Trebuie spuse lucrurile pe nume. Lucrurile astea înainte nu se puteau studia foarte bine, dar astăzi avem posibilitatea de a vedea, de a studia exact cine e cu adevărat. Un click distanță. S-au construit false legende comandate. Sunt nume și istorii construite. Nu poți să spui că Maria Tănase cânta la New York, dacă ea a cântat printre mese. Este adevărat. A cântat, într-o expoziție probabil internațională, din moment ce i-a invitat și pe români acolo. Oamenii stăteau la mese și ea a cântat printre acei oameni. Dar trebuie înțeleasă nuanța pe care eu vreau să o arăt”, a mai spus atunci.