Potrivit anunțului făcut luni, 4 mai, de președintele Klaus Iohannis, în contextul pandemiei de coronavirus, starea de urgență din România nu se va mai prelungi după data de 15 mai, urmând să intre în vigoare starea de alertă.
Ce este și ce presupune starea de alertă?
Starea de alertă este prevăzută de OUG nr. 21/2004 şi se referă la punerea de îndată în aplicare a planurilor de acţiuni şi măsuri de prevenire, avertizare a populaţiei, limitare şi înlăturare a consecinţelor situaţiei de urgentă. În localităţi, starea de alertă este declarată de primar, cu aprobarea prefectului. Pentru județe, decizia declarării stării de alertă aparţine prefectului şi trebuie aprobată de ministrul Administraţiei şi Internelor.
Privind măsurile care pot fi luate în cadrul stării de alertă, declarată în mod legal, OUG nr. 21/2004 dispune că acestea sunt “orice măsuri care sunt necesare pentru înlăturarea stării de forţă majoră” şi “trebuie să fie proporţionale cu situaţiile care le-au determinat şi se aplică cu respectarea condiţiilor şi limitelor prevăzute de lege.”
În forma iniţială, OUG nr. 21/2004 prevedea că, pe durata stării de alertă, se pot dispune măsuri care privesc limitarea sau restrângerea unor drepturi şi libertăţi cetăţeneşti, în conformitate cu prevederile articolului 53 din Constituţie, însă această reglementare a fost eliminată ulterior. Acest lucru înseamnă că autorităţile, inclusiv cele locale, nu pot dispune măsuri care să vizeze eventuale restrângeri ale drepturilor şi libertăţilor cetăţenilor.
Astfel, odată instituită starea de alertă, orice limitări sau restrângeri de drepturi ar putea fi impuse doar prin adoptarea unui act normativ de tipul unei legi organice.
„Cum în lipsa menţinerii stării de urgenţă, astfel de restrângeri (adoptate prin ordonanţe militare) nu ar mai putea fi adoptate în cadrul unei stări de alertă, înseamnă că orice limitare sau restrângere redevine (în mod firesc) o posibilitate exclusivă a autorităţii legislative, respectiv a Parlamentului”, a explicat avocatul Codrin Ţarălungă, potrivit Mediafax.
Conform fostului președinte al Curții Constituționale, Augustin Zegrean, pe timpul stării de alertă, cetățenii nu pot fi amendați la fel cum se întâmpla în perioada stării de urgență.
„Starea de alertă este mai simplă, mai mică decât starea de urgență. În starea de alertă nu se pot da ordonanțe militare. Se pot da doar ordine, care nu au aceeași putere. De asemenea, în starea de alertă nu se pot stabili amenzi. Dacă vor să mențină amenzile, vor trebui să dea o lege”, a declarat Augustin Zegrean, la Digi24.