De câte ori ai călătorit pe calea aerului te-ai întrebat, poate, de ce este mereu frig în avion! Mulți pasageri se plâng de temperaturile scăzute din avion și unii dintre ei cer pături pentru a-și încălzi picioarele. Oricât ar fi de neplăcut să fie frig în avion, explicația are legătură cu siguranța ta!
Oricât de cald ar fi afară și indiferent de durata călătoriei, mereu este frig în avion. Majoritatea pasagerilor resimte acut trecerea de la temperatura din aeroport, care este mult mai plăcută, la temperatura mult mai scăzută din cabina avionului. Întotdeauna este o diferență de cel puțin 2 – 3 grade față de temperatura din sălile de așteptare.
Toate companiile aviatice mențin o temperatură scăzută în aparatele de zbor, iar acest lucru este determinat atât de confortul pasagerilor, de sistemul de ventilație, dar mai ales de siguranța tuturor celor care zboară cu avionul.
Temperatura medie din aeronave
Temperatura aerului la înălțimea la care zboară avioanele de pasageri este extrem de scăzută. În general, avioanele pentru călători zboară la o înălțime medie cuprinsă între 12.000 și 15.000 de metri de la sol. Această înălțime este rareori depășită de avioanele de pasageri, dar ea este înălțimea optimă la care avionul poate atinge viteza necesară.
La altitudini înalte, aerul este mult mai subțire, deci nu opune rezistență așa cum opune rezistență în straturile inferioare. În plus, păsările nu zboară la înălțimi atât de mari. Stolurile de păsări călătoare reprezintă un motiv de îngrijorare pentru piloți și un risc major de accident, în cazul în care se intersectează cu avioanele.
Cu toate acestea, trebuie să reții că înălțimea la care zboară avioanele este determinată de doi factori esențiali, după cum putem afla de pe site-ul www.aviationacademy.ro:
La 10.000 – 11.000 de metri, acolo unde aerul este mult mai rarefiat, avioanele pot călători mult mai ușor, economisindu-se timp prețios, dar și combustibil.
Avioanele de linie dețin cabine presurizate, dar există și avioane mai mici care nu dispun de această condiție. În cazul de față, zborul la altitudini mult prea mari, peste capacitățile aeronavei, poate conduce la hipoxie și ulterior la o stare de leșin periculoasă. Este o problemă medicală cauzată de lipsa oxigenului.
La o asemenea înălțime, la peste 10.000 de metri, unde începe troposfera, temperatura aerului poate varia de la -30°C la -50°C. Chiar dacă radiața solară este puternică, deoarece atmosfera este rarefiată, avionul nu se încălzește. Dacă nu ar avea cabina presurizată și sisteme performante de control al temperaturii din interior, ar fi extrem de frig în avion, practic ar fi imposibilă călătoria cu avionul la altitudini mari.
Tocmai datorită sistemelor de climatizare de la bordul aeronavelor, putem călători atât de rapid cu avionul oriunde în lume. Iar majoritatea companiilor aviatice mențin o temperatură medie cuprinsă între 20°C și 22 de grade Celsius în interiorul avioanelor.
De ce este importantă temperatura scăzută din avion
Cele mai multe persoane consideră că o temperatură de până la 22°C sau 23°C este destul de răcoroasă. Acesta este și scopul pentru care se menține un standard mediu de temperatură la bordul avioanelor.
Poate că unii dintre noi se simt confortabil la 24°C sau 25°C, alții chiar preferă o temperatură mai scăzută cu două sau trei grade. Fiecare călător are nivelul lui de confort în ceea ce privește temperatura, dar nu poate fi mulțumit fiecare în parte.
Motivele pentru care se menține o temperatură mai scăzută nu au legătură atât cu confortul pasagerilor, cât cu siguranța și sănătatea lor.
O mai bună filtrare a aerului
Aerul din cabina avioanelor este recirculat și filtrat la fiecare ciclu printr-o serie de filtre performante, care pot reține nu doar particule de praf și umezeală, ci și anumite bacterii sau microbi. Cu cât temperatura aerului este menținută constantă, cu atât se poate face o mai bună filtrare a aerului, astfel încât atmosfera, chiar dacă este frig în avion, să nu fie îmbâcsită de praf și microorganisme periculoase.
Controlul umezelii
Într-un spațiu atât de mic, în care călătoresc câteva sute de persoane, se acumulează o cantitate apreciabilă de umezeală din respirația fiecărui călător. Sistemele de filtrare a aerului rețin o bună parte din umezeala care se acumulează în aeronavă și fac aerul mult mai ușor de respirat.
Dacă ar fi prea cald în cabină, spre exemplu 25°C și umezeala ridicată, toți călătorii ar avea de suferit. Este greu să suporți o temperatură mai ridicată și umezeala, stând aproape nemișcat pe scaun timp de câteva ore!
Riscul de hipoxie
Dar principalul motiv pentru care se menține o temperatură medie sub 22°C ține de sănătatea fiecărui pasager. La înălțimi foarte mari, așa cum zboară toată avioanele de pasageri, aerul este rarefiat, iar lipsa de oxigen ar induce o stare de hipoxie urmată de leșin.
Dacă aerul din cabina avionului nu ar fi îmbogățit cu oxigen și ar fi prea cald, cu siguranță mulți pasageri ar avea probleme din lipsa de oxigen, s-ar simți foarte rău sau chiar ar leșina.
Conform unui studiu publicat de ASTM International, există o legătură strânsă între starea de leșin, presiunea atmosferică din cabină și temperatura din avion. Oamenii sunt mai predispuși să leșine în timpul unui zbor, decât atunci când sunt la sol, din cauza hipoxiei, o stare patologică care presupune un aport insuficient de oxigen în organism. Totodată, același studiu arată că presiunea mare din avion poate accelera riscul de hipoxie. Iar, dacă temperatura din aeronavă ar fi mai ridicată, ar crește riscul ca pasagerii să leșine.
De ce este accentuată senzația de frig din avion
Principalul motiv pentru care se păstrează o temperatură medie scăzută este, așadar, siguranța pasagerilor. Chiar dacă unii sunt mai friguroși, chiar dacă alții și-ar dori mai multă căldură, nu pot fi toți mulțumiți. Cu toate acestea, o temperatură medie de 20°C – 22°C poate fi considerată o temperatură ușor de suportat de către majoritatea pasagerilor. De altfel, temperatura medie de 22°C este întâlnită în cele mai multe clădiri de birouri din lume și este o temperatură optimă pentru organism, după cum ne sfătuiesc și medicii.
Chiar și acasă, pe timpul verii, când folosești aerul condiționat este bine să îl setezi la cel puțin 22°C, astfel încât să nu suporți o trecere bruscă de la o temperatură de peste 25°C la o temperatură mult mai rece în casă.
Cu toate că temperatura medie de 20°C – 22°C este considerată una benefică pentru organism, mulți pasageri se plâng de frig în avion. În mod normal, nu ar trebuie să ne fie rece. Totuși, senzația de frig în avion este accentuată de faptul că nu ne putem mișca.
Acasă și la birou te poți mișca în voie, iar corpul se încălzește. Într-o aeronavă, însă, mișcarea este strict limitată. Cel mult poți face două drumuri la toaletă, dacă este un zbor mai lung. Dar faptul că stai ore întregi pe scaun, cu posibilități limitate de mișcare, te face să simți că amorțești de frig. În acest caz, o stewardesă te poate ajuta cu o pătură, să îți încălzești bine picioarele și să te simți mai confortabil.
Senzația de frig în avion poate accentua și teama de zbor. Dacă ceri o pătură și te încălzești, încearcă să te relaxezi și să îți controlezi temerile. Zborul cu avionul este cea mai sigură și cea mai confortabilă soluție de a călători pe distanțe lungi. Ține minte că riscul de accident este aproape egal cu zero, având în vedere că fiecare zbor este minuțios pregătit, aeronava este riguros verificată, iar condițiile meteo sunt urmărite cu ore întregi înainte de cursă.
Cum să te simți confortabil în avion
Ține cont de faptul că este destul de frig în avion, indiferent de cursa cu care zbori. Dacă zbori pentru prima dată cu avionul, este bine să ții cont de acest aspect și să iei cu tine haine potrivite. Iată câteva sfaturi care te ajută să alegi cele mai bune locuri din avion și să te simți cât mai confortabil în timpul zborului.
Rezervă din timp biletele de avion și evită locurile din spatele aeronavei;
Încearcă să eviți totodată și locurile aflate în apropierea toaletelor;
Alege un loc la capătul rândului, spre culoar, dacă îți este teamă de zbor și amețești când te uiți pe fereastră;
Îmbracă-te cu haine lungi, care îți acoperă picioarele, dacă ești friguroasă, și ia cu tine un hanorac sau o geacă să o pui pe umeri, chiar dacă la destinație te așteaptă temperaturi toride; pantalonii lungi sau o pereche de colanți te ajută să înduri mai bine aerul rece din avion;
Solicită sprijinul unei stewardese și cere o pătură să te încălzești, dacă îți este frig în avion; chiar dacă păturile se numără uneori (în unele avioane, foarte puține oricum) printre cele mai murdare lucruri din avion, este bine să o pui pe genunchi; senzația de căldură te poate ajuta să te relaxezi și chiar să adormi în timpul unui zbor lung și plictisitor;
Cere ceaiuri fierbinți pentru a alunga senzația de frig, te ajută totodată să te relaxezi și să te menții hidratată mai ales pe timpul zborurilor foarte lungi.