Liliana Hadji este psiholog și a înființat în 2014 Asociația Gritty Education, prin intermediul căreia sprijină copiii să descopere scopul pe care aceștia doresc să-l acorde vieților lor. Am vorbit cu ea despre metodele de educație alternativă pe care le folosește și despre ce presupune, din punctul ei de vedere, o dezvoltare armonioasă a copiilor.
Liliana mi-a spus că a învățat să povestească despre ea raportându-se la viitor, la planurile ei, la felul în care își dorește să schimbe lumea și la cum i-ar plăcea ca oamenii pe care îi îndrăgește să își trăiască viețile la care visează. Când era mică era fascinată de arta cuvântului, publica poezie și se visa actriță sau jurnalistă, însă printr-o întâmplare fericită spune ea, a avut șansa să reflecteze asupra alegerilor ei și până la urmă s-a îndrăgostit iremediabil de psihologie.
După ce a terminat facultatea, a continuat cu un master de programe audiovizuale la UNATC, s-a format ca psihoterapeut, a terminat un doctorat pe tema auto-cunoașterii, iar în prezent continuă studiul, fiind interesată de cele mai noi descoperiri științifice din domeniul psihologiei, științelor cognitive, neuroștiințe sau psihologia sănătății.
Liliana Hadji, psiholog și consilier
În perioada în care a profesat în calitate de consilier și-a dat seama că există multă suferință inutilă și s-a gândit ce ar putea să facă pentru a o preveni. Așa i-au venit în minte copiii și faptul că dacă aceștia ar fi sprijiniți să își construiască abilități sănătoase de viață, poate că deciziile nepotrivite sau drumurile înfundate, de multe ori irecuperabile, ar fi prevenite.
Astfel, a început să ofere servicii de dezvoltare personală pentru grupuri de copii de la grădinițe, iar în 2014, după lecturi consistente și cercetarea mai multor inițiative în zona dezvoltării mentale ale copiilor, a înființat Asociația Gritty Labs. Spune că misiunea asociației este simplă: să le ofere copiilor în stil jucăuș informații care să îi ajute să își dozeze energia într-un mod inteligent și să își organizeze viața mai eficient.
Tabere urbane și ateliere de weekend
În primii ani de activitate, echipa Gritty a dezvoltat proiecte pilot, pe care le-a validat și adaptat din mers, împreună cu copiii și părinții acestora. În prezent, copiii au mai multe opțiuni de activități la care se pot înscrie: un curs opțional anual pentru școli și grădinițe, tabere urbane, ateliere de weekend sau proiecte punctuale, în cadrul Săptămânii Altfel.
Liliana spune că în sesiunile lor de lucru, trainerii folosesc un limbaj destul de academic, pe care îl însoțesc cu explicații, pentru că sunt conștienți că pentru unii copiii, abordarea lor este total nouă și că multe lucruri sunt mai greu de procesat: ”Pentru noi este important ca ei să înțeleagă că lucrurile valoroase sunt solicitante, dar rezultatele sunt de multe ori peste măsura așteptărilor. Concret, le arătăm cărți, unele care nici nu au apărut la noi, am cumpărat licența pe o platformă de training al abilităților de caracter pentru copii și studiem împreună materialele video de acolo, încercăm să prezentăm unii autori într-o lumină cât mai amuzantă sau ambalăm lucrurile într-o poveste ușor de reținut, facem conexiuni între idei științifice și aplicabilitatea lor directă, pe situații reale care apar în timpul întâlnirilor noastre, îi încurajăm să citească și îi redirecționăm către site-uri de articole științifice pentru copii. Evident, lucrurile nu se termină aici, unele idei ne vin pe loc și improvizăm așa cum simțim că evoluează receptivitatea copiilor din programe.”
Mulți dintre copiii participanți la ateliere sunt receptivi, însetați de cunoaștere și cu un auto-control foarte bun, dar reacțiile lor depind de așteptările cu care vin la ateliere. ”Dacă este împins de părinte să vină la activitate, dorința lui este doar să se distreze și atunci contextul de a lucra, de a gândi, de a face față efortului cognitiv este o pacoste. Ne străduim să prezentăm părinților miza și să accentuăm importanța motivației și modul în care își pot pregăti copiii pentru atelier sau Lab, dar înțelegem că nu avem încă un public ideal și lucrăm așa cum putem mai bine cu materialul care vine.
Ne este foarte clar că programele noastre nu sunt pentru orice copil, e nevoie de un minim background de autodisciplinare fizică și mentală pentru a avea șansa să intre în atmosfera focalizării. De fapt sunt abilități de bun simț, ceea ce am putea numi acel caracter în limbajul popular: să respecte spațiul personal al celorlalți, să înțeleagă valoarea pe care o primesc, să folosească cu grijă obiectele educaționale, să poată respecta timpul fiecăruia în conversație, să aibă o minimă doză de independență. În acest sens am elaborat un Cod de Onoare pe care copiii îl citesc înainte de începerea activităților sau sunt pregătiți de părinți în prealabil să îl respecte.”
Recunoștința, Autocontrolul, Curiozitatea, Inteligența socială. Atitudinile care devin superputerile copiilor
Fiecare Laborator Gritty creează contextul definirii și antrenamentului unor trăsături de caracter, numite pe înțelesul copiilor – superputeri: Recunoștința, Grit, Autocontrolul, Curiozitatea, Inteligența Socială, Optimismul, Entuziasmul și Mindsetul de Creștere. ”Fiecare superputere o plasăm într-un context practic la care ne raportăm, de exemplu în ControLab, unde antrenăm autocontrolul, gătim cu copiii și astfel dezvoltăm superputerea în relație cu ceva de bază: alimentația.
În OptimismLab vedem și facem filme, studiem atitudinea personajelor care reușesc să treacă peste obstacole și își împlinesc misiunea. Atelierele de Weekend sunt gândite ca o gură de viață practică, combinată cu autocunoașterea și cultivarea abilităților de viață. Coordonăm ateliere Mini-finanțe, în care îi învățăm pe copii să își contruiască repere financiare și să își gestioneze banii de buzunar, CoolCooking în care gătim gustări sănătoase și facem ca mâncarea să aibă culoare în farfurie sau Grit 4.0 în care copiii au ocazia să învețe să se focalizeze pe o pasiune și să aplice principii datorită cărora să progreseze în pasiunile serioase pe care le au. Sunt multe de spus despre fiecare, dar ceea ce le face utile pentru copii este tocmai background-ul științific al facilitatorilor și felul în care le stimulează resorturile motivaționale. Pentru noi este foarte important ca un copil să își dorească să câștige cât mai mult din întâlnirile noastre.”
Liliana consideră că în prezent, copiii trăiesc într-un ritm mai alert, se plictisesc repede, de multe ori sunt deja suprastimulați de lumea jocurilor video și le este afectată focalizarea. Am întrebat-o ce înseamnă, din punctul ei de vedere, o dezvoltare armonioasă a copiilor și mi-a răspuns că întenția proiectelor Gritty este una de așezare, de ritm mai lent, dar solid, de prezență, de mindfulness, de conștientizare și conexiune: ”Armonios la Gritty înseamnă să fiu o persoană completă, să accept diversitatea largă a emoțiilor și să pot să le observ fără a reacționa sau a mă lăsa dus de impuls, să pot fi creator de sens alegând prieteni, pasiuni, activități, obiecte care îmi sunt cu adevărat necesare, să pot fi conștient de riscuri, să fiu conectat cu problemele reale ale lumii în care trăiesc și să mă pot vedea ca pe o persoană care își pune abilitățile și atuurile în slujba unor proiecte de care pot beneficia cei din jur.”
Sursă foto: Gritty Education