Lumea evolează în mod continuu, iar odată cu ea, și educația. Cât de mult va semăna sistemul de învățământ din viitor cu cel de acum?
Într-un interviu cu Școala 9, Simon Østergaard, futurolog și specialist al Institutului pentru Științele Viitorului din Copenhaga, Danemarca, a explicat cum va evolua educația. Fiind futurolog, el analizează cercetări, cifre și trenduri ale pieței, sfătuind companiile și instituțiile să se pregătească mai bine pentru viitor.
Potrivit lui Simon Østergaard, învățarea va fi văzută dintr-o perspectivă hibridă, care să se adapteze la noile obiceiuri dezvoltate de oameni în pandemie. „Cu siguranță va exista un mod hibrid de abordare a învățării, a educației și a muncii”, a zis el, citat de Libertatea. „Școala online va rămâne cu noi, nu văd o situație de tipul alb sau negru: fizic, la fața locului, versus virtual, online. În plus, forma hibridă este încă în curs de perfecționare”.
Pentru că realitatea virtuală și Metaverse-ul ar putea juca un rol în educație, Scena 9 l-a întrebat pe Østergaard dacă educația va fi revoluționată de asemenea concepte. El a răspuns: „Ca futurist, sunt foarte atent când fac predicții, așa că nu pot spune că o va revoluționa. Dar văd, cu siguranță, unele aspecte interesante în acest domeniu”.
El a adăugat apoi: „Acum îi spunem metavers, dar în urmă cu cinci ani o numeam realitate digitală și vorbeam atunci despre estomparea granițelor dintre fizic și digital. Nu e doar faptul că îți pui o pereche de ochelari și poți să intri direct în mijlocul unei realități virtuale. Vorbim de ceva mult mai prezent în viețile noastre”.
Totodată, expertul a vorbit și despre modul în care competențele propriu-zise pe care le are o persoană devin mai importante decât diplomele. „Vedem în diferite locuri din lume că intrăm într-o paradigmă de înlocuire a diplomelor cu competențe”, a explicat el. „Aș spune că este mult mai important să ai competențele necesare și să fii motivat să le înveți decât să poți arăta cuiva o bucată de hârtie care să ateste că ai terminat o facultate. Mai ales în sectoarele tehnologice”.
Mai mult, Østergaard a ținut să precizeze că diplomele nu au întotdeauna legătură directă cu performanța la locul de muncă: „Încă mai avem persoane în vârstă în poziții de recrutare care gândesc în modul acesta: angajează o persoană cu certificat de la o universitate cunoscută, pentru că asta îi oferă angajatorului o siguranță. Însă dacă recrutează pentru joburile viitorului, care sunt mult mai fluide, bazate mai mult pe tehnologie, trebuie gândită recrutarea într-o paradigmă diferită. Există foarte multe studii care dovedesc că performanța la locul de muncă nu este foarte bine corelată cu diplomele”.