Brandul Louis Vuitton a lansat o nouă colecție de bijuterii, LV Volt, aspru criticată în contextul războiului din Ucraina. Literele „L” și „V” au fost contopite similar literei „Z”, devenită, în ultimele săptămâni, un simbol de susținere a invaziei ruse în Ucraina.
Brandul Louis Vuitton, aspru criticat pentru ultima colecție de bijuterii. „Ce nonsens! Susțineți Rusia?”
Presa de la Moscova titrează, în acest context, că reclama Louis Vuitton arată ca un gest de sprijin pentru acțiunile Rusiei, informează Libertatea.
„Reclama Louis Vuitton pare să susțină operațiunea specială rusă în Ucraina”, titrează miercuri, 23 martie, publicația Lenta.ru. În Moscova, sintagma „operațiune militară specială” este folosită cu referire la invazia rusă din Ucraina, termenul „război” fiind interzis prin lege în Rusia.
Potrivit aceleiași publicații, Ministerul Apărării de la Moscova a explicat că litera „Z” de pe echipamentul militar rus înseamnă „pentru victorie”.
La ordinul președintelui rus Vladimir Putin, Ucraina a fost invadată pe trei fronturi în dimineața zilei de 24 februarie. În ciuda promisiunii că vor fi atacate doar obiective militare, imaginile bombardamentelor din Ucraina îl contrazic pe liderul de la Kremlin.
În descrierea colecției, Louis Vuitton notează că „inițialele iconice «L» și «V» apar împreună, se separă și se întrepătrund într-o multitudine de combinații care devin o metaforă a mișcării și un simbol al energiei”.
Campania este promovată de rapperul Kid Cudi, actrițele Alicia Vikander și Gina Jin, modelele Sharon Alexie și XiaoXing Mao. Potrivit agenției ucrainene Unian, designerul de bijuterii Francesca Amphitheatre a publicat primele imagini cu acest design pe 5 februarie, cu 21 de zile înaintea invaziei ruse în Ucraina.
Cu toate acestea, promovarea colecției a stârnit un val de reacții negative în mediul online.
„Serios?!; Rușine!; Este simbolul războiului!; După ce concediați PR-ii și specialiștii în marketing responsabili de această campanie, donați salariile lor Ucrainei!; Z este simbolul de pe tancurile rusești, reprezintă violență și moarte; Glumiți?!; Ce nonsens! Susțineți Rusia?; #stopwarinukraine; Vă uitați măcar la știri? Mă întreb cum vor arăta cifrele voastre de vânzări…”, acestea sunt doar câteva dintre reacțiile oamenilor.
Reacții critice au apărut și pe Twitter: „Putin v-a plătit pentru asta?; Louis Vuitton, acesta este cel mai prost moment pentru a lansa așa ceva. Sau a fost intenționat? Nu ar fi pentru prima dată, nu?; Chiar trebuie să renunțați la acest design. Moment prost judecat sau mesaje subliminale?”.
Au fost, însă, și utilizatori care au atras atenția asupra faptului că acest design a fost gândit cu mult înaintea conflictului dintre Rusia și Ucraina. „Litera «Z» este anulată? Care este următorul pas? Interziceți folosirea cuvintelor care conțin «z»?; Oamenii chiar nu înțeleg că o nouă colecție și campanie sunt pregătite cu un an înaintea lansării propriu-zise?”, au notat unele persoane.
Louis Vuitton se numără printre brandurile care și-au suspendat temporar activitatea în Rusia după începutul invaziei în Ucraina. Compania a anunțat la începutul lunii martie că își va închide magazinele din Rusia, „având în vedere circumstanțele actuale din regiune”.
Potrivit unui purtător de cuvânt citat de New York Times, Louis Vuitton continuă să plătească salarii și beneficii celor 3.500 de angajați din țară. Se estimează că în Rusia există peste 120 de magazine Louis Vuitton.
În plus, pe 3 martie, într-un mesaj publicat pe pagina oficială de Instagram a brandului, compania s-a declarat „profund afectată de situația tragică din Ucraina” și a anunțat că va dona un milion de euro către UNICEF pentru sprijinirea copiilor și familiilor care au de suferit din cauza războiului.