S-a lansat oficial 119, un număr unic de telefon la nivelul României, menit pentru raportarea cazurilor de abuz împotriva copiilor.
Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) a operaționalizat numărul unic național 119, menit pentru raportarea cazurilor de abuz, neglijare, exploatare și orice altă formă de violență asupra copilului, în cadrul programului guvernamental „Din grija pentru copii”.
Noul număr de telefon este gratuit din orice rețea fixă sau mobilă. Va fi operat de către consilierii direcțiilor de asistență socială și protecția copilului. La implementarea activităților prevăzute în programul național de sprijin pentru copii au participat experți de la STS, care au pus la dispoziție echipamentele de comunicații necesare, după cum arată Digi24.
STS a configurat, testat și implementat o soluție de tip call-center în cele 41 de județe ale țării, precum și în sectoarele Bucureștiului, cu scopul de a putea prelua raportările cu privire la cazurile de abuz asupra copiilor. În cele 47 de sedii ale direcțiilor de asistență socială și protecția copilului au fost instalate 94 de posturi telefonice, câte două pentru fiecare centru de preluare a apelurilor.
Apelurile vor putea fi preluate, începând cu 5 ianuarie, 24 de ore din 24. Vor răspunde consilieri specializați în asistență socială și protecția copilului. În situațiile în care anumite abuzuri semnalate prin intermediul 119 necesită intervenția automată a Poliției sau a echipajelor medicale, operatorii 119 vor alerta serviciul de urgență 112. Mai mult, în cazurile de copii dispăruți, Poliția poate utiliza sistemul de avertizare RO-ALERT, sistem administrat tehnic de către STS.
Ministrul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse, Gabriela Firea, a anunțat miercuri lansarea „telefonului copilului”, la un briefing de la finalul ședinței de Guvern. „Vă prezint în premieră naţională telefonul copilului – 119, la care se va răspunde zilnic, 24 de ore din 24, şi este vorba despre un apel gratuit, deci o linie verde”, a spus Firea. „Cine poate să sune la 119? Poate să sune un copil care se simte abuzat, traumatizat, neglijat, victimă a violenţei de orice tip, fizică sau emoţională, psihică. De asemenea, şi o altă persoană care are cunoştinţă despre o astfel de situaţie, un prieten, un coleg, un vecin, un apropiat”.
Ea a mai subliniat beneficiile aduse de 119: „Acesta mi se pare un lucru bun şi anume că pot fi luate în considerare şi apeluri de la persoane care cunosc şi nu pot trece nepăsătoare peste faptul că un copil se află într-o situaţie dificilă, într-o situaţie vulnerabilă. Mi se pare absolut normal ca şi noi, în România, să aplicăm metodele care dau succes în Uniunea Europeană şi numai, în întreaga lume, prin care copiii înşişi să poată anunţa situaţia în care se află, dar şi o altă persoana, inclusiv un cadru didactic”.