Odată cu creşterea numărului de atentate teroriste, aeroporturile au început să folosească metode mai eficiente de depistare a armelor. Printre aparatele care vor ajunge…
… probabil, în toate aeroporturile lumii, se numără cele care scanează întregul corp al pasagerului, în căutarea unor obiecte ascunse sub haine. Această metodă redă imagini anatomice ale corpului uman, cu alte cuvinte „văd” prin haine.
Lăsând la o parte problemele legate de intimitatea personală, pe care pasagerii le consideră mai puţin importante decât siguranţa la bord, au apărut şi întrebări legate de efectele pe care le au sistemele de siguranţă asupra sănătăţii.
Se folosesc două tipuri de aparate. Unele din ele se bazeză pe unde radio, care intră în categoria radiaţiilor neionizante, deci sunt considerate sigure.
Însă alte sisteme funcţionează pe bază de raze X, care sunt ionizante, adică pot afecta celulele vii. Pasagerii se întreabă dacă nu cumva riscă să facă diverse tipuri de cancer din cauza sistemelor de securitate.
Aeroporturile din România nu au fost încă dotate cu această tehnologie, însă cei care călătoresc des în afara ţării s-ar putea întâlni cu aparatele ce emit raze X.
Aşadar, sunt ele atât de periculoase pe cât se crede?
Dr. James Thrall de la Colegiul American de Radiologie, spune că nu, nivelul radiaţiilor fiind cu mult sub pragul considerat periculos pentru corpul uman.
Şi oricum, mai spune doctorul, cei care călătoresc cu avionul sunt expuşi unui anumit nivel de radiaţii în timpul zborului. Cantitatea de raze pe care o emite aparatul de securitate este echivalentă cu cea pe care o suportăm în trei minute de zbor la o înăţime de 9000 de metri deasupra pământului.
Se estimează că un pasager ar trebui să fie expus la 2500 de verificări anual pentru a ajunge la ceea ce se numeşte doza individuală neglijabilă, adică nivelul de radiaţii sub care nu este nevoie de măsuri pentru limitarea expunerii.
Foto: Shutterstock