Cum se vindecă fobia de zbor?

.
Psihoterapeutul Miruna Stănculescu ne învață cum să scăpăm de teama de a zbura cu avionul.

„Să începem… Fobia de zbor nu are legătură cu zborul. Pentru că nu zborul în sine e problema. Ci conștientizarea de moment a faptului că viața este fragilă și vulnerabilă și că nu avem control asupra ei. Nici măcar pe sol, darămite în aer. Și, de vreme ce nu am fost proiectați să zburăm precum păsările, lăsatul pe mâna unei „mașini de zburat“ (un spațiu limitat, prins între nori, departe de pământ) scoate la iveală vulnerabilitatea în fața morții și pe cea generată de lipsa de control asupra imprevizibilului. Pentru unii dintre noi, anxietatea generată astfel este atât de puternică încât ne împiedică să găsim forța de a urca într-un avion.

fobie de zbor

Fobia de zbor nu are legătură cu avionul. Pentru că, dacă avionul ar fi problema, atunci și piloții ar avea fobie de zbor și s-ar numi alergie la avion. Are legătură cu lipsa vizibilă de control. Zbori într-un cilindru de metal, condus de altcineva, înconjurat de meca-nisme cărora nu le poți judeca fiabilitatea, într-un concert de zgomote pe care nu le poți interpreta cu exactitate și astea toate
împărțite cu oameni pe care nu-i cunoști și, implicit, nu știi ce le poate trece prin cap să facă. Așa că fobia de zbor nu are legătură cu avionul, ci cu fricile noastre ancestrale traduse în termeni tehnici sau sociali moderni.

Fobia de zbor nu are legătură cu logica. Statistica ne spune că 1 din 45 de milioane de zboruri se prăbușesc și a zbura cu avionul este de 29 de ori mai sigur decât să mergi cu mașina. Statistica în chestiune e, ce-i drept, valabilă pentru Statele Unite. Dar asta nu i-a împiedicat pe americani ca după 9/11 să refuze să zboare cu avionul pe motiv că nu mai era sigur și să apeleze la mașini pe motiv că acestea erau. Rezultatul? O creștere a mortalității. Pentru că, deși părea că mersul cu mașina e mai sigur, de vreme ce se desfășura la sol, volanul era în controlul omului cu pricina și în mașina lui nu erau cetățeni cu intenții teroriste, realist vorbind, lucrurile nu stau așa. E mult mai periculos pe autostrăzile americane decât în avion. E de-ajuns să ne gândim la drumurile noastre ca să putem conchide cu ușurință că, cel mai probabil, la fel e și pe la noi, dacă nu cumva chiar mai periculos de mers cu mașina decât la ei.

Dar haideți să înțelegem cum se petrec lucrurile – cum funcționează fobia de zbor și cum se poate vindeca?

Cum spuneam, procesul nu este unul logic, ci unul emoțional. Dacă statistica ar avea vreo legătură cu emoțiile mele, atunci ar trebui să-mi fie de 29 de ori mai teamă să merg cu mașina decât cu avionul. Sau ar fi necesar ca emoțiile să înțeleagă ce înseamnă 45 de milioane comparat cu 1. Chestia este însă că, emoțional vorbind, 45 de milioane nu înseamnă nimic, în timp ce UNUL acela în-seamnă posibilitatea ca 1 să fie echivalent cu zborul în care mă aflu eu.

Echivalarea de care vorbeam mai sus e suficientă pentru ca amygdala (adică cele două formațiuni în formă de migdală, situate în lobii temporali ai creierului, responsabile, conform studiilor, de procese legate de memorare, de luarea deciziilor și de reacții emoționale) să se activeze și să producă deranj (sub formă hormoni de stres) și ca posesorul ei să se poarte de parcă 1 în 45 de milioane înseamnă o probabilitate de 100% care se petrece deja.

Odată hormonii de stres eliberați în sistem, mai sunt și alți factori care fac ca frica de zbor să fie greu de gestionat.  Amygdala oprește alarma doar dacă este îndeplinită una dintre condițiile următoare: (1) cauza pericolului este identificată ca fiind neamenințătoare  sau (2) dacă  este amenințătoare și dacă posesorul ei preia controlul, caz în care intră în scenă  partea executivă, deci rațională a creierului sau (3) dacă este amenințătoare și se identifică o cale de scăpare. Dacă sunteți atenți, rezultă „foarte logic“ de ce să fii într-un tub în care se aud o sumedenie de zgomote pe care nu le poți interpreta, condus de altul la 10 000 de metri altitudine și fără oprire între stații pare mai nesigur decât o cutie care rulează pe sol, este condusă de tine și pe care o poți opri când vrei.

Dar amygdala e mulțumită cu logica proprie așa că, în ciuda celor de mai sus,  contraargumentul unei persoane cu fobie de zbor va fi, de cele mai multe ori, acela că „e un fapt că puține câte or fi ele, avioanele se prăbușesc, iar asta se întâmplă tot timpul și nu am cum să știu dacă nu o să fie chiar avionul cu care zbor eu“. Contraargument care, împreună cu vizionarea conștiincioasă de „Dezastre în aer“ permite trecerea de la imposibilitate la posibilitate, iar apoi la probabilitate și la aproape certitudine.  Iar asta ne face să ajungem de unde am plecat, în ciuda tuturor argumentelor raționale, fie ele și umoristice.

fobie de zbor

Cum poți scăpa de fobia de zbor? Soluția care funcționează implică doi pași

Primul pas este acela de a conștientiza că nu ne putem controla viitorul și că înlocuirea unui viitor necunoscut și incert cu unul imaginat și periculos va produce simptome identice cu cele ale trăirii unei realități periculoase. Mai exact, a înțelege și experimenta în cabinet proce­sul prin care ai dovada că mintea noastră nu face diferența dintre realitate și imaginație, iar asta face posibil să te sperii autentic în timp ce ești în siguranță dacă îți imaginezi suficient de convingător că ești în pericol.

Al doilea pas constă în desensibilizarea sistematică la stimul. Adică, practic, un proces prin care omul devine ceva mai nesimțit (sau insensibil, cum doriți!) cu privire la probabilitatea ca unul cu pricina în 45 de milioane să fie avionul în care urmează să se afle el.

Procesul implică între 6 și 8 ședințe de imagerie dirijată, adică niște exerciții prin care se alternează relaxarea cu imaginarea de scene legate de zborul cu avionul. Urmate de discuții lămuritoare cu privire la experiența trăită și fisele picate. {i, n-o să credeți, funcționează! Chiar dacă pare simplu, funcționează! Ajută omul care deja evită zborul sau pe acela care trăiește un coșmar când zboară să rede­vină călătorul ros doar de curiozitatea locurilor pe care urmează să le vadă, și nu de frica de a pica din ceruri. Fobia de zbor se poate vindeca.“

Google News Urmărește-ne pe Google News

Primești pe e-mail cele mai importante articole apărute pe Unica.ro!
Abonează-te la newsletter
buton