CUIB este prima afacere socială din România care are ca misiune promovarea teoretică și practică a consumului sustenabil. Mai exact, CUIB este un bistro din Iași, precum și un mic spațiu cu vânzare de produse sustenabile, care urmărește să ofere alternative de consum sustenabil și să diminueze impactul negativ asupra mediului.
Inițiatoarele proiectului sunt Anca Gheorghică și Andreea Ghiban, două femei din Iași, născute puțin înainte de generația millennials. Anca a studiat biologie-geografie, protecția mediului, ecologie umană și este doctor în economie. Aceste experiențe i-au permis o înțelegere mai bună a satului global și a neajunsurilor dezvoltării, astfel că a decis să se implice în sprijinirea de inițiative care să contribuie la dezvoltarea durabilă locală. A fondat asociația Mai bine în urmă cu aproape 10 ani și a coordonat proiecte axate pe educație pentru dezvoltare durabilă, ecologie și protecția mediului, economie socială și responsabilizare civică.
Andreea a studiat Jurnalism și Științele Comunicării și a urmat cursuri de antreprenoriat social. Și-a dorit să se implice în activități care să ajute comunitatea și s-a alăturat proiectului CUIB în urmă cu șase ani, încă de la faza de proiectare și, de atunci, a format cu Anca echipa care coordonează această întreprindere socială.
Ideea de a deschide CUIB a venit ca o continuare firească a preocupărilor privind dezvoltarea durabilă din cadrul Asociației Mai Bine. Au câștigat Competiția de Întreprinderi Sociale organizată de NEsT, au găsit spațiul potrivit și l-au amenajat împreună cu voluntari, recondiționând mobilier second hand pentru a integra ideea de reciclare și reutilizare încă din etapa de amenajare a spațiului.
Am vorbit cu Andreea Ghiban despre mizele sociale ale spațiului CUIB, despre beneficiile consumului sustenabil și despre provocările antreprenoriatului social.
Andreea Ghiban: Ideea care stă la baza creării întreprinderii sociale CUIB (Centru Urban de Inițiative Bune), a fost incubată de Asociația Mai Bineîncă de la fondare și oglindește misiunea acesteia de a contribui la dezvoltarea durabilă pe toate cele trei dimensiuni ale sustenabilității: natură, societate și economie. Astfel, CUIB urmărește să ofere alternative de consum sustenabil care să diminueze impactul negativ asupra mediului și care să sporească impactul pozitiv în comunitate.
Mai exact, CUIB este un bistro cu băuturi locale: bere, suc, tării locale, ceaiuri locale ecologice, cafea și ceai Fair Trade și cu mâncare vegetariană și vegană din ingrediente locale și de sezon, precum și un mic spațiu cu vânzare de produse sustenabile, în prezent, în principal de la cealaltă întreprindere a noastră, REDU. De asemenea, în CUIB au loc mai multe evenimente de conștientizare și de trai sustenabil, fie organizate de către noi, fie de către colaboratori și parteneri.
Care sunt mizele sociale ale spațiului CUIB?
Andreea Ghiban: Hrana este cea mai importantă achiziție pe care o facem zi de zi, iar modul în care alegem să o consumăm afectează comunitatea precum și mediul înconjurător. Pornind de la această realitate, am ales să deschidem întreprinderea socială CUIB bazându-ne, de la început, pe niște principii clare care să schimbe mentalități și să ajute comunitatea.
Astfel, folosim în cea mai mare parte ingrediente locale, de sezon, pentru rețete vegetariene cu multe opțiuni vegane, oferim apă filtrată gratuită din partea casei pentru evitarea ambalajelor, precum și pentru că apa este un drept și nu un produs, vindem doar băuturi locale cu excepția cafelei și ceaiurilor verzi și negre, care sunt certificate Fair Trade, nu folosim ambalaje de unică folosință, promovăm reducerea, reutilizarea și abia apoi reciclarea.
De exemplu, faptul că nu vindem apă îmbuteliată ajută o dată la reducerea cantităților de deșeuri, reduce transportul necesar în cazul vinderii de ape îmbuteliate și astfel cantitatea de emisii de dioxid de carbon, precum și resursele necesare producției acestui produs. Calculăm impactul în funcție de numărul de clienți și de comenzi și astfel, în 4 ani de activitate, am estimat că am avut emisii de CO2 de cel puțin 10 ori mai mici față de un restaurant convențional, am redus deșeurile cu cel puțin 20.000 de ambalaje, am salvat peste 500 de ființe vii.
Pe lângă aceste rezultate, unul constant este cel al educației și schimbării de mentalitate în comunitate prin expunerea zilnică a clienților noștri la informații privind consumul sustenabil,prin mesajele pe care le transmitem, prin meniul bistro-ului și evenimentele găzduite.
Ce înseamnă pentru voi stilul de viață verde și cum îl promovați la CUIB?
Andreea Ghiban: Stilul de viață verde este cel în care, prin deprinderi simple și cât se poate de firești, avem un impact mai mic asupra mediului. Promovăm la CUIB, ceea ce de cele mai multe ori am adoptat și noi. Fără a face propagandă sau a impune schimbare, credem foarte mult în puterea exemplului personal, pe de o parte, și că e foarte important să aplicăm ceea ce predicăm (walk the talk, cum se spune).
Așadar, practicăm personal și promovăm la CUIB totodată: consumul de hrană sănătoasă, fără carne și cu cât mai puține ingrediente de origine animală, cât mai naturală, de sezon și din ingrediente locale, provenite, de preferință, de la mici producători; consumul de băuturi cât mai naturale și produse cât mai local, cu capital românesc; consumul de produse certificate Fair Trade pentru alimentele și băuturile care nu pot fi produse local (precum cafeaua, ceaiul sau fructele tropicale); reducerea generării de deșeuri ( amenajarea spațiului a integrat multe elemente de mobilier și decorațiuni reciclate și/sau upcycled, nu oferim mâncarea la pachet decât în recipiente reutilizabile, folosim ștergare reutilizabile, zahăr, lapte și miere vrac pentru clienți, nu oferim paie pentru băuturi etc.); apă filtrată gratuită și nu apă îmbuteliată; reduceri de 10% tuturor celor care vin cu bicicleta la noi; ingrediente certificate ecologic pentru toate ingredientele pentru care avem această alternativă (vinurile la pahar sunt certificate, la fel și cafeaua și ceaiurile, făina pe care o folosim, laptele etc.)
Am optat pentru un meniu fără carne din mai multe considerente: etice, de mediu și de sănătate. Considerăm animalele ființe ce au sentimente și drepturi și care nu trăiesc doar pentru a satisface nevoile oamenilor care, în mare, sunt induse de societate și nu sunt neapărat implicite. De asemena, industria producătoare de carne are un impact mai mare asupra schimbărilor climatice decât industria transporturilor, de exemplu. Defrișarea terenurilor, resursele folosite pentru creșterea în masă a animalelor, transportul produselor, gazele cu efect de seră sunt doar câteva dintre practicile și consecințele care afectează negativ mediul înconjurător și ne afectează condițiile de trai. Și, nu în ultimul rând, sunt din ce în ce mai multe studii care vorbesc despre reducerea consumului de produse de origine animală pentru a ne menține sănătatea.
În plus, prin intermediul colegilor din Mai bine, suntem un avanpost pentru comerțul echitabil, găzduind multiple evenimente și distribuind numeroase materiale pentru informarea și conștientizarea publicului larg cu privire la neajunsurile comerțului liber și realitățile dure din spatele răsfățurilor noastre zilnice precum cafeaua, ciocolata sau bananele.
Ce înseamnă pentru voi antreprenoriatul social și care sunt provocările lui?
Andreea Ghiban: Scopul antreprenoriatului social este rezolvarea unei probleme cu care se confruntă comunitatea în care trăim, dar nu oricum, ci prin desfășurarea de activități economice sustenabile financiar. Antreprenoriatul social necesită o abordare mai complexă a fiecărei decizii luate care trebuie să țină cont, pe lângă profitabilitate, costuri și strategii financiare, și de scopul social, de cum influențează aceste decizii misiunea proiectului. De fapt, în conturarea strategiilor de dezvoltare a întreprinderii sociale previziunile se fac pornind în primul rând de la rezultatele misiunii, nu doar de la cele financiare.
Dezvoltarea durabilă este cea în care obiectivele cu privire la cele trei dimensiuni ale dezvoltării (natura, societatea și economia) sunt formulate și urmate în așa fel încât interesele economice sunt secundare și se acordă prioritate susținerii echilibrelor naturale și îndreptării balanțelor sociale. În ultimele decenii, deși politicile publice din cele mai multe arene recunosc importanța schimbării și acordarea unei griji sporite impactului asupra mediului și a unei lumi mai echitabile, în practică devenim din ce în ce mai nesustenabili/ mai puțin durabili, pentru că rămânem dependenți de creșterea economică, în detrimentul impactului negativ asupra mediului și neglijând costurile sociale.
Pentru noi, profitul nu este un scop, în sine, ci o modalitate prin care ne putem atinge obiectivele, atât sociale cât și cele de dezvoltare. Având în vedere că activăm pe o piață competitivă cu aceleași provocări și resurse ca oricare altă afacere de gen, profitul este important pentru sustenabilitatea financiară și pentru planurile de viitor și, mai mult, contează pentru a putea susține, în continuare, celelalte proiecte ale asociației precum și alte inițitive sociale din comunitate. Deși nu suntem un business convențional, ci unul social, avem aceleași costuri și provocări ca oricare altă afacere de acest gen la care se adaugă cele necesare menținerii misiunii sociale.
Cum vă gândiți să dezvoltați proiectul CUIB în viitor?
Andreea Ghiban: Ne-am dorit încă de la început ca spațiul nostru să stimuleze și ecologia mentală și știm că am reușit acest lucru prin ceea ce ne împărtășesc persoanele care s-au apropiat de noi. CUIB e un loc care permite epifanii ce dau speranță că o altă lume este posibilă, una mai sustenabilă din punct de vedere ecologic, mai echitabilă din punct de vedere social și guvernată de norme și principii etice solide.
În primul rând dorim să creștem impactul CUIB prin alegeri cât mai sustenabile și să reușim, în același timp, să creștem profitabilitatea pentru a oferi proiectului stabilitate și, inclusiv, pentru a ne atinge unul dintre scopurile sociale propuse, acela de susține și alte inițiative sociale din comunitate. În planurile de viitor avem în vedere fie extinderea activității printr-un nou spațiu sau a unui nou tip de serviciu, fie crearea unui Living Lab, un spațiu comun pentru mai multe inițiative și proiecte pentru un trai sustenabil, care să devină un centru național de bună practică privind consumul sustenabil și economia circulară.