Cine a zis că minciunile înfloresc adevărul? Când vine vorba de bugetele cheltuite la shopping, noi, femeile, avem tendinţa de a rotunji… în minus.
S-a întâmplat să nu îţi aminteşti exact de suma cheltuită pe pantofi sau cosmetice şi să omiţi dinadins să spui exact cât ţi-a „scăpat” din portofel. Întâmplător? Nu. Caz singular? Nici pe departe. O pro-blemă? Poate. Adevărul e că uneori vinovăţia, lipsa de informaţii despre cât chel-tuiesc alte femei la shopping, teama de judecată sau de reproşuri sunt tot atâtea motive pentru care avem tendinţa să ne ţinem buzele pecetluite, dar rujate cu cea mai nouă achiziţie superhidratantă, discret strălucitoare şi dătătoare de volum. Cât de mult, de des şi de substanţial mint femeile despre banii cheltuiţi – numai aici. Fără costuri ascunse.
Cu mâna în portofel…
Adevărul a ieşit la iveală precum chitanţa imprimată negru pe alb dintr-un POS: femeile cheltuiesc mult. Nu ne trebuie experţi şi studii ca să ne dăm seama că tendinţa noastră natu-rală este ca, atunci când vedem ceva frumos (şi se ştie că frumuseţea e în ochii privitorului, deci e relativă şi îmbracă multe forme, materiale, texturi şi culori) nu putem să ne abţinem să nu avem acel ceva. Că doar de aia am răbdat când eram mici şi asta ne-a motivat să creştem: ca atunci când devenim mari să putem să ne satisfacem dorinţele (materiale) pe loc.
De ce ne place atât de mult să cheltuim are legătură directă cu lucrurile pe care ne dăm banii. Majoritatea femeilor nu rezistă în faţa tuturor hainelor, pantofilor şi accesoriilor care există şi le „vorbesc” din vitri-ne. Există şi femei care colecţionează antichităţi, mobilă sau care ajung să îşi cheltuiască banii pe tot felul de alte găteli. Dacă e să privim dincolo de etichete, preţuri, magazine de provenienţă şi „made in…” vreo locaţie anume – ce au în comun aceste obiecte este faptul că ne sporesc farmecul şi ne arată statutul. Stilul personal, statutul social, meseria, starea civilă, gustul, priceperea de a găsi combinaţii reuşite, feminitatea – toate sunt motive pentru care ne dorim să fim mereu aceleaşi, dar altfel. Asta dacă nu punem la socoteală moda, tendinţele, vedetele şi chiar celelalte femei din jurul nostru, care ne aduc aminte mereu că ne mai trebuie ceva în şifonier.
…şi fermoarul la gură
Urmarea „firească” a cheltuitului excesiv este trecerea sub tăcere a sumelor risipite şi mai ales a achiziţiilor făcute. Pentru că bărbaţii nu dau mare importanţă hainelor şi pantofilor, ne permitem adesea să spunem că bluza cea nouă e „o vechitură pe care nu am mai purtat-o de o sută de ani”. Pentru că el nu înţelege că nu orice pantof cu toc merge la orice ţinută şi cu atât mai puţin de ce îţi trebuie atâţia. Între pragmatismul masculin şi creativitatea feminină se pare că o cale de mijloc des întâlnită e minciuna „albă”, prin omisiune.
Truc
Nu vrei să ştie iubi că ţi-ai luat (iar!) pantofi? Lasă cutia în magazin. El nu şi-ar da seama că sunt noi decât dacă ar avea „dovada”A fi la modă e un statut! Conform autorului cărţii „Trust & Betrayal in the Workplace”, femeile mint ca să obţină statut social.