”Sex, shopping si un roman” a fost prima carte de Alain de Botton care s-a tradus în română și, deci, prima care care m-a făcut să-l iubesc pe acest autor. Au urmat altele, dar cum mereu te întorci la prima dragoste, mai ales când se reeditează, iată de ce îmi face plăcere s-o recitesc.
Arhetipul cuplului (post)modern
”Sex, shopping si un roman” deconstruieşte bucăţică cu bucăţică toate etapele, resorturile şi dedesubturile unei relaţii de cuplu – unei relaţii banale, obişnuite, care ar putea fi a oricăruia dintre noi, fără nimic extraordinar. Totul, de la prima întâlnire, pînă la primul ”te iubesc” şi apoi primele dezamăgiri şi conflicte, este disecat şi privit cu luciditate maximă la microscop, pentru a fi în final catalogat, explicat şi lămurit (eventual chiar ilustrat cu ajutorul schemelor şi graficelor, ceea ce face lectura simpatică). Un El şi o Ea se cunosc, se ”combină”, stau o vreme împreună şi apoi se despart. End of Story, plus epilog fericit – adică Ea îşi găseşte pe un alt El, care corespunde mai bine nevoii ei de a se simti ”valorizată” şi ”înţeleasă”, nevoie pe care o simt toate femeile. De fapt, Alice (o urmaşă demnă a madamei Bovary în societatea de consum) şi Eric, partenerul ei, sunt atât de reprezentativi pentru lumea în care trăim, încât nici nu mai pot fi numite personaje de roman, ci sînt mai degraba un soi de arhetip al cuplului (post)modern.
Dragostea lor, ca şi a noastră, vine la pachet cu nenumărate alte lucruri, se consumă împreună cu o întreagă garnitură de obligaţii&convenţii sociale, aspiraţii şi fantezii gata fabricate; iar formula amorului poate fi dedusă matematic, în compoziţie intrând, printre altele: filozofia, economia de piaţă şi revistele pentru femei.
Citește și O aplicație pentru relația perfectă
Un joc continuu care te ajută să te (re)descoperi
Cu toate acestea, citind cartea lui Alain de Botton, nu rămâi cu acel gust amar de dărâmare a oricărui ideal romantic, ci dimpotrivă, înţelegi că, în ciuda oricăror grafice, explicaţii psihologice şi filozofice (romanul fiind presărat din belşug cu reinterpretări ale lui Platon, Nietzsche sau Wittgenstein din perspectivă amoroasă), dragostea mai merge încă după nişte reguli numai de ea ştiute. Iar inserturile filozofice şi referinţele literare nu fac decât să îmbogăţească cu noi sensuri această radiografie a procesului de îndrăgostire & dez-îndrăgostire, în care shoppingul joacă un rol important, acela de substitut al amorului şi afecţiunii, de terapie pentru depresie, de îndulcitor artificial pentru o viaţă din care strălucirea mult-visată lipseşte. Sună cunoscut, nu? Vă amintiţi când v-aţi cumpărat ultima pereche de pantofi (absolut inutili) doar pentru că vă simțeaţi singure şi părăsite?
În final, chiar dacă dragostea nu este una singură şi nici pentru totdeauna, ci doar o continuă căutare, tatonare, experimentare, în care absolut totul poate fi explicat şi în care imprevizibilul, prin urmare, joacă un rol aproape inexistent, cartea conţine destul optimism pentru a te face să înţelegi că, oricum ar fi, farmecul ei constă tocmai în acest joc continuu, care te ajută pînă la urmă să te descoperi pe tine însuţi.
Citește și Cum să nu ieși din zona de confort