Prima impresie nu primește a doua șansă

.
Diverși gânditori, de la filosofi la psihologi, de la scriitori la artiști au reprezentat viața ca o scenă. Acum vreo 400 de ani, Shakespeare a scris celebrul monolog al lui Jacques din "Cum vă place", sigur îl știți!

„Lumea-ntreagă e o scenă și toți oamenii-s actori.

Răsar și pier cu rândul, fiecare.

Mai multe roluri joacă omu-n viață,

Iar actele sunt cele șapte vârste.“

Mai târziu, pe la jumătatea secolului XX, sociologul Ervin Goffman a consacrat teoria vieții ca spectacol, argumentând cu cercetări riguroase că oamenii acționează în viața de zi cu zi astfel încât să lase impresiile dorite asupra celor din jur, precum fac actorii pe scenă în fața spectatorilor.

Managementul impresiei a fost explicat deseori prin această metaforă a spectacolului actoricesc pe scena vieții. Conceptul se referă la controlarea informațiilor și a semnalelor transmise în exterior în scopul unei imagini dezirabile în ochii celorlalți, pentru a obține anumite avantaje materiale sau nu. Putem controla impresiile prin haine, machiaj, comportament în social media (cui dăm like, ce postăm pe Instagram, cu cine ne afișăm prin poze, unde dăm check-in etc.). Managementul impresiei începe însă cu prima impresie. Și, se spune, că nu prea sunt șanse să faci o primă bună impresie a doua oară.

Sunt multe studii despre felul în care oamenii interacționează și din majoritatea reiese clar că prima impresie despre calitățile sau defectele unui om cu care interacționăm se formează imediat – între șapte secunde și patru minute. Părerea pe care ne-o facem despre ceilalți la prima vedere este mai importantă decât impresiile ulterioare despre aceeași persoană (efect de primaritate) și rareori este contrazisă de acestea.

Înainte de social media (Facebook are abia 15 ani, a făcut anul acesta), prima impresie se făcea în majoritatea cazurilor direct offline – când ne vedeam față în față. Astăzi, înainte să ne cunoaștem în viața reală, ne căutăm pe internet. Creierul nostru analizează aproape instantaneu multe semnale verbale sau nonverbale, chiar și când ne uităm prima dată la pozele sau videourile cuiva în online. Și tot din studii aflăm că ne formăm prime impresii mai puțin favorabile atunci când ele se bazează pe interacțiunea online decât atunci când suntem offline. Aplicăm mai repede stereotipuri când ne facem o părere despre cineva în online, judecăm repede, punem etichete.

Pentru a controla eticheta care ni se pune, se impune o atenție sporită la felul în care ne construim amprenta digitală pentru ca semnalele să fie cât mai aproape de ceea ce dorim să transmitem noi despre noi. Ce spune poza de profil despre noi? Arată-mi ce cover de facebook ai, ca să-ți zic la ce visezi. Chiar… ce cover ai acum?

Mai mult, studiile arată că 1 din 2 angajatori verifică profilul social media al unui potențial angajat. La analiza asta, ca și în viață în general, sunt favorizate comportamentele dezirabile social (votul, voluntariarul etc.) și blamate până la refuzarea candidatului semnale ale unui comportament nonconformist (consumul de alcool, fotografii provocatoare sau cu tentă sexuală, remarci discriminatorii etc.).

Caută-te pe Google. Apoi analizează-ți conținutul postat pe rețelele de socializare. Dacă te reprezintă și nu e (prea mare) diferență între ce crezi și ce faci, între ce crezi și ce postezi, felicitări pentru autenticitate!

#ilovemylife, #ilovemyjob and #happy sunt măști purtate de actrițele și actorii care joacă pe scenă și pe internet și deseori duc la anxietate, mai ales când intervin postările altora cu aceleași hashtaguri. #nofilter nu poate fi evitat însă când ne uităm în oglindă. Viața reală bate Instagramul, în primul rând pentru că viața reală e a ta, nu a altora. Și tu nu ai nevoie de filtre și nici de oameni care cred că trăiești o viață mai bună decât trăiești. La ce te-ar ajuta? La managementul impresiei? Ar fi cam bizar, când multe de-abia reușim să ne facem un management decent al sinelui. Hai să fim mai mult pentru noi și mai puțin pentru alții, mai fără filtre și mai cu picioarele pe pământ.

Să fie o toamnă frumoasă (am auzit că a pregătit natura niște filtre minunate)!

foto: arhiva personală

Google News Urmărește-ne pe Google News

Primești pe e-mail cele mai importante articole apărute pe Unica.ro!
Abonează-te la newsletter
buton