Un studiu de specialitate releva pentru prima oară în 2017 că timpul petrecut de utilizatori pe internet îl depășea pe cel petrecut în fața televizorului. De atunci, consumul TV a rămas constant, în timp ce pe net crește an de an atât numărul utilizatorilor, cât și numărul orelor petrecute pe diverse platforme digitale.
Avantajul enorm al netului constă în faptul că poate fi accesat oricând, din orice loc, de pe orice device specific. Și astfel s-a ajuns la adaptarea programelor și a modului de difuzare a producțiilor TV pentru zona internetului. Deja această simbioză nu mai poate fi percepută ca o competiție, ci o completare reciprocă.
TV și internet
Se știe că genul utilizatorilor de net este diferit de al celor de TV, în majoritatea lor. Dar asta nu exclude și o zonă de intersectare, în care se află cei cu vârsta de 30-40 de ani, care sunt prezenți în ambele zone în (aproape) egală măsură.
Un alt avantaj al expunerii conținutului online este cel al libertății de exprimare, așa cum este ea considerată de generația tânără și foarte tânără. Pe net nu există decât autocenzură și cenzura impusă de lipsa vizitatorilor/view-urilor/like-urilor/comentariilor/urmăritorilor. Pentru Facebook a fost nevoie chiar de înființarea propriei Curți Supreme (din care fac parte diverse persoane, printre care și foști demnitari ai unor guverne europene) care să elimine anumite postări neconforme cu criteriile platformei. Deci baza tehnică, seacă și lipsită de nuanțe, a trebuit să fie înlocuită de un for uman, pentru a putea judeca într-un mod complex acele postări aflate la limita impunerilor standard.
Citește și: Fiul Alexandrei Dinu, Mario, la un pas de a se accidenta grav
Irina Columbeanu a revenit în mediul online după o pauză de un an
Actrița Olympia Dukakis a încetat din viață la 89 de ani
Cu cine a format Viviana Sposub un cuplu înaintea relației cu George Burcea
În România încă se consideră că televiziunea trebuie să ne educe. Eronat. Televiziunea a fost creată ca mod de relaxare, de amuzament, de divertisment, precum și de informare, nicidecum de educare.
Mai nou, e folosită ca mod de distorsionare a realității, de manipulare. Iar oferta a devenit atât de variată, de diversificată, încât multora ne e extrem de greu să preluăm informația reală și corectă din multitudinea de „oferte”.
Suntem în România, anul 2021
E prematur să vorbim despre supremația netului asupra TV-ului la nivelul țării noastre, atât timp cât un an întreg de școală online a scos la iveală incapacitatea sistemului național de a acorda copiilor această șansă la învățământul de acasă, pe desktop, laptop, tabletă sau telefon mobil.
Dar e adevărat și că există o categorie de cetățeni care preferă să facă împrumut la bancă pentru a-și cumpăra un telefon mobil, deși riscă să fie evacuați din cauza neachitării întreținerii locuinței.
Mai e mult până când netul va face să dispară TV-ul. Așa cum spuneam, complementaritatea lor cu siguranță va mai dura ani buni.
Dar e atât de simplu pentru noua generație să construiască și să consume conținut online, încât plaja infinită oferită de internet va primi clipă de clipă tot mai mulți adepți la relaxare și amuzament, la informație livrată oricum, la programe care se vor legăna liniștite între genial și banal.
Oricând există posibilitatea de a traversa dinspre TV spre online și viceversa cu orice tip de format de emisiune sau de infotainment. Viața mai lungă va aparține acelor oferte care vor livra calitatea necesară publicului pentru care au fost create. Important e sa înțelegem că există oameni pentru absolut orice tip de produs. Numai că unii sunt „fidelizabili”, alții, deloc!