Biserica ortodoxă, frecventată cu preponderenţă de femei, le oferă acestora experienţe şi tratamente dintre cele mai atipice pentru secolul şi contextul politic în care trăim. O prietenă îmi spunea, acum ceva vreme: „Dragă, mi se pare că preoţii sunt PR-ii lui Iisus şi ar trebui să se poarte ca atare.” I-am răspuns: „Eu cred că, la cum se poartă ei acum, Iisus ar trebui să treacă la altă agenţie…”
A fi femeie în România e ceva mai complicat decât în alte ţări. În Germania, dacă eşti agresată pe stradă, nimeni nu ridică din sprânceană dacă faci reclamaţie la poliţie. Mai mult, poliţia îţi ia plângerea în serios şi respectivul ajunge să îşi regrete momentul de mârlănie. Nu şi în România, ţara în care Biserica este cea mai de încredere instituţie, conform sondajelor. Aici e vina ta că stârneşti pofte, chiar dacă porţi blugi si bocanci.
Patru valuri de activism politic feminist, întinse pe mai mult de două secole, sunt egale cu zero în ochii mai marilor Bisericii Ortodoxe, pentru care femeia continuă să fie „mai puţin om” decât bărbatul. Oamenii în sutană au încremenit în faza în care, aşa cum ştiu de la orele de catehism, Eva e vinovată de tot răul care se abate asupra condiţiei umane. Bla, bla… Ce e mai condamnabil? Spiritul de iniţiativă al Evei sau prostia lui Adam? Dacă era aşa deştept şi superior, Adam ar fi zis: „Mai scuteşte-mă cu mărul ăla, şi dacă te mai prind cu Şarpele, vă rup picioarele la amândoi!” (vorba vine…)
În faţa publicului, scuzaţi, turmei de enoriaşi formate în majoritate din femei, preoţii tună şi fulgeră în cadrul predicilor, pe subiecte ca: depravarea societăţii actuale, prostituţia, avorturile, hoţia… Şi de toate acestea sunt de vină… femeile! Pentru că ele nu sunt în stare să întreţină familia numeroasă plus soţul abuziv şi alcoolic. Pentru că ele se prostituează, obligate de sărăcie sau ameninţate cu cuţitul de către peşti (tot bărbaţi, cine crede că prostituatele îşi cumpără Lamborghini din munca pe Centură se amăgeşte). Pentru că ele refuză să crească un copil cu grave malformaţii sau rezultat în urma unui viol… Dacă se produce un viol, vinovată este, evident, victima. Care, indiferent cât de decent ar fi îmbrăcată, „sigur a făcut ea ceva care l-a întărâtat pe agresor”.
În cazul în care eşti tâlhărită, este vina ta că porţi bijuterii şi lucruri de valoare. Nu că ar fi obligaţia Statului să îţi asigure siguranţa şi libertatea de a te prezenta în spaţiul public cum consideri tu de cuviinţă… în definitiv, Poliţia este plătită şi din banii salariatelor, nu doar ai bărbaţilor care muncesc…
De ce niciunul dintre capii luminaţi ai Bisericii nu vine cu soluţii concrete prin care să combată mârlănia bărbaţilor, în loc să le sfătuiască pe femei să îndure din ce în ce mai multe rele tratamente?
Un detaliu mărunt din viaţa de zi cu zi arată asupra cui mai funcţionează conceptul de „frică de Dumnezeu”: mergi cu orice mijloc de transport şi observă ce se întâmplă dacă la un moment dat urcă o femeie cu un copil în braţe sau o doamnă în vârstă. Persoana care cedează locul este cel mai adesea o femeie, iar bărbaţii care se lăfăie pe scaune găsesc brusc foarte captivant peisajul care se vede pe geam…
Cum îşi tratează preoţii ortodocşi enoriaşele?
În momentul în care cauţi alinare sau un simplu sfat şi te îndrepţi spre un preot, nu găseşti decât rareori o ureche care să te asculte fără să judece, ci eşti întâmpinată cu: „Şi cu câţi bărbaţi te-ai culcat? Şi faci sex anal?” Chiar dacă te duci la preot ca să mărturiseşti o crimă, popa e în stare să zică, iritat: „Lasă naibii omorul, zi de sex!” Asta, evident, dacă eşti lăsată să spui şi tu ceva în afară de a răspunde docil interogatoriului.
Nu vreau să generalizez, însă din câţi preoţi am întâlnit până acum, doar unul NU m-a oripilat. Am cunoscut preoţi care umblau cu vrăji, preoţi care drăcuiau în biserică, preoţi beţivi, preoţi care nu îngroapă mortul dacă nu le dai cât cer şi care nu cunună dacă nu decartezi tariful, preoţi călugări cărora le fug ochii după băieţei… şi lista continuă.
Ştiu, se spune „să faci ce zice popa, nu ce face popa”, dar atunci când nu am avut de ales şi a trebuit să am de-a face cu membri ai clerului ortodox, mi-am dorit să pot să o iau la goană urlând. Aveam 12 ani când m-am dus la prima spovedanie. Am fost pusă să îngenunchez sub patrafir şi am fost întrebată dacă fac sex oral şi dacă am făcut avorturi.
La următoarea „întâlnire”, după o sfeştanie, popa nu s-a lăsat până nu mi-a dat un gât de vodcă, deşi aveam 15 ani şi i-am spus că nu beau. Mi-a zis: „Ia, că e agheazmă!” şi a râs când m-am înecat cu alcoolul.
În clasa a VIII-a, profesorul de religie, cantor la biserică, ne-a dus pe toate la spovedanie. De data asta interogatoriul s-a extins şi la alte perversiuni trecute în revistă, lucruri pe care alţi bărbaţi nu îndrăznesc să le pronunţe în faţa iubitelor şi soţiilor lor şi se ruşinează să le numească şi în faţa unei prostituate.
Dacă aş fi singura cu acest gen de experienţe, nu ar conta, aş fi doar o nebună şi precis că s-ar găsi unii care să presupună că sunt grasă, urăsc bărbaţii şi merit eticheta „NFHH” care se aplică de obicei femeilor care „comentează”. Dar aud şi văd atâtea cazuri, chiar dacă m-am hotărât şi mi-am promis să mă feresc să mai citesc, să mă mai uit la TV sau pe internet. Culmea e că multe fete şi femei s-au obşnuit şi li se pare normal ca spovedania să fie un moment de ridiculizare şi învinuire.
Eşti femeie? Ruşine să-ţi fie, taci şi plăteşte!
Cum să îmi trimit fetiţa la şcoală, dacă acolo va veni un pervers bătrân şi o va învăţa că a fi femeie este un blestem şi o ruşine? Că nu trebuie să creadă că are drepturi şi că nu trebuie să se apere, ci să lase tot felul de brute să abuzeze de ea în fel şi chip, la şcoală, între prieteni, la job?! Că trebuie să accepte să fie dependentă şi să se pună pe sine pe ultimul loc? Oricum, pentru că se fac vinovate de căderea lumii, femeile vor merge automat în iad, nu?
În vreme ce societatea noastră adoptă legi europene, Biserica stă mereu de-a curmezişul. Declaraţia Universală a Drepturilor Omului nu intră în conflict cu învăţăturile lui Hristos, ci cu voinţa agregată şi conservatoare a unui sinod care, în loc să se adapteze lumii care se schimbă, vrea să înghesuie lumea în legile lor vechi , ca într-o Fecioară de Fier medievală.
Nu poţi să-i spui unei femei pe de-o parte că e liberă şi demnă, iar pe de alta că trebuie să accepte un bărbat drept stăpân şi că trebuie să nu aibă păreri şi idei proprii. Mai ales dacă respectivul e un ratat care se uită la meci şi bea bere după bere din salariul soţiei care munceşte!
Biserica noastră ortodoxă este prima care nu aderă la modelul moral oferit de Iisus Hristos. Dacă pentru Hristos, atât femeile, cât şi bărbaţii erau vrednici de învăţăturile şi de iubirea Lui pentru oameni, pentru Biserica de azi, femeile sunt bune doar ca să umple biserica în timpul slujbelor şi să cotizeze cu donaţii. Clerul ortodox este ca băiatul rău din curtea şcolii, care ne sperie, ne dă în cap şi la final ne ia şi banii de mâncare.
Comentează pe forum despre scandalurile în care este implicată Biserica Ortodoxă