Monopolul marilor designeri de accesorii din Bucureşti a fost "spart" de patru nume noi în peisajul autohton: Coca Zaboloteanu, Smiling Shoes, ChouChou şi Pixie Shoes. Ne-am propus să îţi dezvăluim poveştile acestor tinere creatoare. Aceşti designeri şi-au dorit să creeze pantofi frumoşi care nu se demodează şi chiar au reuşit. Noile colecţii semnate Coca Zaboloteanu, Smiling Shoes, ChouChou şi Pixie Shoes debordează de senzualitate, confort, un altfel de tipar şi culori originale. Iar asta în primul rând pentru că cele care se ocupă de creaţie, adoră culorile vii şi detaliile preţioase pe care fiecare femeie şi le doreşte de la acea pereche specială de pantofi. Cred ca fiecare femeie şi-a dorit să vadă mai multă fantezie în accesoriile găsite în magazine, pantofi care lansează o provocare şi se detaşează de liniile şi culorile deja banale. Acum poţi avea la un preţ convenabil o pereche fenomenală de pantofi realizaţi pe măsura ta, personalizaţi după dorinţele tale şi mai ales confortabili. De la pasiune la afacere "Totul a început din necesitate... Ştii cum e să nu îţi găseşti perechea de pantofi pe care ţi-o doreşti în culoarea potrivită garderobei tale sau în culorile pe care ţi le doreşti? Nouă ni se întâmplă des asta şi iată că am găsit soluţia! De aici a început joaca, de aici combinaţiile de culori mai trăsnite sau mai serioase", ne spun fetele de la Chou Chou: Silvia Boblea, Lelia Pănescu şi Oana Mincă. Povestea Smiling Shoes, mai bine zis a surorilor Corina şi Luiza Năduh, este alta. "Afacerea cu pantofi a fost începută de tatăl nostru acum câţiva ani la Târgovişte, acolo unde este şi în prezent atelierul. Acum câţiva ani era doar o fabrică mică care făcea numai încălţăminte pentru bărbaţi. La început nu ne-am implicat direct în afacerea familiei, însă după ce am ajuns în Bucureşti, apreciind foarte mult lucrurile personalizate şi făcute manual, încercând să ne diferenţiem de uniformele existenţe pe piaţă, ne-am gândit să creem o lume a noastră în care accentul principal să fie pus pe pantofi." Pixie Shoes este iniţiativa Sînzianei Năstase şi a apărut în momentul în care ea şi prietenele ei au hotărât că posedă prea multe perechi de pantofi: "cheltuielile pentru aceştia începeau să depăşească bugetul alocat am decis că este momentul să încercam să transformăm pasiunea în business." Coca Zaboloteanu a dorit mereu să aibă pantofi doar ai ei, dar a avut întotdeauna parte de dezamăgiri atunci când comanda la anumite ateliere. De aici şi până la a pune bazele unui atelier propriu în mai 2007, nu a mai fost decât un pas. Coca dezvăluie de ce clientele ei sunt unele fidele, pentru că "au libertatea de a-şi alege singure o combinaţie de culori unică şi astfel un pantof nu mai e un simplu accesoriu ci devine o amprenta personală a fiecareia". "Pentru mine cea mai mare bucurie e să-mi văd pantofii purtaţi pe strada", ne mai spune ea. Inspiraţia - între tendinţe şi confortInspiraţia în design este mereu o provocare pentru orice accesoriu, mai ales pentru încălţăminte, care trebuie să îmbine confortul cu tendinţele apărute din colecţiile marilor creatori. Corina Năduh ne spune ceva mai multe despre procesul de creaţie din spatele modelelor Smiling Shoes. "Partea de design este cea mai complexă. Întâi studiem reviste şi materiale de specialitate şi căutăm un punct central de inspiraţie pentru întreagă colecţie, apoi facem multe schiţe fără a ne gândi la nimic altceva. Din multitudinea de desene începem să ni le imaginăm pe fiecare şi astfel le selectăm pe cele care vor face parte din colecţia finală. Urmează partea de creare a prototipurilor cînd verificăm comoditatea şi utilitatea respectivului model, îl probăm personal de cele mai multe ori, iar dacă totul iese ca la carte atunci înseamnă că acel model este pregătit să fie un model smiling." Chou Chou şi Pixie Shoes se declară bine conectate atât cu tendinţele intenationale pe care fiecare potenţială clientă le va căuta, dar şi cu fiecare femeie şi cu dorinţele ei particulare, pentru a identifica "anumite lipsuri de pe piaţă." Pantofii personalizaţi se adresează unei femei "puternic ancorată în realitate, dar care are curajul să se joace, să se exprime, să descopere", spune Corina de la Smiling Shoes. "Pantofii noştri sunt foarte comozi!" Adevărul este că "lucrul cel mai important la o pereche de pantofi, după o zi de muncă sau după o petrecere până în zori - e să nu vrei să-i arunci din picioare", după cum bine punctează Oana Mincă de la Chou Chou. Sînziana Năstase se întreabă "noi am purta aşa ceva?" sau "cât de comod va fi acest model?", înainte ca Pixie Shoes să conceapă un nou model care "să combine cât mai potrivit ce se poartă cu ce este " purtabil" şi să adauge şi o pată de culoare în griul oraşului." Ceea ce contează este cromatica fiecărui model. "Culorile sunt alese în aşa fel încât să scoată din anonimat încălţămintea fără a o încărca prea prea mult sau a cădea în penibil. Încercam să facem pantofi care să fie preferaţi de cât mai multe femei, care să poată fi purtaţi atât la birou cât şi pe stradă sau în momentele speciale." Cât despre Smiling Shoes, conceptul lor vine de la femeile din spatele brandului care îşi doresc că "fiecare clientă să îşi pună în practică propria creativitate, propria închipuire a pantofului ideal... să aibă curajul să se exprime prin culori şi să exploreze fiecare moment." Succes pe timp de criză Oricine va spune că lansarea unei afaceri pe timp de criză presupune un mare risc, dar asta nu a oprit două noi mărci de pantofi să fie lansate în acest an în România. Criza accentuează nevoia de personalizare, de o amprentă proprie asupra lucrurilor preferate. Coca Zaboloteanu se declară mulţumită pe timp de criză, consideră că are în continuare oportunităţi de dezvoltare şi că "probabil la un moment dat va urma şi un magazin." Ea se străduieşte să menţină preţurile accesibile doar pentru a avea ocazia de a crea în continuare cât mai multe modele originale. "Modelele noastre au fost căutate pentru că aduc ceva nou, personalizare - posibilitatea de a o implica pe cea care îşi doreşte o pereche specială de pantofi în procesul de creaţie prin alegerea culorilor, a modelului - pantofii pictaţi spre exemplu," spun fetele de la ChouChou. Cele mai vechi branduri de pantofi "cu personalitate" s-au impus în moda autohtonă şi datorită colaborarilor cu designeri români. Smiling Shoes au colaborat cu designerii Oana Manolescu, Rozalb de Mura, Mirela Diaconu şi Adrian Oianu pe când încălţămintea Cocăi a fost preferată de Claudia Castrasse pentru a completa două din colecţiile sale: Karyatides şi Graphics. ChouChou au deschis de curând un magazin pe strada Vasile Lascăr nr. 83, în centrul capitalei, unde popularizarea modelelor merge pe acelaşi sistem că la un târg de accesorii, se propun "modele şi combinaţii de culori iar cea care îşi doreşte un model, după ce probează pantoful şi se convinge de calitatea acestuia, alege culoarea şi pielea potrivite personalităţii sale" Pixie Shoes comercializează şi se promovează în mediu online şi ne mărturisesc că "marele avantaj al comercializării pantofilor în mediul online este preţul acestora, care se păstrează în limite mai mult decât rezonabile având în vedere faptul că sunt realizaţi în întregime manual şi folosind cele mai bune materiale." Ne-am întrebat naturalmente cum se vând colecţiile de încălţăminte în culori vesele. ChouChou ne spun că în perioada verii s-au vândut foarte bine modelele de balerini în peste 50 de combinaţii de culori şi botinele peeptoe spre toamnă, iar în anotimpul rece cizmele lungi sunt cele mai căutate.Smiling Shoes confirmă: "piesa cheie a noii colecţii o constituie fără îndoială cizmele peste genunchi realizate din piele sau piele întoarsă pe nenumărate culori de la negru pînă la fucsia intens" Din noua linie Pixie Shoes au fost preferate botinele "Belle", pantofii "Bianca" şi cizmele peste genunchi "D'Artagnan's Daughter".Cât trebuie să scoţi din buzunar pentru o pereche de încălţăminte pe comandă? Preţurile ChouChou variază între 190 şi 350 de lei, iar încălţămintea Pixie Shoes costă între 190 şi 370 de lei, în funcţie de model. Modelele din ultima colecţie Smiling Shoes costă între 270 şi 450 de lei.Toate cele patru mărci noi dispun de calapoade pentru orice număr cuprins între 35 şi 40, având posibilitatea că pentru anumite modele să realizeze şi măsuri de 34 sau 41. Iar pentru anumite comenzi mai mari se pot confecţiona pantofi, cizme sau botine pentru numere speciale. Cum arată viitorul pentru creaţia de accesorii? Oana Mincă este de părere că "există oameni talentaţi, care fac lucruri atât de diferite, care pot sparge tipare." Majoritatea femeilor din România încă preferă vestimentaţia şi accesoriile în serie, însă târgurile organizate periodic în ultimii doi ani în oraşele mari au promovat acest gen de oameni şi micile lor business-uri. Rezultatul acestor tipuri de evenimente este faptul că acum femeia modernă nu vrea să îşi mai asume riscul "de a vedea pe stradă clone ale pantofilor sau hainelor din dulap" consideră Sînziana Năstase. Corina de la Smiling Shoes completează spunându-ne din experienţă proprie: "creaţia de accesorii a depăşit cu siguranţă caracteristica funcţională, deci pe viitor considerăm că accentul va fi pus pe customizare, personalizare, accesoriile devenind astfel un un manifest al personalităţii." Cele patru mărci sub umbrela cărora se creează modele inedite de încălţăminte se situează undeva la mijloc între pantofii "it item" şi pantofii comuni, sunt cei "care te scot din anonimat şi vin să-ţi confirme stilul prin atitudinea creata". Unde le poţi găsi? www.chouchou.rowww.smilingshoes.com www.pixieshoes.rowww.cocazaboloteanu.ro Foto: PR