V-ați întrebat vreodată cine sunt, cum arată cei care ne creează gadgeturile care ne fac viața mai ușoară și mai frumoasă? Vă propunem o variantă de răspuns: Irina Alexandru.
Este una dintre cele mai tinere și de succes femei din domeniul IT din România, fiind inclusa anul acesta in topul “100 Femei Antreprenor din Europa”, realizat de revista The Hundert. A fondat prima companie la 23 de ani, iar din 2014 susține dezvoltarea Vector Watch, primul smartwatch cu rădăcini românești. Compania este fondată de Andrei Pitiș, alături de Irina și Dan Tudose, în calitate de co-fondatori. De asemenea, echipa Vector beneficiază și de aportul unor profesioniști cu o vastă experiență în industria ceasurilor tradiționale, precum Joe Santana, fost director în cadrul Timex Group, alături de Steve Jarvis, fost Creative Director pentru Timex și Nike FuelBand si Ron Spencer, fost COO Bulova Watches.
Succesul Irinei Alexandru a venit odată cu lansarea AIRA Design, proiect ce a primit recunoașterea națională și internațională în șase competiții de design și creație. Cu o echipă de zece specialiști în design și branding, compania înființată de Irina a implementat peste 50 de proiecte pentu companii din industrii diverse din întreaga lume. Rolul Irinei a fost unul extrem de important in procesul de realizare, design, programare și manufacturare al ceasului inteligent. În prezent, Irina se ocupă de relația dintre echipele de dezvoltare și design de pe trei continente: Europa, Statele Unite și Asia.
I-am adresat câteva întrebări Irinei despre munca ei și despre cum vede lumea un om dotat atât cu talente artistice, cât și cu cunoștințe tehnice. Pentru că munca ei nu începe la 9 și nu se termină la 18. E într-un continuu proces de învățare, asimilare, creare și dezvoltare. A crea un mecanism perfect pare imposibil pentru mulți. Nu și pentru Irina și echipa ei, care trebuie să știe mai repede și mai bine decât noi, utilizatorii de rând, ce ne dorim si de ce avem nevoie.
Cum vezi viața ca designer? Vezi totul în forme, culori, parametri, vezi simetrii oriunde?
Depinde de dispoziție. Glumesc. Ca designer, înveți să privești viața și pe cei din jur nu doar în forme sau culori, ci și într-un mod extrem de analitic. Cei ce nu sunt familiari cu domeniul văd în munca unui designer poate doar partea estetică, dar este incredibil cât de multă matematică este ea. În tot ceea ce fac, sunt o fire perfecționistă, atentă la detalii și ambițioasă. Îmi doresc ca toate proiectele în care sunt implicată să fie, cum se spune, la linie. Și da, sunt conștientă că această „nebunie a perfecțiunii“ face ca munca alături de mine să nu fie mereu una ușoară, dar cred că doar prin ambiție și perseverență poti să-ți îndeplinești obiectivele, indiferent de domeniul de activitate sau specialitate.
Spune-mi cum și când a luat naștere ideea creării unui smartwatch?
Ideea Vector Watch a prins contur în 2013, când Andrei Pitiș (Fondator & CTO Vector Watch) și-a dat seama că accesul atât de facil la informație va avea și un revers al medaliei și că oamenii vor începe să respingă tehnologia, pentru că se vor simți asaltați de informație inutilă. Așa că și-a dorit să preîntâmpine această problemă, iar soluția a venit sub forma unui smart watch. De ce un smart watch? Pentru că poti vedea toate notificările în timp real de la telefon, direct pe mână: apeluri, sms-uri, mesaje de Facebook, WhatsApp sau orice alte informații care apar pe telefon. Accesarea acestora dintr-o singură privire te scapă de ticul bolnăvicios de a-ți verifica telefonul din 5 în 5 minute. Și nici nu mai ești în pericol de a rata ceva cu adevărat important când ești la cumpărături și ai telefonul în geantă, de exemplu. Pentru a face un produs fizic era nevoie de o echipă multidisciplinară, așa că Andrei, care era deja specialist în software, ne-a cooptat pe mine, designer de produs de profesie, și pe Dan Tudose, specialist hardware, pentru a lucra la această idee. Produsul a cunoscut mai multe fețe, iar venirea în cadrul echipei Vector a unor colaboratori cu experiență în industria ceasurilor (Joe Santana, fost CEO Timex sau Steve Jarvis, fost Creative Director pentru Nike FuelBand) a fost un plus, cu siguranță. Dezvoltarea a fost extrem de rapidă.
De ce ai nevoie ca să creezi un ceas? Ce implică acest proces?
Realizarea unui smartwatch care să păstreze aspectul elegant al unui ceas tradițional este solicitant. În lunile de început, când ne propuneam ca iterațiile realizate în mediul digital să fie traduse perfect în offline, am avut numeroase puncte de inflexiune, momente în care consideram că suntem într-o situaîie aproape limită. Ne-am dorit să avem parteneri de încredere în zona de producție și am trecut prin mai multe discuții pâna să găsim mixul perfect. Astfel, producția unui singur smart watch poate ajunge și până la trei săptămâni, fiind atât un proces automatizat, cat și unul manual. Atenția la detalii contează când optezi pentru producția unui produs elegant, stilat și, totodată, simplu prin aspect.
Dacă ar fi să mizezi pe un nou produs, idee, concept, care ar fi acelea?
Cred că suntem la începutul unei adevărate evoluții în ceea ce privește tehnologia și modul în care aceasta ne influențează viața. Avem ceasuri inteligente, case, gadget-uri și mașini performante. Cred că vom avea în următorii ani adevărate revoluții în tot ceea ce înseamnă inteligenț artificială sau dispozitivele purtabile. Iar adevărata digitalizare se va realiza cu transformarea completă a unor domenii tradiționale, cum ar fi agricultura.
Quick Trivia:
Destinația ta preferată este…Thailanda.
Obiectivul turistic preferat… Oriunde pot să descopăr autenticitatea locului în care mă aflu.
Deseori, retrăiești momentul… În care am îmbrățișat un tigru, în Tiger Kingdom, Thailanda.
Cea mai recentă călătorie a fost în… Bali, Indonezia, unde mi-am pus gândurile în ordine și mi-am stabilit obiectivele pentru următoarea perioadă.