Katharine Hepburn în cămaşă albă. Audrey Hepburn în rochie neagră Givenchy. Coco Chanel în taior. Sunt imagini pe care nu le uiţi, care străbat timpul şi datorită ţinutelor puternice.
Mă uit la femeile din jurul meu şi constat un adevăr tragic. E vorba de o epidemie: fashion-victim-ism! Drept pentru care, din clipa în care se conturează noile sezoane pe rafturile magazinelor, femeile par trase la xerox. N-aş vrea să fiu percepută ca o adeptă a clasicului. Dimpotrivă, mă fascinează evoluţia tendinţelor, atât de rapidă în ziua de azi, însă, ca o pasionată de modă, îţi recomand în câteva rânduri nişte piese vestimentare care „au la activ” multe apariţii pe catwalk!
Şi dacă veni vorba de prezentări de modă, nu e obligatoriu, pentru a fi şic, să fii desprinsă dintr-o defilare de la Paris. Există câteva reguli de bună purtare în materie de modă, care se aplică şi azi şi care te vor scoate din încurcătura eternei întrebări: „Cu ce mă îmbrac azi?”. Este vorba de veşmintele peste care nu trece timpul, care se încăpăţânează să rămână la modă, indiferent de sezon. Iată o mică istorie a hainelor ce scriu istorie. Pentru ca data viitoare când vei îmbrăca o little black dress sau vei păşi încrezătoare într-o pereche de stilettos, să porţi cu tine o parte din povestea lor. Cu fiecare pas, cu fiecare fald…
Supravieţuitorii timpului
Devin nostalgică, şi nu pentru că aş fi trăit în perioada marilor descoperiri vestimentare, ci pentru că mi-aş fi dorit asta: să fiu printre femeile ce s-au simţit eliberate de faimoasa rochie neagră a lui mademoiselle Chanel, să asist la nebunia creată de „rochia Ford”- aşa cum a descris-o Vogue în 1926. Se gândea oare Coco că mult controversata rochie neagră va deveni „uniforma pentru femeile cu stil”, aşa cum prezicea aceeaşi Vogue? Ori că rafinatul şi practicul taior va deveni must-have pentru orice lady ce se respectă?
Creat în anii ’60, taiorul a devenit simbol al casei Chanel şi, în timp, al femeii elegante şi puternice. Curajoasei Coco trebuie să-i mulţumeşti, căci ea fost deschizătoare de drumuri pentru designerii actuali ce creează pentru femeia de carieră, ca Jil Sander sau Donna Karan. Şi dacă franţuzoaica a fost mama femeii moderne, în ceea ce priveşte tatăl, nu sunt sigură. Ar putea fi Thomas Burberry, inventatorul trenciului, piesă cu peste 150 de ani „vechime” dar care încă se „ţine” bine. Ori Ferragamo, creatorul pantofilor stiletto. „Power-heels”, „killer-shoes”, oricum le-ai zice, aceşti pantofi au fascinat şi după Ferragamo. Fie că poartă semnătura lui Manolo Blahnik fie pe cea a lui Christian Louboutin, pantofii stiletto sunt aliaţii gleznelor fine, zvelte, feminine.
Lecţia de morfologie: clasic / classy
Există în istoria modei şi oameni care şi-ar fi dorit să fie părinţii adoptivi ai unor piese vestimentare. Este cazul lui YSL, care afirma despre jeanşi că şi-ar fi dorit să-i fi inventat: „au expresie, modestie, sex-appeal, simplitate – tot ce mi-aş dori să însemne hainele create de mine”. Şi pe bună dreptate. „Bleu de Gnes”, textura albastră a pantalonilor din care derivă blugii, e cea mai purtată la nivel mondial, de la „Rebel fără cauză” încoace.
Iar James Dean nu e singurul star care a promovat un anumit stil, ce s-a dovedit peren. O altă piesă eternă în preferinţe este cămaşa albă, făcută celebră de Katharine Hepburn, aşa cum silueta lui Audrey Hepburn se leagă de little black dress, iar pantofii stiletto de Marilyn Monroe. În concluzie, clasic nu înseamnă lipsă de imaginaţie, aceste piese fiind inter-pretate şi căpătând mereu noi valenţe. Dacă eşti expertă în mix & match, nu fugi de piesele clasice, adaugă ceea ce americanii numesc „a twist”. Avantajul unei haine cu croială clasică este că „merge” cu aproape orice, nu strigă „so last season” şi poţi mixa stiluri. Nu mă pot abţine să-ţi dau un sfat pe care îl aplic şi eu, ca un dress-code, dacă vrei: orice haină cu detalii fine e un must-have în sine.