In marile orase ale lumii se redescopera un mijloc de transport simplu, sanatos, nepoluant si … In marile orase ale lumii se redescopera un mijloc de transport simplu, sanatos, nepoluant si salvator de timp: bicicleta. Aici, biciclistii formeaza o forta a soselelor pe care conducatorii auto nu o mai pot ignora si au devenit participanti la trafic cu drepturi egale cu cele ale soferilor.
In Romania ne aflam in zorii acestei perioade „bicicliste” – traversam etapa in care biciclistii se lupta cu soferii (pentru dreptul la o bucatica de drum), cu masinile parcate pe banda lor, cu pietonii, iar accidentele in randul lor sunt frecvente. Lucrurile pot sta si altfel. Olanda este un exemplu: „Raportul pe 2009 Cycling in the Netherlands indica o cifra de doua decese la 100 de milioane de kilometri de rulat pe bicicleta. Bilantul pozitiv se datoreaza faptului ca foarte multi olandezi sunt ciclisti, si nu este loc pentru un tip de mentalitate „noi versus ei” intre soferi si cei care circula pe bicicleta. In plus, purtarea castii pentru calatoriile zilnice este un lucru obisnuit in Olanda”, anunta green-report.ro. Iata cum stau lucrurile in lume.
Amsterdam (Olanda)
40% dintre participantii la trafic din Amsterdam sunt biciclisti. Capitala Olandei promoveaza un stil de viata mai sanatos si mai activ, devenind un mediu prielnic transportului pe doua roti. Numarul biciclistilor este in crestere gratie unui sistem extins de piste rapide, sigure si confortabile.
Portland (Oregon, SUA)
Reteaua de piste de biciclete leaga toate zonele orasului, cea mai mare asezare urbana din statul Maine. De aici, si cresterea impresionanata a utilizarii bicicletei: reteaua de piste a crescut de la 90 de kilometri la aproximativ 418 kilometri de la inceputul lui 1990, iar numarul biciclistilor s-a marit de patru ori. In Portland este activ programul Portland’s Create-a-Commuter, prima initiativa din SUA care ofera persoanelor cu venituri mici biciclete comunitare dotate cu echipamentele necesare si cinci ore de instructaj in materie de siguranta si intretinere.
Copenhaga (Danemarca)
In Copenhaga, toata lumea are bicicleta! Capitala Danemarcei a fost multi ani supranumita „orasul bicicletelor”. 36% din persoanele care merg la serviciu sau la scoala folosesc zilnic bicicleta. „Sistemul danez presupune si o varianta publica, gratuita, similara cu felul in care se „imprumuta” carucioarele de la hipermarket. Practic, poti lua bicicleta de la o statie speciala, prin inserarea unei monezi care este returnata doar daca bicicleta este adusa la finalul cursei intr-o statie similara”, se arata in dailybusiness.ro.
Munchen (Germania)
Stiai ca centrul orasului care gazduieste in fiecare an Oktoberfest-ul se traverseaza mai rapid cu o bicicleta decat cu orice alt mijloc de transport? Aici sunt multe culoare, semnale de trafic si sute de kilometri de rute marcate special pentru biciclisti.
Berlin
In cel mai mare oras al Germaniei si al doilea oras al Uniunii Europene ca numar de locuitori, masina au mai putin de jumatate de locuitori. In schimb, in ultimii zece ani numarul biciclistilor s-a dublat.
Barcelona
In martie 2007, municipalitatea Barcelonei a dat startul unui program de biciclete pentru transportul in comun. Daca o persoana are un card special, el poate lua o bicicleta din oricare cele 100 de statii raspandite in oras, sa o utilizeze in orice zona a acestuia si sa o lase la o alta statie. In Barcelona este si un „cerc verde” care incercuieste zona metropolitana a Barcelonei cu o pista de bicicleta.
Paris
Capitala Frantei, centrul artei, al modei si al business-ului european, este si orasul cu cel mai mare sistem de inchiriere al bicicletelor. Programul Velib, lansat in 2007 ofera peste 20.000 de biciclete spre inchiriere, pentru mai putin de 1,5 dolari pe ora.