În weekendul 8-9 aprilie, în București are loc o nouă ediție a târgului V for Vintage, o manifestare care reunește creatori și iubitori de vintage autentic, ocazie cu care Unica a stat de vorbă cu Laura Călin, fondatoarea primului târg de design românesc și vintage autentic.
Cine este Laura Călin?
ASE, PR, BTL şi creativitate – asta aş trece ca background antreprenorial. Ca să poți demara un proiect antreprenorial sănătos, e important să fii un bun manager, pentru că gestionezi atât resurse umane, cât și materiale. Organizarea unui eveniment precum V for Vintage implică management pe foarte multe planuri și acțiuni de PR integrate: de la gestiunea contactelor media la redactarea materialelor de comunicare și activări de BTL.
Povestește-ne, pe scurt, de unde a pornit ideea târgului și care au fost cei mai importanți pași în evoluția acestui eveniment?
V for Vintage a fost primul târg de design românesc și vintage autentic din România –a adus termenul „vintage” către publicul larg, a creat un spațiu pentru creativitate și inovație și, în scurt timp de la apariţie, a ajuns cel mai mare târg de design românesc şi cultură vintage de la noi. Fiecare ediție a avut o tematică nouă, a promovat designeri fresh, interesanți și colecții dedicate, a fost mereu un loc al creativității reale și de asemenea, un loc în care lumea s-a simțit bine, un eveniment în care atmosfera a fost mereu un element esențial.
Care este structura și programul actual al manifestării?
Ne întâlnim pe 8 aprilie la ora 11.00 la Grand Hotel du Boulevard, aflat la intersecţia dintre Calea Victoriei şi Bulevardul Regina Elisabeta. Avem timp suficient până la 20.00 să vedem şi să probăm piese din colecţiile designerilor participanți, să scotocim după comori vintage, să descoperim future design în zona Universităţilor şi Facultăţilor de Arte şi Design, să bem o cafea bună, să ne întâlnim cu prietenii, să ne facem poze, să ne punem flori în păr. Duminică avem aceeaşi oră de întâlnire şi acelaşi traseu, ca nu cumva să ratăm vreun designer, vreo piesă vintage şi să ne bucurăm de atmosfera pe care reuşim să o creăm într-o sală de bal din 1867.
La ediţia a 18-a ne concentrăm pe îmbunătăţirea experienţei de târg prin investiţii tehnice şi parteneriate. Comunitatea noastră este una activă şi vocală, ne-am educat publicul să participe prin feedback, noi implementăm, apoi testăm împreună, iar variantele câştigătoare ridică constant standardul organizatoric. Avem cea mai bună selecţie de designeri contemporani din toate cele 18 ediţii organizate până în prezent, zece colecţionari de vintage autentic, un invitat special, Laura Hîncu şi toate ingredientele care să facă atmosfera unui eveniment de succes.
Prin ce se diferențiază V for Vintage de alte târguri de modă?
Modul în care gândim evenimentul reprezintă principalul diferenţiator. V for Vintage este o experienţă de două zile. Astfel că designul vestimentar, bijuteria de autor, accesoriile, vintage-ul autentic, designul de obiect, parteneriatele, atmosfera, colaborările, etc sunt toate gândite în detaliu, pe baza conceptului ediţiei.
Cui se adresează evenimentul?
Ție. Mie. Prietenilor noștri. Prietenelor noastre. Publicul nostru e foarte divers: sunt și cunoscători de design românesc, dar și oameni care aud prima dată de noi, însă au educația și curiozitatea și acea deschidere către nou care îi face să se regăsească în ce se întâmplă aici. Sunt apoi pasionații de vintage – adesea adevărate personaje. Sunt oameni care vor să cunoască designeri sau să petreacă timp într-un loc cool. De la adolescente și fashionistas până la colecționari serioşi, în căutarea unei anume piese vintage – lor tuturor li se adresează.
Cine și cum face selecția creatorilor care sunt prezenți la eveniment?
Selectăm cu ajutorul unui juriu cu expertiză cele mai creative spirite. Fiecare designer este atent selecționat: claritate, creativitate, diversitate, coerență și viziune. Designerii care depășesc proba de creație a juriului – realizarea unei colecții capsulă special dezvoltată pentru eveniment – au șansa de a participa în cadrul expoziției. La fiecare ediţie numărul de aplicaţii creşte, suntem deja la câteva sute şi locuri avem pentru doar 100 de (fericiţi) expozanţi. Juriul din acest an este compus din Cristina Crăciun (fashion editor ELLE România) şi Cristina Săvulescu (fashion designer).
Care au fost cele mai mari provocări legate de organizarea evenimentului de-a lungul anilor?
Cea mai mare provocare este şi va fi mereu să ne reinventăm. Fiecare ediţie are o altă temă care se regăseşte în colecţiile-capsulă ale designerilor şi în conceptul ediţiei: denumire, comunicare, decor, activări speciale, asocieri etc. Totul e făcut să maximizeze experiența vizitatorului, să îl ducă într-un loc în care designul vestimentar, bijuteria de autor, accesoriile, vintage-ul autentic şi designul de obiectul sunt într-un mix complet care să ducă mai mult în zona artistică, dar cu o latură pragmatică.
Este moda și designul contemporan un domeniu profitabil în România?
Tot ce se naşte din pasiune consider că este profitabil. Să fii înconjurat de frumos, să îl creezi, să simţi că munca este un prilej de bucurie şi să reuşeşti să trăieşti din asta e tot ce îşi poate dori un designer.
Care sunt creatorii pe care i-ai invita an de an la târg?
Îmi plac designerii consacraţi şi designerii care sunt la început de drum. Pe lista de invitaţi sunt Universităţile şi Facultăţile de Artă şi Design. Nu ne blocăm în liste de potenţiali invitaţi, dacă ne place un anumit designer şi considerăm ca ceea ce face se mulează pe conceptul nostru îi trimitem o invitaţie şi de obicei răspunsul e pozitiv şi entuziast.
Dacă ar fi să faci un calendar european al târgurilor care-ți plac, ce ai nota în el?
Îmi plac târgurile vintage din Paris, Portobello street din Londra şi târgul de la Negreni pentru inspiraţia vintage. Merg la Who’s Next, târgul de pret-a-porter din Paris şi de aici am insight-uri despre organizarea, managementul şi promovarea unui târg internaţional cu cifre uriaşe de participanţi, vizitatori şi reach mediatic. Iar inspiraţia o adun din oamenii frumoşi din jurul meu, din bucuria de a trăi conştient şi responsabil. Promovând repere locale şi internaţionale care respectă un anumit standard putem construi împreună un oraş frumos. Arta, experimentul, simţul estetic provoacă realitatea, iar noi asta am încercat să facem cu V for Vintage – să arătăm oamenilor că există potenţial şi că putem să ne depăşim status quo-ul.