Cum faci diferența dintre parfum, apă de toaletă sau apă de parfum

.

Apă de toaletă sau apă de parfum? De cele mai multe ori alegem produsul cel mai accesibil ca preț, mai ales dacă miros la fel de bine. Dar trebuie să cunoști principalele diferențe dintre parfum, apă de toaletă sau apă de parfum, colonie sau uleiuri de parfum.

Parfumul va avea întotdeauna cel mai puternic miros și cel mai scump preț. Un parfum de calitate are o concentrație mare de uleiuri și esențe parfumate, cele mai multe de origine naturală, iar acest lucru se reflectă în preț.

Principalele diferențe dintre parfum, apă de toaletă sau apă de parfum precum și alte produse parfumate pe care le folosim aproape zilnic sunt legate de intensitatea și persistența aromelor.  

Parfumul și apa de parfum sunt recunoscute drept produsele cele mai intense și cele care persistă cel mai mult pe piele, în păr sau pe haine. La baza parfumului se află un concentrat, iar acesta este alcătuit din materii prime pure, cum ar fi uleiurile esențiale, extractele vegetale naturale și/sau substanțe parfumate sintetice. 

Amestecul este apoi diluat în alcool pentru a-i facilita difuzia. Concentrația este reprezentată de procentul de diluție în alcool. Cu cât concentratul este mai diluat în alcool, cu atât este resimțit mai puternic. Parfumul și apa de parfum prezintă concentrații ridicate în comparație cu alte tipuri de parfumuri sau colonii. Adesea, parfumul este de până la două ori mai concentrat decât apa de parfum.

Scurtă istorie a parfumului

Cum faci diferența dintre parfum, apă de toaletă sau apă de parfum

Știai că memoria olfactivă este cea mai puternică? Amintirea unor arome sau parfumuri o purtăm adesea toată viața! Nu este de mirare că plantele și esențele parfumate au jucat un rol atât de important în istorie și au fost prețuite din cele mai vechi timpuri.

Parfumul a fost inventat, se pare, de vechii egipteni, care foloseau tot felul de plante aromatice și flori în diverse ritualuri religioase și mai apoi pentru a-și parfuma pielea.

Egiptenii și sumerienii din Sudul Mesopotamiei au pus bazele producției de parfumuri. Ei foloseau rășini aromate pe care le ardeau în cadrul incantațiilor religioase sau la funerarii. Treptat, parfumurile au fost folosite în scop terapeutic, pentru vindecarea unor boli și pentru igiena pielii. Egiptul antic desfășura un comerț intens cu țări îndepărtate din Orientul Mijlociu sau India pentru condimente, arome și rășini parfumate, care reprezentau ingredientele principale ale parfumurilor.

Primii parfumieri, în Mesopotamia

O tăbliță descoperită în Mesopotamia, datând din anul 1200 înaintea erei noastre menționează numele unei femei parfumier, Tapputi, care știa cum să distileze aroma florilor și a plantelor precum smirna și chiparosul pentru a produce uleiuri aromatice.

Ulterior, grecii antici au rafinat metodele de obținere a uleiurilor esențiale și au creat parfumuri persistente care puteau fi unse pe piele. Indienii și arabii foloseau esențele parfumate în mod deosebit în ritualurile religioase sau în scop de purificare. În Japonia, spre exemplu, unele parfumuri erau folosite pentru a curăța și casa, nu doar trupul.

Grasse, capitala europeană a parfumurilor

În Epoca Medievală, cele mai bune parfumuri, delicate și rafinate, se făceau în Italia, în Florența și Veneția, apoi capitala europeană a parfumurilor s-a mutat la Grasse în Franța. Se știe că nobilimea franceză folosea din plin parfumuri tari și dulci pentru a masca mirosurile grele de trupuri nespălate. În acele vremuri, baia era considerată periculoasă și cauza multor boli, iar parfumurile pulverizate abundent pe haine și peruci aveau mare căutare la Curtea Franței.

În prezent, parfumurile conțin atât elemente naturale, cât și sintetice. Componentele naturale includ extracte de flori, frunze, citrice și rășini. Chimiștii continuă să perfecționeze arta obținerii versiunilor sintetice ale multor compuși naturali. Parfumurile sunt clasificate în funcție de concentrația de uleiuri esențiale pe care le conțin. 

Parfum, apă de toaletă sau apă de parfum?

parfumul semnătură

Concentrația de uleiuri parfumate dintr-un produs reprezintă principalul etalon după care sunt valorificate. Cu cât are o concentrație mai mare de uleiuri esențiale parfumate, cu atât acel parfum este mai intens și rezistă mai mult pe piele. În funcție de concentrația de esențe, parfumurile sunt clasificate în:

– parfum (concentrație 20-30%),
– apă de parfum (EDP – concentrație 15-20%),
– apă de toaletă (EDT – concentrație 5-15%),
– apă de colonie (EDC – concentrație 2-4%),
– aftershave (Eau Fraiche – concentrație 1-3%).

Parfumul – cea mai puternică aromă

Un parfum de calitate conține întotdeauna mai multe esențe și uleiuri naturale, decât sintetice. Parfumul este produsul cel mai concentrat și cel mai persistent. Un parfum bun trebuie să se mențină pe piele cel puțin 10 – 12 ore.

Apa de parfum – aromă intensă și persistentă

Apa de parfum are o concentrație mai slabă de uleiuri parfumate, dar, la fel ca și parfumul, ea trebuie să conțină mai multe ingrediente naturale, decât ingrediente de sinteză. În general, apa de parfum persistă pe piele timp de 6 – 8 ore.  

Apa de toaletă – aromă discretă

Așa numita apă de toaletă are un parfum mult mai slab și mai delicat. Dacă parfumul poate fi considerat de mulți utilizatori prea puternic și este folosit mai degrabă seara, apa de toaletă se poate folosi la orice oră din zi. Dar ea nu persistă decât 3 – 4 ore, în schimb poate fi împrospătată oricând. Pe de altă parte, apa de toaletă are prețul cel mai accesibil, însă nu prea mai conține ingrediente naturale. Între apa de toaletă sau apa de parfum alege-o pe cea din urmă, deoarece se va menține mult mai bine pe piele.

Colonia sau apa de colonie – aromă revigorantă

Mult mai slabă decât apa de toaletă, apa de colonie este folosită mai mult pentru revigorare. Persistența ei este foarte redusă, în medie de numai 2 ore, iar ingredientele sunt de obicei substanțe de sinteză.

Aftershave – aromă proaspătă

Folosit de bărbați după ras, pentru protejarea și împrospătarea pielii, apa de ras sau aftershave conține doar parfumuri sintetice și se evaporă foarte repede. Persistența ei nu depășește de obicei o oră.

Apa revigorantă – aromă tonică

În ultimii ani, tot mai cumpărate sunt apele parfumate revigorante. Ele au cel mai scăzut conținut de alcool sau nu conțin deloc alcool. Au arome foarte delicate și discrete, dar au un efect tonic și revigorant. Sunt folosite îndeosebi pentru împrospătare, pentru calmarea și hidratarea tenului și a decolteului. Dar pot fi pulverizate pe față, pe decolteu, pe brațe, direct pe piele. Nu se folosesc niciodată pe haine.  

Trucuri utile pentru persistența parfumului

femeie care se da cu parfum pe gat

Aplică parfumul imediat după duș. Cel mai bine rezistă pe pielea perfect curată.

Folosește apa de toaletă sau apa de parfum pe gât, în spatele urechilor, pe decolteu, la încheietura mâinilor sau în spatele genunchiului. În aceste zone calde va persista cel mai mult.

Dacă vrei să combini două parfumuri, din cel mai intens folosește doar un puf, iar din cel mai delicat 2 – 3 pufuri.

Pentru seară, alege un parfum cu note intense la bază, iar pentru zi alege un parfum cu note intense de mijloc.

Aplică puțină cremă hidratantă delicată pe gât și decolteu înainte de a pulveriza parfumul. Așa se va păstra mai mult timp!

Pulverizează puțin parfum și în păr, dacă mergi la o petrecere sau la o cină elegantă.

Curiozități despre parfumuri

Termenul ”parfum” vine de la expresia ”per fumus” care înseamnă ”prin fum” și descrie una dintre cele mai vechi metode de a obține esențele parfumate, prin arderea de rășini și ierburi aromatice.

Parfumurile cele mai scumpe din lume conțin ingrediente de origine animală folosite în mod deosebit pentru a accentua aromele parfumate: 

  • ambra, care este produsă de sistemul digestiv al balenelor,
  • castoreum, o substanță secretată de glandele anale ale castorilor,
  • moscul, o substanță secretată de civete care capătă parfum floral când este diluată în alcool.

Uleiul de trandafir bulgăresc este un ingredient scump, dar utilizat intens în parfumerie. Peste jumătate din cantitatea de ulei de trandafir din industria mondială a parfumurilor provine din Bulgaria, iar pentru un litru de ulei se prelucrează zece tone de petale de trandafir. 

Majoritatea hotelurilor de lux apelează la parfumieri celebri pentru a crea un parfum-semnătură pe care îl folosesc peste tot, în lobby, în camere, în sistemul de ventilație. Acest parfum dedicat crează amintiri puternice și atrage clienții să revină oricând cu plăcere la hotel.

Atunci când te obișnuiești cu un parfum și îl folosești zi de zi, este posibil să nu îl mai simți la fel de intens. Acest lucru se întâmplă deoarece receptorii de miros nu mai comunică la fel de bine către creier aromele cu care deja s-au obișnuit. Dar acest lucru nu înseamnă că parfumul tău nu se simte la fel de bine în jurul tău. Așadar, chiar dacă tu nu îl mai simți la fel de puternic, nu folosi mai multe pufuri, pentru că s-ar putea să fie deranjant pentru cei din jur.

Parfumurile pot evoca amintiri puternice sau te pot determina să retrăiești anumite emoții din trecut. Acest lucru este explicat de psihologi prin prisma faptului că parfumurile și mirosurile ajung într-o zonă a creierului aflată lângă zona dedicată amintirilor și emoțiilor. 

Clive Christian No. 1 este considerat unul dintre cele mai scumpe parfumuri din lume. Un flacon de 30 ml poate ajunge la 2.000 de dolari. Parfumul conține ingrediente rare și prețioase, cum ar fi vanilie din Madagascar și trandafiri de Damasc.

Cel mai vechi parfum cunoscut datează de acum aproximativ 4.000 de ani și a fost descoperit în Cipru. Este cunoscut sub numele de „Parfumul Reginei” și conține uleiuri, ceară de albine și rășini aromatice.

Sursa foto principală: Adina Zamfir

Google News Urmărește-ne pe Google News

Primești pe e-mail cele mai importante articole apărute pe Unica.ro!
Abonează-te la newsletter
buton