O mare parte din viaţa lui Iisus ne este prea puţin cunoscută. Biblia ne oferă detalii despre naşterea Sa şi despre ultimii ani de viaţă, despre învăţăturile Sale şi despre miracolele pe care le-a înfăptuit. Dar ani lungi de viaţă, copilăria şi tinereţea rămân învăluite în mister.
Singurul episod din copilaria lui Iisus, consemnat în Biblie, poate fi citit în Evanghelia lui Luca. Apostolul nota ca, la vârsta de 12 ani, Iisus a stat trei zile în templul din Ierusalim si a discutat cu rabinii învaţaţi despre credinţa. „Si se minunau toţi, cei ce-L auzeau pre Dânsul, de priceperea si de raspunsurile Lui”. Înca de la acea vârsta, Iisus dovedea o mare înţelepciune si o cunoastere peste înţelegerea omeneasca. Pâna la vârsta de 30 de ani, evangheliile canonice nu ne mai ofera nicio informaţie despre viaţa lui Iisus. Se presupune ca a studiat Torah si carţile Vechiului Testament, asemenea tuturor copiilor evrei, si a lucrat alaturi de tatal sau, care era tâmplar, în Nazaret. La vârsta de 30 de ani, era deja considerat un Rabi, un mare învaţat, si cunostea probabil mai multe limbi, între care greaca si latina.
Semnificaţia Crăciunului, neştirbită
Papa Benedict atrage atenţia, în cartea sa, ca Iisus Hristos nu s-a nascut într-un grajd, înconjurat de animale. Într-adevar, Sfintele Evanghelii nu pomenesc nimic despre prezenţa vitelor în pestera. Dar, faptul ca în apropiere se aflau pastori si acestia au venit sa se închine lui Mesia, animalele blajine au început sa fie pictate în icoane. Ele au mai degraba rolul de simboluri. Taurul semnifica Vechiul Testament si vechile legi care aveau sa se schimbe dupa învaţaturile lui Iisus. Magarul si mieii sunt simboluri ale smereniei si curaţeniei sufletesti, o pilda pentru crestinii dornici sa urmeze calea cea dreapta. În pofida argumentelor si a informaţiilor contradictorii, semnificaţia Craciunului si bucuria pe care o aduce Sarbatoarea Nasterii Mântuitorului nu vor fi niciodata stirbite. Indiferent de context, Papa Benedict pune accentul pe concepţia imaculata si susţine ca nasterea pruncului Iisus de catre Fecioara Maria nu este un mit, ci o dovada a puterii si dragostei lui Dumnezeu faţa de oameni.
Naşterea Mântuitorului
Papa Emerit Benedict al XVI-lea aduce noi explicaţii şi precizări despre naşterea Mântuitorului, despre familia Sa şi despre primii ani de viaţă din cartea „Iisus din Nazaret: naraţiunile copilăriei”. Conform Scrierilor Sfinte, Iisus s-a născut într-o peşteră, în apropiere de Bethlehem. Maria şi Iosif, care trăiau în Nazaret, au fost nevoiţi să vină în acest oraş, după ce regele Irod le-a poruncit tuturor supuşilor să se prezinte în faţa autorităţilor pentru recensământul populaţiei.
Negasind camere libere la han, Iosif si-a adapostit soţia într-o pestera în care pastorii îsi aduceau vitele peste noapte. Astfel ca, animalele din pestera au fost martore la nasterea lui Iisus, vegheata de îngerii din ceruri, care au înalţat cântari de slava. Tot din scrierile apostolilor, afl am ca la nasterea Mântuitorului, pe cer s-a ridicat o stea care a dus vestea lumii si a calauzit pasii celor trei magi pentru a ajunge în faţa Pruncului Sfânt. Data nasterii nu este cunoscuta cu exactitate, dar se crede ca Iisus s-ar fi nascut în primul an al erei noastre si a fost crucificat în anul 33.
25 decembrie, o dată incertă
În acelaşi timp, Papa Emerit Benedict al XVI-lea subliniaza faptul ca data nasterii lui Iisus este si va ramâne multa vreme una din cele mai adânci taine ale Bisericii. Nu exista dovezi, dar se pare ca Iisus s-ar fi nascut mai devreme decât am crede, probabil între anii 7 si 2 îHr. În Evanghelia dupa Matei este precizat ca Iisus s-a nascut în vreme ce era rege Irod cel Mare, care a murit în anul 4 îHr., ca atare este firesc sa credem ca Mesia a venit pe lume cu numai câţiva ani înainte. De asemenea, nu este cunoscuta nici ziua nasterii. Din Evanghelia dupa Luca, în care se men_ioneaza ca pastorii îsi adusesera animalele la iernat, pe câmpul din afara orasului, se poate presupune ca era luna octombrie. Sarbatoarea Nasterii Domnului din 25 decembrie apare menţionata prima data în Calendarul lui Filocalus, scris în anul 354. Au urmat înca o suta de ani de dezbateri si polemici, pâna când, în anul 440, Sfinţii Parinţi ai Bisericii au stabilit în mod oficial sarbatoarea Craciunului pe 25 decembrie.
Viaţa lui Iisus, în afara ultimilor ani, dupa botezul în Iordan, ramâne totusi o necunoscuta. Nici studiul Papei Benedict despre copilaria Sa nu dezvaluie nimic în plus faţa de ceea ce ne spune Biblia. Cu toate acestea, exista anumite legende si scrieri profane care vorbesc despre puterea miraculoasa cu care era înzestrat copilul Iisus. Tradiţia orala povesteste ca Iisus ar fi readus la viaţa un copil cazut de pe acoperisul unei case si ca ar fi dat suflare unor pasari plasmuite din lut. O alta povestire susţine însa ca Iisus se razbuna pe cei care îi faceau rau, ca ar fi omorât un copil pentru ca L-a îmbrâncit si apoi un dascal care l-a lovit. Biblia nu putea consemna faptele unui Iisus cu puteri malefice, simple fabulaţii si plasmuiri care nu aveau legatura cu viaţa reala a Mântuitorului. Dincolo de legendele stranii, anii de scoala si tinereţea lui Iisus ramân o mare enigma a istoriei.