Ţi s-a întâmplat să cobori din taxi nemulţumită, dar cu banii luaţi? Află ce drepturi şi ce obligaţii ai când mergi cu taxiul, precum şi unde poţi depune o plângere
Nu există persoană care să nu se fi plâns, măcar o dată, de slaba „prestaţie“ a şoferilor de taxi. Fie ţi s-a vorbit pe un ton răstit sau obraznic, fie ai ajuns la destinaţie pe drumul cel mai lung sau ai fost păcălită la bani. Află ce drepturi ai când mergi cu taxiul şi cum să procedezi dacă vrei să depui o plângere.
Drepturile clienţilor
– să fie trataţi cu respect şi civilizat; – să li se respecte cererile în legătură cu traseul; – să ceară bonul fiscal şi să-l păstreze până la coborârea din taxi; – să nu plătească serviciile taximetristului decât în limita prevăzută în bonul fiscal; – să sesizeze autorităţile în legătură cu orice practici neconforme ale şoferului sau care au creat prejudicii asupra calităţii serviciilor; – să ceară şoferului să nu fumeze, să închidă sau să deschidă geamurile, să dea mai încet sau să oprească muzica; – să ia şi alte persoane în maşină, pe parcursul traseului.
Obligaţiile clienţilor
– clientul nu are voie să provoace stări conflictuale cu şoferul în timpul desfăşurării cursei respective; – să acorde taximetristului sprijin în cazul în care acesta este agresat în timpul efectuării cursei şi să anunţe imediat Poliţia; – să nu ocupe scaunul de lângă taximetrist decât dacă locurile din spate sunt deja ocupate.
Drepturile taximetristului
– să nu transporte clienţi în stare de ebrietate; – să nu transporte clienţi agresivi, care pot declanşa scandal sau violenţă; – să nu transporte bagaje care nu permit închiderea geamurilor, portierelor sau portbagajului.
– să aibă un comportament civilizat în relaţia cu clientul; – să respecte solicitările clientului; – să oprească pe traseu, la semnul clientului, când se află în poziţia de operare „liber“, cu excepţia cazului în care se deplasează să preia un alt client, la comanda dispecerului; – să elibereze bonuri fiscale la finalul cursei; – să nu pretindă ca plată decât suma prevăzută pe bonul fiscal; – să transporte clientul la destinaţie pe traseul solicitat de client; – să transporte bagaje în limita spaţiului disponibil, fără perceperea unor tarife suplimentare.
Vrei să depui o plângere?
Notează numele companiei de taxi, indicativul şi numărul maşinii, numele şi prenumele şoferului (datele teximetristului sunt trecute pe legitimaţia acestuia, care stă de obicei la vedere). Următorul pas: apelează compania de taxi respectivă şi spune-ţi păsul. Apelează apoi Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului . Ce conține bonul fiscal: • numărul de telefon şi fax al operatorului de transport; • numărul bonului de client, data şi ora; • codul fiscal al operatorului de transport; • numărul cursei; • numele taximetristului; • numărul de înmatriculare a taxiului şi numărul autorizaţiei de taximetrie; • tariful de pornire, tariful pe kilometru parcurs, distanţa parcursă şi valoarea; • tariful pe oră sau minut de staţionare; • durata staţionării şi valoarea; • costul total; • valoarea şi cota T.V.A. aferente.
Foto: Shutterstock