Adulții vor avea o secțiune dedicată exclusiv lor la Festivalul Internațional de Film Transilvania, numită Carte Blanche Viva Erotica, o selecție de filme „fără perdea” din programul Viva Erotica Festival din Helsinki. Iar cinefilii vor descoperi câteva dintre cele mai importante filme din Slovenia și din cinema-ul noii generații din Austria, în secțiunea Focus.
Descris drept o „splendidă orgie cinematografică”, Viva Erotica Festival adună documentare, filme clasice erotice și producții avangardiste. Selecționerii festivalului finlandez, Doris Kuhn și Petteri Kalliomäki, au pregătit un meniu special pentru TIFF în Carte BlancheViva Erotica, secțiune dedicată exclusiv adulților. Spectatorii se vor delecta cu copiile pe 35 mm sau 16 mm ale clasicelor Diavolul în doamna Jones/ The Devil in Miss Jones (1973), lansat în era „porno chic” și regizat de Gerard Damiano, celebru pentru Deep Throat(Premiul pentru întreaga activitate oferit de Adult Film Association of America în 1989), sau Mano Destra (r. Cleo Übelmann, 1986), un studiu erotic cu două lesbiene.
Femeia electrică/ Randy (r. Phillip Schuman, 1970) este un film bizar, puternic stilizat despre o femeie al cărei corp produce o substanță miraculoasă numită orgasmină, ce declanșează orgasme cutremurătoare. „Cel mai ciudat film finlandez făcut vreodată”, Sensuela (r. Teuvo Tulio, 1972) a făcut vâlvă la vremea lui cu relația intensă dintre o tânără laponă și un soldat. Wet Dreams (1974) este o compilație de filme despre sex semnate, printre alții, de Max Fischer, Lasse Braun sau Nicholas Ray, iar mixul Candy Store include scurtmetraje din colecția privată a festivalului finlandez.
Anul acesta, secțiunea Focus se concentrează asupra cinematografiilor din Slovenia și Austria. Focus: Slovenia include, pe lângă retrospectiva dedicată cineastului Damjan Kozole, șapte filme din cinema-ul sloven apreciate de public și critică. O abordare surprinzătoare a unei tragedii în familie, Copacul/ The Tree, candidatul Sloveniei la Oscar 2016, este debutul Sonjei Prosenc. Un alt debut de succes propus de Slovenia la Oscar, Dușmanul clasei/ Class Enemy(r. Rok Biček) explorează tensiunile dintre un grup de studenți și profesorul acuzat că a dus la sinuciderea unuia dintre ei. Multipremiate sunt și Infernul/ Inferno – debutul în cinema al scriitorului Vinko Möderndorfer, drama unei familii de muncitori șomeri, și Siska Deluxe (r. Jan Cvitkovič), o poveste amuzantă despre succesul în afaceri și fericirea adevărată.
Un clasic, Valea păcii/ The Valley of Peace (r. France Štiglic, 1957) este drama de război care i-a adus lui John Kitzmiller trofeul pentru interpretare la Cannes, primul de acest fel oferit unui actor de culoare. Docu-ficțiunea Houston, We Have a Problem! (r. Ziga Virc) încearcă să dezlege miturile legate de programul spațial iugoslav clandestin din anii 60, iar Blue Velvet Revisited (r. Peter Braatz, 2016) explorează universul suprarealist din capodopera lui David Lynch, proiectată la TIFF într-o versiune restaurată digital. Focus Slovenia este realizat în parteneriat cu Slovenian Film Center.
Focus: Young Austrian Cinema include opt succese festivaliere, realizate de tineri cineaști aflați la primul sau al doilea film. Marele câștigător la Premiile industriei de film austriece din 2017, Vă mulțumim că ne-ați bombardat/ Thank You for Bombing, despre viețile de zi cu zi ale corespondenților de război din Afganistan, este debutul regizoarei Barbara Eder. Atrasă de promisiunea eliberării sexuale și intelectuale, menajera unui hotel de lux din Buenos Aires devine personajul principal în Colonia nudistă/ Los Decentes (r. Lukas Valenta Rinner).
O nouă descoperire îi schimbă viața protagonistei din Supralumea/ Superwelt, interpretată de Ulrike Beimpold (Cea mai bună actriţă la Premiile industriei de film austriece 2016). Johannes Krisch (Cel mai bun actor la aceleași premii) joacă un criminal în serie devenit scriitor celebru în Jack (r. Elisabeth Scharang). Unul dintre noi/ One of Us (r. Stephan Richter) se bazează pe o crimă care a cutremurat Austria, Nașpa/ Ugly (r. Juri Rechinsky), co-produs de Ulrich Seidl și proiectat la Rotterdam, e un studiu intens despre suferință, iar Winwin(r. Daniel Hoesl) satirizează capitalismul. Comedia supranaturală cu iz de policier Noaptea celor o mie de ore/ The Night of a Thousand Hours (r. Virgil Widrich), distinsă cu Premiul Publicului la Busan, scoate la iveală secretele adânc îngropate ale unei familii bogate.