Supranumită “mama telenovelelor” din Romania, de numele producătoarei Ruxandra Ion se leaga seriale precum Numai iubirea, Lacrimi de iubire, Iubire ca în filme, Daria iubirea mea, Inimă de țigan, Regina, Aniela, Iubire și Onoare, Pariu cu viața. După ce s-a dedicat mulţi ani postului Acasă TV, Ruxandra Ion a deschis recent TV & Film Academy, o şcoală actorie, regie, scenaristică şi producţie de film. Sunteţi cea care a pus bazele telenovelei în România. Încă mai prinde acest gen? Şi în ce direcţie se îndreaptă, cum s-au schimbat telenovelele de acum faţă de cele de acum 10 ani? Dar, filmul, lung-metrajul, încă mai prinde? Normal că prinde, ficțiunea, produsul de ficțiune, de orice fel, ca și gen, nu are cum să moară! În ceea ce privește evoluția acestui gen, referindu-ne strict la Serialele/telenovelele produse în România, pot spune că au evoluat ca și sub-gen. Dacă acum 10 ani vorbeam strict de telenovela “clasica”, ca și story-line, în 2013 am produs, pentru prima dată în România, telenovela “teen”, juvenilă. Și mă refer aici la “O nouă viață”. Telenovela modernă este un serial (long running prime time series), o drama romantică cu elemente de comedie, care funcţionează cu succes în toată lumea. Gray’s Anatomy este un astfel de produs. Avantajul lor este că au produs 200 de episoade în 10 ani. Piaţă noastră ne obligă să le facem într-un an sau 2…
Recent, aţi deschis o şcoală de talent management, precum şi TV & Film Academy. De la ce idee aţi pornit aceste proiecte? Totul a pornit în toamna anului 2013. Atunci, mi-a venit, pentru prima dată, ideea de a-mi deschide ceva pe cont propriu. Și m-am gândit la o școală de actorie, să fac oficial asta, având în vedere că, oricum o făceam, din 2004, de când am produs prima telenovelă românească. În februarie 2014, “Tv & Film Academy by Ruxandra Ion” și-a deschis porțile pentru prima serie de cursanți, în aprilie începem cu a doua serie, iar la vară avem deja înscrieri pentru Acting Summer School, cursurile noastre intensive de actorie, desfășurate pe perioada verii! O dată cu plecarea mea din MediaPro, planurile s-au extins și astfel am înființat Act Smart House, firma de Talent Management, unde deja avem semnați artiști importanți din România. În afară de aceasta, Act Smart Film Production este firma pe care alături de echipa mea de creație vom începe să producem pentru piața de profil din România.
Spuneţi-ne câte ceva despre profesorii care sunt alături de dvs în această aventură şi despre elevii care se înscriu la cursuri… Avem profesorii cei mai buni, și asta nu o spun numai eu, ci și cursanții, care sunt de-a dreptul fascinați de ei și modul lor de lucru! Marea diferență față de alte școli de profil este aceea că aici mergem foarte mult pe practică, pe o metodologie modernă și extrem de eficientă! La “TV & Film Academy by Ruxandra Ion” avem profesori cu o vastă experiență în tv și film, de altfel, nume extrem de cunoscute și apreciate: Teo Trandafir (profesor cursuri de Prezentator); Carmen Tănase (profesor cursuri de actorie grupa 14-18 ani); Marian Râlea (profesor actorie grupa 8-14 ani); Adela Popescu (profesor actorie 14-18 ani); Ioana Blaj (profesor actorie 8-14 ani); Mircea Gheorghiu (profesor actorie 18+, Doctor în Teatru, Conferenţiar Universitar în cadrul UNATC- Catedra Arta Actorului, Facultatea de Teatru); Mihai Brătilă (profesor de actorie 18 ani+, Lector Doctor la UNATC, Secţia Actorie și Doctor Magna cum laudae); Ducu Ion, Alma Bacula (USC din Los Angeles), Alex Fotea, Iulia Rugină, Radu Grigore (master la USC din Los Angeles), nume de referință în industria de film și tv românesc, fiecare cu un palmares impresionat, ne sunt profesori la Regie, Producție și Scenaristică. Pe lângă ei, la workshopurile organizate de Tv & Film Academy, dar și la orele tematice din cadrul cursurilor, ne bucurăm de aportul unor mari nume precum Andrei Boncea, Crina Mardare, Marin Moraru, Bebe Cotimanis, Elvira Deatcu. Cât despre cursanții noștri, avem copii de 8 ani, dar și adulți, cel mai “vârstnic” fiind de 35 de ani. Tineri entuziaști, care au venit să învețe și să se dezvolte la nivel profesional. Și, de ce nu, să participe și la castingurile pe care noi le organizăm pentru proiecte de film și TV, primul casting urmând a-l avea acum, pe 11 aprilie! Sunt înscrişi deja sute de tineri actori şi studenţi la facultăţile de profil din toată ţara. La acest casting au acces şi studenţii Academiei noastre.
Ce ar trebui să ştie un tânăr aflat la început de drum care-şi doreşte o carieră în acest domeniu? Să nu uite să viseze. Să-și urmeze visul. Să-și cultive talentul; să învețe și să aibă ambiție și seriozitate. Si important: sa nu fie autosuficienti si sa nu li se urce la cap.
Aţi lansat şi condus postul Acasă TV. Cu ce aţi rămas, profesional şi uman, din toată această experienţă? Profesional mă formasem până la preluarea postului de director al Acasa Tv. Am rămas doar cu satisfacția lucrului bine făcut, cu mândria că sub conducerea mea, Acasă Tv devenise al 2-lea post TV de pe piață ca și audiențe. Performanță atipică pentru un post de nișă, oriunde în lumea asta! Am rămas cu o echipă, niște oameni, o familie pot spune, mulți dintre ei aflându-se, în continuare, cu mine, acum, pe noul drum.
Ce calităţi trebuie să ai pentru a rezistă atâţia ani într-un mediu creativ, dar în continuă schimbare şi cu un mare nivel de stres, cum este televiziunea? Există un singur secret, din punctul meu de vedere: să iubești ceea ce faci! Asta este esența! Daca te costa? Sigur. Albesti inainte de timp (noroc cu stilisti care repara asta), in cazul meu devii supraponderal. Stresul te costa… Dar daca iti iubesti meseria, treci peste orice.
Ce le răspundeţi celor care refuză să se uite la telenovele, considerându-le un gen minor, fără valoare artistică? Dar acelor actori care consideră că s-ar “compromite” jucând în telenovele? Fiecare este liber să facă ce vrea. Părerea mea este că un adult liber, într-o societate liberă, nu trebuie să aibă preconcepții. Cu atât mai mult dacă vorbim despre un om cu studii superioare: nu judeca fără să cunoști, fără să vezi. Iar actorii care consideră că s-ar “compromite”, înseamnă că nu sunt actori. Gheorghe Dinică, Marin Moraru, Vladimir Gaitan, Florina Cercel, Costel Constantin, Bebe Cotimanis, Carmen Tanase si multi, multi altii s-au “compromis”?
Într-un interviu, aţi declarat că sunteţi un “leader atipic”. La ce anume vă refereaţi? La faptul că dau mult și primesc mult, că, pentru echipele pe care le-am condus am avut, pe lângă o relație profesională, și una de prietenie. Am fost pentru ei și șef, și prieten, și psiholog!
Care este cel mai dificil aspect atunci când vine vorba despre managementul artistic? Cum recunoşti un talent adevărat, dintre miile de aspiranţi? În momentul acesta, piața de acest gen, în România, este la început… Și vine și pe un fond de criză economică, bugetele sunt mici… De aceea, trebuie să veghezi interesele artistului, dar nici să nu-l vinzi pe 2 lei. Artiştii trebuie respectaţi şi noi îi ajutăm să primească respectul pe care îl merită. Sunt oameni speciali care au nevoie de protecţie şi sprijin. Şi lor le cer mult dar şi dăruiesc mult. Intuiția, bazată pe un know-how acumulat în timp te fac să recunoști un talent adevărat din prima.
Ce filme (cinema sau seriale de televiziune) preferate aveţi? Sunt foarte multe. Filme: de la Sleepless în Seattle şi Noting Hill până Crash şi Avatar, de la La Stradă lui Felini până la Abla con Ella de la Almodovar, de la 12 Years of Slavery până la Her, de la Godfather până la Django Unchained Am o colecţie peste 1000 de filme care creşte săptămânal… Seriale: Grey’s Anatomy, Brothers and Sisters, Scandal, Homeland, Black List A Good Wife, Dr House, Lie to Me, Downton Abbey, Paradise (dupa Paradisul Femeilor de Emile Zola), House of Cards…. dar si Clona, Salome, Muneca Brava, Rubi etc.