Unii artiști vor fi veșnic asociați cu o anumită temă: Claude Monet cu nuferii, George Stubbes cu caii, iar Edgar Degas cu dansatoarele. Se poate observa acest lucru nu doar în picturi, ci și în sculpturile sale.
Cea mai cunoscută dintre acestea a fost prezentată publicului larg în 1881, o sculptură din bronz, realizată inițial din ceară, la care Degas a lucrat trei ani: „La Petite Danseuse de quatorze ans/ Micuța dansatoare de 14 ani”. O balerină care nu semăna cu ceea ce prezentase până atunci, dar nici cu balerinele pe care spectatorii le vedeau pe scena Operei din Paris. Era o fetiță care îmbina într-un mod încântător grația balerinelor cu o atitudine „de stradă”.
În spatele imaginii idilice care reiese din această sculptură, se ascunde o poveste tristă. „Micuța dansatoare de 14 ani” i-a pozat pentru 5 franci/ 4 ore lui Edgar Degas și este prezentă în mai multe dintre picturile și schițele realizate de artist între anii 1878 și 1881.
Fetița, Marie Geneviève van Goethem, a început să pozeze pentru Degas de la vârsta de 11 ani, și era ceea ce francezii numeau cu aroganță „șoarece de operă”. Adică, era o începătoare în balet, folosită ca figurație specială.
Cu o mamă spălătoreasă și o soră mai mare damă de companie, Marie încerca din greu să își depășească condiția și să urmeze o altă cale decât a familiei sale. Un an mai târziu după celebritatea câștigată prin sculptura lui Degas, Marie Geneviève van Goethem a fost concediată de la Opera Garnier pentru că… a întârziat la o repetiție.
Sculptura „Micuța dansatoare de 14 ani” se află, în prezent, la Musee D’Orsay din Paris.