Să fii propriul tău șef și să lucrezi de acasă poate suna de vis – îți faci singur programul, dormi cât dorești, nu cheltui bani pe mâncat în oraș și, pe deasupra, poți petrece mai mult timp cu familia. Din păcate, toate aceste avantaje vin la pachet cu lucruri mai puțin plăcute: dacă nu reușești să-ți administrezi timpul cum trebuie și să lucrezi îndeajuns de mult, se va vedea rapid și în contul bancar.
Iată 5 lucruri la care trebuie să fii atentă pentru a crește productivitatea atunci când lucrezi de acasă:
-
Spațiul pentru muncă
Să stai toată ziua pe canapea sau în pat, cu laptopul în brațe – nu sună rău, nu? Din păcate, nu este deloc productiv să muncești de pe canapea, din pat sau de la masa din bucătărie – creierul tău este programat pentru cu totul alte activități desemnate în mod normal pentru acele locuri. Amenajează-ți un colț special pentru job, ia-ți un birou și un scaun la care să te așezi atunci când știi că ai de lucru (un scaun special pentru birou, nu să stai să muți scaunul din bucătărie). Găsești la Elvila câteva modele de birouri, precum și scaune sau dulapuri, în cazul în care ai nevoie pentru papetărie.
-
Ai un plan?
Începe ziua cu o scurtă listă de lucruri esențiale pe care știi că le ai neapărat de făcut în ziua respectivă. Nu trebuie să fie mai mult de trei. Începe cu ele, nu mai procrastina, altfel te vei gândi toată ziua la ele.
-
Social media & Mailing
Te numeri printre cei care dau scroll la infinit pe Facebook, după care închid laptopul (sau desktopul) și deschid aceeași aplicație pe smartphone, doar ca să vadă aceleași statusuri care erau și în urmă cu 30 de secunde în browserul web? Regulă de bază: închide din browser absolut toate taburile de la canalele de social media. Astfel nu-ți va mai distrage atenția nicio notificare care te așteaptă s-o citești, niciun news feed la care-ți vine să dai obsesiv refresh. Ia-ți pauze special pentru asta o dată la 3-4 ore – vei descoperi că nu a ars nimic dacă te-ai deconectat puțin de la viața socială și vei avea mult mai multe lucruri interesante strânse în news feed, pe care să le citești.
Același lucru este valabil și pentru mail: nu este nevoie să-l ții deschis în permanență. Acordă-ți la 3-4 ore câteva minute să-l verifici și să vezi dacă a intrat ceva important. În rest, oprește orice fel de notificare, inclusiv cele de pe telefonul mobil, și concentrează-te pe ceea ce ai de făcut.
-
Pauze
Din când în când, ia scurte pauze în care să te deconectezi complet – ridică-te puțin de la birou, plimbă-te prin casă, mergi pe balcon să iei o gură de aer proaspăt – orice ți-ar lua gândul de la muncă. Poți aplica sistemul cu care eram obișnuiți la școală: pauze de 10 minute la fiecare oră care trece. Aceste scurte momente de relaxare sunt extrem de importante pentru productivitate și pentru a reduce stresul.
-
Alte întreruperi
Dacă mai este și altcineva în casă pe timpul zilei – indiferent dacă este un membru al familiei – este important să-i faceți să înțeleagă faptul că, doar fiindcă vă aflați fizic acasă, nu înseamnă că puteți fi întreruptă oricând pentru a răspunde la o întrebare sau a-i ajuta cu ceva. Doar fiindcă lucrezi de acasă nu înseamnă că nu este la fel de important și de serios precum un loc de muncă ”tradițional”. Roagă-i să facă liniște și să nu te întrerupă decât dacă arde casa.
Ultima modificare septembrie 1, 2015 3:10 pm