Dacă te-ai născut rotund, nu poţi să mori pătrat!

.

Am citit demult o polemică pe tema sexului în literatură. Cei mai mulţi argumentau că un scriitor tânăr, indiferent de orientarea sexuală, scrie mai bine despre sex.
Un scriitor care trece de 50 de ani găseşte mai greu resursele creative pentru descrierile scenelor de sex, iar unul care se apropie de 60 de ani nu reuşeşte decât să reproducă palide amintiri.

Această teorie se aplică şi colecţiei de povestiri Necunoscuta de la Palazzo d’Oro, de Paul Theroux. Cunoscut mai mult ca scriitor de cărţi de călătorie, Theroux reuşeşte aici o proză decadentă, de care nu te poţi desprinde prea uşor. Cartea a stârnit interesul presei mai ales prin misterul care planează asupra sursei povestirilor: unele dintre ele, ni se sugerează, ar putea fi piese de memorialistică, altele pornesc de la o întâmplare reală şi cresc în ficţiuni luxuriante. „Ce n-am spus niciodată este că povestitorii cei mai ingenioşi sunt cei care ocolesc o anume povestire, singura poveste pe care o deţine povestitorul; tocmai această evitare este raţiunea celorlalte poveşti şi mai năstruşnice. Sursa naraţiunilor fantastice este adesea acest secret, plăsmuitorul recurgând la o tăinuire pentru a sugera adevărul, dar ocolind mereu povestea fundamentală. Acesta este unul dintre ritualurile creaţiei. Cum am spus, aceasta este singura mea poveste“, spune chiar autorul, în povestirea care dă titlul colecţiei şi care este piesa de rezistenţă a acesteia.

Total diferită de celelalte şapte povestiri, Necunoscuta de la Palazzo d’Oro este rememorarea unei poveşti de amor, cu toate detaliile exhibate. Un sexagenar reconstituie o aventură de tinereţe, din anii ‘60, când Italia era paradisul bogătaşilor decadenţi şi când libertatea sexuală părea să nu aibă graniţe. Aşadar, în Taormina, cu patru decenii în urmă, un tânăr sărac, un artist vagabond, se îndrăgostea de o contesă străină şi destul de bine coaptă. Diferenţa de statut social este subliniată în permanenţă, accentuând şi mai mult ideea că de cele mai multe ori cei care au de toate tânjesc la posesiunea sau la a poseda pe cei care nu au prea multe: „Dacă te-ai născut rotund, nu poţi să mori pătrat!“.

Imaginile erotice glisează de la tulburător la grotesc, tensiunea – care nu e doar sexuală – îşi modifică intensitatea de la o pagină la alta, iar jocul amoros devine când subtil, când evident. Totul se petrece sub ochii unui medic arab promiscuu, care parcă ghidează din umbră partidele amoroase ale contesei cu tânărul artist. Dar partidele de sex devin previzibile, plictisitoare, nu doar pentru protagonişti, ci şi pentru cititor, care vede aceleaşi clişee. Salvarea vine din dezvăluirea identităţii reale a contesei şi a vârstei sale. Ghiciţi?
Articol realizat de Virginia Costeschi – Bookmag

Google News Urmărește-ne pe Google News

Primești pe e-mail cele mai importante articole apărute pe Unica.ro!
Abonează-te la newsletter
buton