Cu toții am auzit sau chiar am trăit experiența neplăcută ca un zbor să fie anulat din cauza condițiilor meteo nefavorabile. Însă nu numai furtunile sau ninsoarea țin aparatele de zbor la sol ci și căldura. Un avion poate decola doar dacă temperatura aerului nu este mai ridicată de 49 de grade.
De exemplu, în perioada verii, decolarea aeronavelor de pe aeroportul „Sky Harbor” din Phoenix, Arizona este aproape imposibilă din cauza temperaturilor mari, care ating 50 de grade Celsius.
Rebecca Waddington, specialist la „Aviation Weather Center”, spune care este motivul: „Este vorba de densitatea aerului. Cu cât aerul este mai cald, cu atât este mai puţin dens. Descreşterea în densitate are un efect advers asupra motoarelor avioanelor, până în punctul în care nu mai sunt funcţionale”.
Altfel spus, motoarele nu mai produc suficientă forţă de propulsie pentru procedurile de decolare.
Pentru a se asigura dacă o aeronavă poate decola în siguranță, piloţii consultă parametrii care compară greutatea, forţa de propulsie a motoarelor şi lungimea pistei.
„În funcţie de aeroport şi de obstacolele care pot fi întâmpinate, precum copacii sau munţii, decolarea va avea nevoie de un anumit unghi de urcare, iar cu cât temperatura este mai mare, cu atât va fi mai greu pentru avion să atingă acea pantă de urcare”, a adăugat Waddington.
Altitudinea aeroportului este, de asemenea, un alt factor important. Decolarea de la un aeroport care se găseşte la altitudine mare este mai dificilă, întrucât aerul este deja mai rarefiat la altitudini ridicate.
Un raport al Organizaţiei Aviaţiei Civile Internaţionale (ICAO) din 2016 a avertizat că temperaturile ridicate ar putea avea consecinţe grave pentru performanţele de decolare a aeronavelor, acolo unde altitudinile mari sau pistele scurte limitează sarcina utilă.
Aceste probleme reprezintă motivul pentru care multe ţări din Orientul Mijlociu şi unele aeroporturi de înaltă altitudine din America de Sud aleg să programeze zboruri lungi pentru seară sau pentru noapte, când aerul este mai rece.