Atunci când mergi în vacanță, este ușor să cazi pradă scam-urilor și păcălelilor, dacă nu ești informat cu privire la tacticile de fraudă care există.
În urma pandemiei, efectele digitalizării se resimt. Tot mai mulți consumatori au acces la internet. Spre exemplu, în România, 82,3% din populație declara, în 2021, că se conectează zilnic la internet (față de 77% în 2019), iar 18,5% preciza că recurge la internet banking (comparativ cu 9,7% în 2018). Tendința este remarcată la nivelul tuturor categoriilor de vârstă, indiferent de mediul de rezidență (rural sau urban).
Acum că mai mulți oameni sunt online, răufăcătorii profită, vizând victime noi la o scară nemaivăzută până acum. În plus, odată cu ridicarea restricțiilor și venirea sezonului estival, tot mai mulți oameni sunt gata să meargă în vacanță, unde pot fi victime ale scam-urilor dacă nu sunt atenți.
Pentru a educa oamenii cu privire la diferitele tipuri de escrocherii care există și se practică pe timpul verii, Revolut, aplicația financiară cu peste 18 milioane de utilizatori la nivel global, din care peste 1,7 milioane în România, a creat un ghid util.
Când vine vorba de așa-numitele înșelătorii de vacanță, cele mai frecvente fraude sunt înșelătoriile la cumpărare în care victima plătește pentru bunuri și servicii care în cele din urmă nu sunt primite sau nu există, care pot fi găsite pe rețelele de socializare și pe site-urile populare de rezervare a vacanțelor. Ambele au un lucru în comun: sunt pur și simplu ”prea bune pentru a fi adevărate”, deoarece escrocii promovează de obicei oferte nerealiste sau intră în contact cu clienții fără ca aceștia să fi căutat în mod activ astfel de oferte.
Șapte sfaturi pentru a evita scam-urile de vacanță
Fă curățenie înainte de vacanță
În primul rând, dezinstalează aplicațiile pe care nu le mai folosești sau profilurile online neutilizate de mai mult timp. Verifică setările de confidențialitate din platformele social-media pe care intri și asigură-te că împărtășești informații doar cu cei în care ai încredere și activează autentificarea multifactor pentru a întări securitatea conturilor personale. Din rutina ta de prevenție cibernetică nu ar trebui să lipsească niciodată preocuparea de a înlocui periodic parolele și de a închide conturile de care nu mai ai nevoie!
Este important să compari mai multe oferte, indiferent că vorbim de serviciile de cazare sau de biletele de avion. Scam-urile implică, de obicei, ”oferte de nerefuzat”.
Uită-te cu atenție la logo-uri
Căutarea autenticității logo-urilor și compararea cu cele de pe site-urile oficiale este întotdeauna o idee bună (așa cum fac experții cu un articol vestimentar ”de firmă”). Revolut vă recomandă, de asemenea, să căutați logo-uri cu certificări de calitate binecunoscute alături de sigla principală a companiei de turism. Operatorii de turism serioși, de exemplu, sunt de obicei membri ai unor organisme comerciale recunoscute, iar acestea pot fi găsite cu ușurință doar la o simplă căutare pe internet.
Ai încredere doar în sistemele de plată interne!
Cele mai renumite site-uri web pentru servicii turistice iau toate măsurile anti-fraudă, dar fraudatorii se folosesc uneori de popularitatea acestora pentru a păcăli potențialele victime. Cea mai ușoară modalitate de a identifica înregistrări false pe site-uri de încredere este să căutați link-uri de plată care conduc clienții în afara site-ului web oficial – solicitând, de exemplu, să plătească prin transfer bancar sau în afara sistemului intern.
Nu contactați persoane private în afara platformelor oficiale
Platformele pentru rezervarea cazării interzic contactul direct în afara sistemului lor de e-mail, pentru a descuraja fraudatorii. Clienții ar trebui să fie suspicioși dacă văd un mesaj cu e-mailul privat sau numărul de telefon al gazdei, înainte de rezervare. Revolut sugerează să folosești sistemul de chat intern al platformei de rezervare – cel puțin ca prim punct de contact.
Verifică recenziile online și găsește-le pe cele false!
Verificarea recenziilor clienților și a paginilor de socializare ale companiilor este un obicei sănătos. Desigur, există șansa ca escrocii să se ascundă în spatele câtorva recenzii false, pentru a le face să arate mai bine. Însă există câteva semnale de atenționare – cum ar fi, de exemplu, prea multe recenzii similare sau prea recente sau cu prea puține detalii concrete, precum și recenzii făcute de membri ai platformei care sunt exagerat de discreți în legătură cu propriile profiluri.
Atenție la escrocherii cu rambursări de anulare a vacanței
Din cauza pandemiei de COVID-19, călătorii depun mai multe eforturi, când este cazul, cu cererile de anulare a zborurilor și cu cererile de rambursare. Răufăcătorii folosesc aceste oportunități pentru a păcăli clienții în mai multe moduri, inclusiv prin e-mailuri de phishing, apeluri false, postări false sau anunțuri pe rețelele sociale. Clienții ar trebui să aibă grijă dacă li se cere să achite o taxă în avans, ca plată pentru gestionarea cererilor de rambursare – mai ales dacă cererea lor este redirecționată către un site extern sau dacă li se solicită detaliile bancare la telefon.