Magda Matache: „România are o datorie imensă faţă de romi”

.

Există lucruri care te deranjează la romi? Care sunt ele?    

Pentru toţi, aproape 2 milioane de romi, este imposibil să găseşti un răspuns la această întrebare. Aş vrea totuşi să întâlnesc mai mulţi romi cu simţ civic şi capacitate de mobilizare civică, mai puţini romi care asistă pasiv la momente în care le este atinsă demnitatea, când le sunt limitate drepturile.

Aş vrea că toţi părinţii romi să valorizeze educaţia, să îşi declare apartenenţa etnică să şi-o asume la următorul recensământ. Din păcate, există foarte mulţi copii romi care au un complex identitar, care poartă zilnic această stigmă.

În altă ordine de idei, mă revoltă liderii romi care controlează comunitatea, în loc să o ajute, care o folosesc şi o şantajează, în loc să o facă puternică. 
 
Cum vezi căsătoria prematură? Este un obicei care împiedică accesul la educaţie?  

Căsătoriile premature reprezintă, din păcate, o practică prezentă încă în cel puţin 10-15% din comunităţile de romi. Am întâlnit familii de romi care, prin căsătoria timpurie a fetei lor, au stopat educaţia acesteia, în jurul clasei a V-a sau a VI-a.  
 
Noi lucrăm în câteva comunităţi în care abandonul şcolar este determinat de această situaţie şi am întâlnit fete cu potenţial extraordinar de continuare a studiilor. 

Sunt romi care interzic copiilor să meargă la şcoală. Cum vezi această practică?  

Ne-am obişnuit să credem că romii nu vor să îşi trimită copiii la şcoală. Cu toate acestea, sunt atât de mulţi copii romi în şcoală românească în clase segregate, în şcoli separate de ceilalţi, pierzând de multe ori timpul în clasă, fără că personalul şcolar să le acorde atenţia şi educaţia cuvenită.

Sunt mai multe cauze care conduc la o participare scăzută la educaţie. Sunt familii care nu îşi permit să-şi trimită copiii la şcoală şi din imposibilitate financiară, dar şi din cauza stigmei şi a discriminării. Sunt copii forţaţi de educatori să înveţe în şcoli pentru copii cu cerinţe educaţionale speciale.  
 
Abandonul şcoalar este determinat în primul rând de lipsa resurselor, urmată de barierele din sistemul şcolar.   
 
Există alte obiceiuri la care ar trebui să renunţe romii pentru a se integra în societate?  

Cred că există multe bariere interne şi externe, cred că procesul de integrare trebuie să se realizeze cu respectul pentru cultura romilor. Cred că principalele obstacole în integrarea romilor vin din lipsa de interes pentru această problemă, la nivelul instituţiilor statului.

E de văzut care sunt barierele şi garanţiile pe care democraţia şi statul de drept le aduc romilor din România, pentru a trăi şi a reuşi după propriile puteri, pentru a deveni competitivi, pentru a le asigură egalitatea în faţă legii, egalitatea şanselor şi a demnităţii umane.

Integrarea nu înseamnă asimilare, nu înseamnă să ne pierdem limba, istoria, ci să reducem presiunile care ne determină să ne exprimăm şi să ne valorizăm identitatea etnică, barieriele care reduc accesul la educaţie şi locuri de muncă.  
 
Sunt discriminaţi romii de către angajatorii români? Din ce cauză crezi că se întâmplă asta?  
 
Unii sunt discriminaţi, alţii nu au calificările necesare; în satele sărace sunt mulţi romi şi români care nu au unde să se angajeze.
 
Dacă 70% dintre români consideră că romii încalcă legile, cum ne putem aştepta să îi angajeze cineva?  
          
Cine este Magda Matache

 
Absolventă a programului de master în Politici Sociale Europene, Magda Matache lucrează la Romani CRISS din 2001, fiind numită director al Fundaţiei în 2005.

Îi place muzica, dansează salsa, îi admiră pe fraţii Oto şi Juri Bubenicek, doi balerinii de excepţie, şi o pasionează pictura Art Nouveau. I-au plăcut romanele satirice „Maestrul şi Margareta” a lui Bulgakov, „Palatul Viselor” al lui Kadare şi „Spada”, de Bogdan Teodorescu.

Foto: Arhiva personală

Citeşte continuarea pe pagina următoare: 1 2

Google News Urmărește-ne pe Google News

PE ACELAȘI SUBIECT
   
Primești pe e-mail cele mai importante articole apărute pe Unica.ro!
Abonează-te la newsletter
buton