Chanel, Gucci, Versace sau Yves Saint Laurent se numără printre cele mai mari case de modă din lume, cu o istorie bogată, plină de curiozități și intrigi, presărată cu imaginea unor vedete de prim rang.
Moda este schimbătoare, dar cele mai mari case de modă din lume își păstrează faima și prestigiul în pofida tuturor previziunilor. Cele mai multe au fost înființate în secolul trecut, dar au știut să se reinventeze în pas cu noile cerințe de la o decadă la alta.
Cele mai vechi case de modă continuă să stabilească noi trenduri, fac pionierat nu doar în ceea ce privește design-ul, ci și în tehnicile sau materialele folosite, în strategiile de marketing sau promovarea campaniilor ecologice.
Little black dress, rochia Mondrian, sacoul cambrat sau pantalonii mulați sunt doar câteva dintre hainele spectaculoase care au schimbat moda. Marii designeri și cele mai mari case de modă au reinventat feminitatea, frumusețea și eleganța ori de câte ori au oferit publicului creații inovatoare.
1. Chanel – 1909
Micuța rochie neagră te salvează oricând, la orice eveniment, cocktail sau party, iar dacă o accesorizezi cu Chanel 5 vei purta o ținută nemuritoare. Acestea sunt cele mai mari creații pe care Chanel, creatoarea care a dăruit secolul XX femeilor, ni le oferă și azi la fel de proaspete ca la începutul secolului trecut. Tot Chanel a introdus pantalonii în garderoba femeilor, rochia cu bretele și fustele în linii drepte, o adevărată revoluție după fustele lungi și incomode purtate până atunci.
Gabrielle Bonheur Chanel s-a născut într-o familie foarte săracă din vestul Franței, și-a pierdut mama în copilărie și a fost trimisă de tată la un orfelinat care aparținea unei mănăstiri. Copilăria sa a fost dramatică, marcată de lipsuri crunte și mai ales de lipsa iubirii. Dar Coco Chanel avea să devină o femeie puternică și independentă, caracter care s-a imprimat curând asupra creațiilor sale.
Cabaret și croitorie
A luat cursuri de croitorie la mănăstire, iar când a ajuns la Paris a reușit să se angajeze într-un atelier. Între timp cânta într-un cabaret pentru a se întreține. Vocea ei nu era atât de deosebită pentru a face carieră muzicală, în schimb personalitatea ei dezinvoltă a început să atragă atenția și l-a cucerit pe un artistocrat bogat, care i-a deschis ușa unei lumi noi.
Coco Chanel a avut mai multe relații cu bărbați influenți, care au sprijinit-o financiar. În anul 1905, Chanel și-a deschis primul magazin cu haine create și cusute de ea, a pătruns în lumea mondenă și a descoperit viața de lux. De aici nu a mai fost decât un pas pentru a inventa o modă cu totul nouă, fără corsete și volănașe, o modă dedicată cu adevărat femeilor libere și independente.
Chanel a început să creeze rochii simple din jerseu, fuste scurte, linii cambrate pe talie, croiuri drepte, inspirate din hainele sport. Dar rochia neagră, mulată și scurtă a devenit simbolul ei peste timp.
Colaborarea cu naziștii
La începutul celui de al doilea război mondial, Chanel și-a închis magazinele, a concediat 3.000 de angajați, dar nu s-a retras din lumea mondenă. Ea a avut o relație cu un ofițer SS în timpul ocupației germane, datorită lui a locuit într-un apartament de lux de la Ritz și tot datorită lui a început să simpatizeze cu politica nazistă, antisemită. Se pare că a colaborat inclusiv cu șeful spionajului german și a fost folosită de mai multe ori drept mesager pentru un acord de pace între Germania și Marea Britanie.
Colaborarea cu naziștii este dovedită prin documente declasificate, dar Coco nu a fost niciodată condamnată, din lipsă de probe. După război, ea s-a mutat în Elveția, apoi a revenit la Paris în anul 1954 când a lansat o nouă colecție. Criticii francezi nu i-au fost favorabili, dar femeile emancipate, mai ales cele din Marea Britanie și America, au adoptat hainele propuse de Chanel și colecția ei s-a impus încă o dată pe podium.
Fără parfum, o femeie nu este îmbrăcată!
Chanel nu s-a oprit la haine pentru că, așa cum spunea, nicio femeie nu este cu adevărat îmbrăcată, dacă nu poartă un parfum. În 1921, a lansat Chanel nr.5, parfumul nemuritor pe care și-l dorește orice femeie și în zilele noastre.
Pe lângă parfumuri, accesoriile Chanel, gențile și gablonțurile cu pretenție de bijuterii de lux au rămas și ele un simbol al casei de modă și sunt căutate azi la fel de mult ca acum 100 de ani.
După dispariția creatoarei sale, casa de modă Chanel, devenită una dintre cele mai mari case de modă din lume, a fost condusă din 1983 de către Karl Lagerfeld, un vechi prieten al lui Coco și cel care a redat strălucirea acestui brand celebru. Karl Lagerfeld s-a stins din viață în 2019.
2. Gucci – 1921
Fondat în Florența de Guccio Gucci, micul atelier de croitorie realiza uniforme pentru soldații italieni. Erau vremuri marcate de războiul mondial, iar cea mai mare parte a industriei sprijinea efortul militar al Italiei. Uniformele militare erau, însă, doar o parte din afacerea Gucci.
De la ușier, la designerul de genți
Cine admiră creațiile Gucci știe și istoria picantă a acestui designer. Fiul unui negustor italian cu oarecare dare de mână, Guccio a fost trimis în Anglia unde a încercat să își facă un viitor. El s-a angajat la hotelul Savoy, mai întâi ca spălător de podele, apoi ca ușier și chelner. În această perioadă a avut prilejul să observe tabieturile și stilul de viață al oamenilor bogați și celebri.
Savoy era adesea gazda milionarilor din întreaga lume, a marilor politicieni, industriași, bancheri și vedete de cinema.
Guccio a adunat bani, și-a făcut relații, a studiat ce vor oamenii bogați și s-a întors în Italia unde, 20 de ani mai târziu, și-a investit economiile într-un atelier de croitorie și pielărie. Și-a deschis un magazin în care vindea genți și geamantane de lux importate din Anglia, dar și creații realizate de el.
Celebra siglă Gucci, compusă din două litere G
Guccio a avut patru fii și toți patru s-au implicat în afacerea familiei. Aldo Gucci a desenat faimoasa siglă a casei de modă, din două litere G înlănțuite. În anii 1930, afacerea familiei era atât de prosperă, că familia a decis deschiderea celui de al doilea magazin la Roma.
În 1953, însă, Italia condusă de Benito Mussolini a invadat Etiopia, iar Liga Națiunilor a impus un embargo economic. Aflat în imposibilitatea de a-și mai vinde produsele în Europa, Gucci și-a diversificat gama de produse pentru clienții italieni: curele, portofele, eșarfe, încălțăminte inclusiv harnașamente pentru cai, toate din piele de lux.
Creațiile Gucci, iubite de Elizabeth Taylor
Afacerea a prosperat, cu timpul creațiile casei Gucci de un rafinament deosebit au ajuns în garderoba multor vedete și personalități marcante. Jackie Kennedy sau Elizabeth Taylor s-au îndrăgostit de accesoriile Gucci și afișau mereu alte achiziții de lux.
În prezent, casa Gucci este la fel de iubită și populară precum în vremurile de glorie de după război. Compania deține peste 480 de magazine în întreaga lume și vânzări de peste 10 miliarde de euro anual.
3. Dior – 1946
Christian Dior s-a impus imediat după încheierea celui de al doilea război mondial cu o linie nouă, care a propulsat Parisul drept capitala modei. El a reinventat silueta feminină cu rochii bogate, frivole, colorate, cu design floral și vaporos. Tot Casa Dior a inventat rochia de cocktail, rafinată și elegantă, care a schimbat percepția femeilor după anii de lipsuri și sărăcie din urma războiului.
Rochii ample și talie de prințesă
Tatăl lui Christian Dior și-ar fi dorit ca fiul lui să ajungă un diplomat de succes, dar tânărul a mizat totul pe talentul lui grafic. În adolescență vindea schițe la colț de stradă în Paris, imitând pictori celebri. Câțiva ani mai târziu, tatăl i-a sponsorizat o galerie de artă și Christian a strâns bani pentru prima lui colecție de haine dedicate femeilor.
După anii de război, în care femeile se îmbrăcau sobru și sărăcăcios, el le-a oferit rochii ample, fuste vaporoase, umeri rotunjiți, volane, dantele, multă eleganță rafinată, inspirată din frumusețea și complexitatea florilor. Fiecare femeie îmbrăcată în creațiile Dior se simțea ca o prințesă.
Monarhul haute couture
Prima colecție Dior a fost lansată în februarie 1947, iar designerul a intrat în universul haute couture. În câțiva ani, creațiile Dior au ajuns să îmbrace vedetele de cinema și cele mai bogate femei din Europa și America. Afacerea Dior, la care s-au adăugat o mulțime de accesorii, în special pălării și genți, i-a adus din tinerețe celebrului designer o avere de peste 17 milioane de dolari. Din nefericire, a murit la numai 52 de ani, din cauza unui infarct, dar nu înainte de a-l numi pe Yves Saint Laurent succesorul său de drept.
La această casă de modă au mai creat nume celebre precum Bohan, Gianfranco Ferre, Galliano sau Raf Simons. Creațiile lor au impus mereu o nouă linie feminină, modernă și clasică în același timp, cu o expresie puternică.
De-a lungul timpului, nume faimoase de actori și actrițe au purtat creații Dior și au devenit imaginea casei de modă: Jennifer Lawrence, Marion Cotillard, Charlize Theron, Natalie Portman, Robert Pattinson, Johnny Depp, Bella Hadid, Cara Delevingne, Rihanna, Gwyneth Paltrow sau Mila Kunis.
4. Yves Saint Laurent – 1961
Numele lui Yves Saint Laurent este legat de cea mai veche și populară casă de modă din lume. Renumitul designer s-a născut în Algeria, în Oran, și a fost pasionat de haine chiar din copilărie. Se spune că a început să croiască singur rochițe pentru păpușile surorii sale. Din adolescență a visat să studieze moda la Paris și a reușit. La numai 21 de ani a a devenit directorul de creație al casei de modă Dior.
Războiul din Alger, coșmarul care i-a schimbat viața
Obligat prin cetățenia algeriană să participe la Războiul de Independență din țara sa de origine, Yves este trimis pe front în anul 1960. Fragil din punct de vedere emoțional și supus unui stres continuu din cauza orientării sale sexuale, tânărul are o cădere nervoasă și este internat în spital. Între timp, la Paris, postul lui în cadrul casei Dior este oferit altcuiva.
După ce s-a întremat, Saint Laurent a dat în judecată casa Dior că nu și-a respectat contractul, a câștigat și și-a atras simpatia în toată lumea modei. În anul 1961 și-a înființat propria casă de modă, susținut de partenerul său de viață și de un miliardar american.
Inspirație din costume populare și inovații pe podium
Creațiile lui Saint Laurent au pus întotdeauna accentul pe feminitatea sofisticată și luxoasă. Pantalonii mulați, fracul sau jachetele safari, paltonul și rochia Mondrian se numără printre inovațiile pe care Saint Laurent le aduce după război. Tot el a fost primul designer care a folosit modele de culoare pe podium.
De origine algerian, Yves s-a inspirat foarte mult din costumele tradiționale orientale, dar și din costumul popular românesc, în special din motivele tradiționale ale iei. Iar spre sfârșitul anilor 70, Yves devine pionierul liniilor pret-a-porter și devine primul creator de modă premiat de Muzeul de Artă Metropolitan din New York.
Saint Laurent este considerat adesea drept parte din ”sfânta treime a modei pariziene”, alături de Chanel și Dior.
Catherine Deneuve a fost una dintre muzele faimoase ale creatorului de modă și una dintre cele mai importante imagini ale casei sale timp de 30 de ani. Alte două muze care au lucrat ani de zile alături de Yves au fost Loulou de la Falaise și Betty Catroux, modele și totodată creatoare la rândul lor.
5. Versace – 1978
Casa de modă Versace șochează prin toate creațiile sale unice, irepetabile, stranii și luxoase. Până și sigla a fost aleasă ca să șocheze! Gianni Versace a ales legendarul cap al Meduzei din poveștile antice grecești, deoarece Meduza hipnotiza privitorii și făcea orice muritor să se îndrăgostească de ea, înainte de a fi sacrificat.
Pasiunea pentru modă, moștenită în familie
Giovanni Versace deprinde lucrul cu acul și țesăturile fine de la mama sa care era croitoreasă. Se îndrăgostește ce croitorie, de materialele diafane și lucioase și de hainele elegante.
El a terminat liceul și a lucrat o vreme ca ucenic în atelierul mamei sale, acolo unde au învățat totul despre croitorie și sora sa, Donatella, și fratele său, Santo.
Din anul 1972, Gianni se mută la Milano și lucrează pentru mai multe ateliere și mici case de modă locale. Își definește stilul, își găsește propria chemare în modă și trasează modelele primei sale colecții.
În anul 1978, Gianni deschide casa de modă Versace, împreună cu frații lui. În foarte scurt timp, creațiile Versace atrag atenția lumii, cuceresc diverse premii internaționale și încep să fie purtate de vedete și personalități. În 1980, deja numele Versace însemna un brand de lux, rafinament și bogăție.
Modă și muzică, o combinație de succes
Gianni Versace a început să creeze costume speciale pentru marile vedete muzicale ale anilor 80 și 90. Elementele șocante, modelele inedite și încărcate, inserțiile aurii și sofisticate, accesoriile glamour erau bine etalate pe scenă la marile concerte de vedete precum Michael Jackson, Sting sau Elton John.
Stilul Versace însemna de fiecare dată ceva nou, șocant, uluitor. Dar de multe ori, designerul italian a folosit motive tradiționale din Calabria, ținuturile sale natale. Versace a mizat întotdeauna pe culori îndrăznețe și foarte vii, printuri animalice, sălbatice, încărcate de simboluri pornind de la stele, soare, lanțuri, cruci sau capete de zei. Emblematică pentru colecțiile Versace este rochia de aur Oroton, realizată dintr-un material fluid, auriu, greu și mulat pe corp.
Asasinatul prezis
La 25 de ani de la lansare, Casa Versace producea nu doar haine și accesorii pentru femei, ci și haine pentru copii și bărbați, decorațiuni de lux, așternuturi, genți, încălțăminte, bijuterii fabuloase și o serie largă de parfumuri. În plus, compania deține câteva hoteluri de lux decorate în stilul Versace.
Din nefericire, în anul 1997, pe când se afla pe culmile gloriei, Gianni Versace este împușcat de un individ obsedat de faima lui, chiar pe treptele casei din Miami. La 8 zile după asasinarea lui Versace, criminalul, care mai făcuse 4 victime, se sinucide.
Din ceea ce s-a scris în presă, criminalul lui Versace era un gigolo gay care se lăudase de multe ori în cercul lui de amici că l-a cunoscut personal pe marele creator de modă. Tânărul era consumator de droguri și criminal în serie, dar speculațiile spun că ar fi fost instrumentul mafiei care i-ar fi promis de multe ori lui Versace că îl lichidează, dacă nu își plătește datoriile.