De ce stau stewardesele cu mâinile sub coapse la aterizare și la decolare

.

Cine zboară foarte des cu avionul a observat deja că însoțitorii de bord adoptă o poziție specială, iar stewardesele stau pe scaun cu mâinile sub coapse în timp ce avionul decolează sau aterizează pe pistă. Însoțitoarele de zbor trebuie să respecte mai multe protocoale care țin de siguranța lor și a tuturor călătorilor.

Pare ciudat să vezi cum se așază stewardesele pe scaun cu mâinile sub coapse, în spatele avionului, după ce toți călătorii și-au pus centurile de siguranță, iar căpitanul aeronavei anunță decolarea. Însoțitorii de bord respectă cu strictețe o serie de protocoale de siguranță, absolut necesare în cazul unui eveniment imprevizibil.

Toți însoțitorii de zbor sunt instruiți să respecte anumite proceduri de siguranță și să aibă un comportament ireproșabil față de călători. Ei se asigură că toți pasagerii se vor bucura de un zbor liniștit și mențin legătura cu piloții aeronavei în cazul oricărui eveniment care poate perturba călătoria.

Rolul însoțitorilor de zbor la începutul călătoriei  

De ce stau stewardesele cu mâinile sub coapse la aterizare și la decolare

Un însoțitor de bord întâmpină pasagerii la bordul avionului, le urează bun venit și le indică unde se află locurile înscrise pe bilete, dacă aceștia nu sunt familiarizați cu ordinea locurilor într-un avion.

Pe măsură ce călătorii urcă la bord, stewardesele îi ajută să își depoziteze corect bagajele de mână în compartimentul de deasupra scaunelor. Aceasta este una dintre cele mai importante reguli de siguranță, deoarece pe durata zborului ușile compartimentelor superioare trebuie să rămână perfect închise. În cazul unor turbulențe, există riscul ca bagajele să cadă peste călători și să producă accidente grave. Însoțitorii de zbor se asigură că toate compartimentele de bagaje sunt închise corect înainte de decolare.

După ce toți pasagerii sunt așezați pe scaune, iar bagajele sunt puse la locul lor, stewardesa sau stewardul comunica instrucțiunile despre echipamentul de salvare prevăzut la bordul avionului. Este indicat ca toți călătorii să fie deosebit de atenți la instrucțiunile de salvare, să încerce să le memoreze și să rețină pașii esențiali, deoarece aceste instrucțiuni le pot salva viața în cazul unui eveniment dramatic.

Ce fac stewardesele înainte de decolarea sau aterizarea avionului

Așa cum ai observat, poate, dacă zbori frecvent cu avionul, toți însoțitorii de zbor se retrag fie la capătul avionului, fie lângă cabina piloților. Aici există niște scaune pliante pe care se așază fiecare însoțitor de zbor. Nimeni nu poate rămâne în picioare în timpul decolării sau aterizării avionului.

Toți pasagerii, inclusiv însoțitorii de zbor trebuie să fie așezați pe scaune, cu centura de siguranță peste corp. Stewardesele respectă aceeași regulă. Niciuna dintre ele nu stă în picioare. Toate se așază pe scaunele pliante de la capetele avioanelor cu fața către pasageri și așteaptă ca nava să urce la înălțimea sigură de zbor.

Abia după ce comandantul navei aprinde semnalul luminos care indică faptul că putem deschide centurile de siguranță, însoțitorii de zbor se ridică de pe scaune și încep să pregătească gustările oferite în avion sau răspund la chemarea pasagerilor care au nevoie de ajutor.

De ce stau stewardesele cu mâinile sub coapse la aterizare și la decolare

De ce stau stewardesele cu mâinile sub coapse la aterizare și la decolare

Dacă urmărești cu atenție comportamentul însoțitorilor de zbor vei observa că au un obicei care pare ciudat. Ei se așază pe scaunele pliante într-o poziție anume. Își pun palmele deschise sub coapse și stau cu spatele foarte drept.

Această poziție se numește ”bracing” în limbajul instructorilor de zbor și este o poziție specifică de sprijin, prin care corpul este menținut drept și rigid, gata de acțiune, dacă apare ceva neprevăzut.

Cum se execută corect poziția bracing

Poziția de sprijin sau bracing este una dintre cele mai importante poziții pe care toți însoțitorii de zbor o învață de la primele lecții la cursurile speciale pentru stewardese.

În primul rând, stewardesele își asigură centura de siguranță, apoi își îndreaptă spatele și pun palmele deschise sub coapse, astfel încât corpul să fie cât mai drept, la poziție de 90 de grade pe scaun.

Degetul mare de la fiecare mână este ținut strâns spre pumn, palmele se țin sub coapse, aproape de șezut. Brațele se țin lipite de corp și picioarele la unghi drept pe sol.

Scopul acestei poziții este să mențină trupul într-o stare rigidă. În cazul unui impact neașteptat, în cazul în care apar turbulențe puternice, corpul este cel mai puțin afectat, iar riscurile de rănire sunt mult diminuate. Este important ca partea centrală a corpului, unde se află organele vitale, să fie cea mai protejată.  

În al doilea rând, această poziție în care palmele sunt ținute sub coapse, le ajută pe stewardese să își mențină o postură rigidă și corectă în caz de turbulențe, să nu alunece sau să nu se lovească de obiectele din jur. Mai mult decât atât, se pare că această poziție securizează mâinile, membrele superioare fiind protejate cu rigurozitate.

De ce este necesară poziția bracing

Peste 97% din zboruri sunt sigure, iar călătorii ajung cu bine la destinație. Sunt oameni care au zburat de zeci sau chiar de sute de ori cu avionul fără să se gândească niciodată la un accident sau la o prăbușire. Frica de zbor este justificată, dar avioanele rămân cel mai sigur mijloc de transport.

Cu toate acestea, toți însoțitorii de zbor sunt instruiți cum să se protejeze pe ei în cazul unui eveniment imprevizibil pentru a putea acorda ajutor călătorilor. Poziția bracing este obligatorie pentru stewardese tocmai pentru a preveni orice accident. Este important ca însoțitoarele de zbor să își protejeze corpul și mâinile pentru a veni în sprijinul celorlalți în cazul în care se petrece ceva neplăcut în timpul decolării și aterizării aeronavei.

Stewardesele nu sunt chelnerițe și nici bone pentru copiii care zboară cu avionul. Ele sunt instruite în primul rând să acorde ajutor, să salveze oameni, să intervină prompt în caz de depresurizare, turbulențe grave sau chiar prăbușire. De aceea, în primul rând ele trebuie să aibă grijă să evite orice accident și să rămână pe poziții, gata pentru orice intervenție.

În timpul decolării și al aterizării, stewardesele par să stea relaxate pe scaunele lor, cu fața către avion. În realitate, ele sunt atente la toți pasagerii, la fiecare mișcare riscantă, dar și la echipamentul pentru cazuri de urgență. Poziția lor se numește „revizie silențioasă’ sau „silent review’ în limbajul meseriei.

Însoțitorii de zbor știu cu exactitate unde se află echipamentul de urgență, dacă acesta este funcțional, cum pot acționa rapid ușile de evacuare, cum să dea comenzile necesare astfel întât toți pasagerii să aibă o șansă de salvare. Poziția lor în partea din spate a avionului, pe scaune înalte, le asigură vizibilitatea asupra întregii nave, dar și în exteriorul aeronavei.

Pasagerii au nevoie să țină mâinile sub coapse?

Acum, dacă ai aflat de ce stau stewardesele pe propriile mâini la decolarea și aterizarea avionului, te întrebi dacă nu cumva această poziție de sprijin nu este importantă și pentru călători, pentru siguranța lor în zbor.

Poți adopta și tu această poziție de sprijin la următorul zbor cu avionul. Dar este mai puțin comod pentru călători să își țină mâinile sub coapse, însă poate fi de mare ajutor să îți protejezi mâinile și corpul în eventualitatea unui incident grav.

Pasagerii nu pot fi obligați să adopte această poziție care nu este tocmai comodă. În schimb, ei sunt obligați să poarte centura de siguranță.

Ce altceva mai poți face pentru siguranța ta la decolarea sau aterizarea avionului? După cum ai observat poate și tu, uneori avioanele de mici dimensiuni, vibrează puternic la decolare. Altele se zgâlțâie în timpul aterizării, atunci când trenul de aterizare atinge pista. În acest caz, este indicat să te sprijini cu mâinile de scaunul din față, dacă îți este teamă. Cu toate acestea, piloții știu cum să manevreze aeronavele pentru a evita orice incident dramatic și trebuie să ai toată încrederea în experiența lor.

Ce alte obligații stranii au însoțitorii de bord

Pare ciudat să se așeze stewardesele pe propriile mâini pe scaune, dar ele respectă multe alte condiții ciudate. însoțitoarele de zbor trebuie să se supună unor cerințe și reguli destul de constrângătoare cu privire la talia lor, la ținuta și bijuteriile pe care le poartă, la machiajul și coafura pe care o aleg.

Numeroase companii aeriene angajează stewardese sau însoțitori de bord care au o înălțime peste medie, pentru a putea ajunge cu ușurință la bagajele sau obiectele aflate în compartimentele superioare ale navei. De asemenea, talia și greutatea trebuie să se încadreze în anumite standarde. Nu vei vedea stewardese plinuțe în avioane și nu pentru că plinuțele ar face de rușine compania respectivă, ci pentru că nu s-ar putea strecura cu ușurință pe culoar.

Bijuteriile sunt un alt capitol cu reguli stricte. Majoritatea companiilor de zbor acceptă doar unul sau două inele pe o mână, lănțișoare foarte fine la gât, dar interzic brățările și bijuteriile masive din rațiuni de siguranță.

În ceea ce privește culoarea părului, se acceptă doar culorile naturale, astfel că șuvițele verzi sau roz nu vor fi niciodată acceptate, așa cum nu sunt acceptate nici petele de piele sau cicatricile și tatuajele în zonele cele vizibile de pe corp.

Igiena orală strictă și dantura curată și frumos aliniată, zâmbetul cald și un chip plăcut constituie alte reguli stricte de la care nu se abate nicio companie aeriană. Stewardesele trebuie să aibă o respirație ușoară și plăcută, dar să nu mestece niciodată gumă. Iar unele companii interzic complet fumatul în cazul însoțitorilor de zbor, atât în orele de program cât și în viața privată.

foto: Shutterstock/ProfiMedia Images

Google News Urmărește-ne pe Google News

Primești pe e-mail cele mai importante articole apărute pe Unica.ro!
Abonează-te la newsletter
buton