Fundaţii umanitare, posturi de televiziune, federaţii sportive sau celebrităţi din toată lumea s-au mobilizat impresionant de rapid pentru a sprijini victimele tragicelor evenimente…
… din Haiti, ţară lovită în ultimele două săptămâni de două cutremure devastatoare.
Guvernele au uitat de criza economică şi au recurs imediat la fondurile de urgenţă. Numai S.U.A, Canada şi statele din Uniunea Europeană au reuşit să adune peste 1,2 miliarde de dolari pentru întrajutorarea haitienilor. La rândul lor, celebrităţile au răspuns imediat scopului umanitar şi au îndemnat oamenii să le urmeze gestul.
Te întrebi poate şi cât de receptivi au fost românii în acest caz, ţinând cont de salariile ajustate de criză sau de nivelul şomajuluidin acest an?
Reprezentanţii Fundaţiei Salvaţi Copiii România ne-au mărturisit că receptivitatea acestora vizavi de campaniile umanitare înregistrează un grad de diminuare, pe măsură ce publicul este expus unui număr din ce în ce mai mare de apeluri umanitare.
„Anii trecuţi, am reuşit să strângem fonduri destul de semnificative pentru ajutorarea victimelor inundaţiilor din diverse zone ale ţării. Aceste fonduri s-au diminuat, însă, destul de vizibil, de la un an la altul. În cazul specific al tragediei din Haiti, deşi considerăm că a avut un impact emoţional considerabil în rândul românilor, numărul donaţiilor nu este foarte mare momentan”, ne spune Ana Dumitru, Specialist PR Salvaţi Copiii România.
Deşi prima donaţie s-a înregistrat imediat după lansarea campaniei, pentru moment, însă, donaţiile nu sunt numeroase. În primele trei zile de campanie fundaţia a reuşit să strângă aproximativ 5.000 de lei.
Situaţia economică dificilă pe care o traversăm este o altă cauza a fondurilor mici. Cu toate acestea, un mesaj susţinut de reprezentanţii media are, evident, un impact mai mare, receptivitatea publicului fiind influenţată şi de modalităţile de promovare a campaniei, explică Ana Dumitru.
„Televiziunea, de obicei, reprezintă cea mai bună metodă de susţinere a unei campanii, fie că este vorba de o acţiune specială, gen teledon, fie de spoturi publicitare pentru popularizarea modalităţilor de donaţii”, adaugă aceasta.
Pe de altă parte, o expunere prea intensă a evenimentului este posibil să genereze o anumită insensibilitate în rândul publicului, consideră reprezentantul Fundaţiei.
În cazul donaţiilor online se observă o oarecare reţinere din partea românilor, spre deosebire de străini, care sunt mult mai determinaţi să folosească această metodă.
Valoarea sumei care poate fi donată începe de la de la 10 sau 15 lei, în cazul persoanelor fizice, şi poate ajunge la 1.000 de euro, în cazul companiilor.
Donaţii înjumătăţite faţă de apelul din 2005
Contactată de redacţia Unica.ro şi Crucea Roşie Română a semnalat o scădere la nivelul donaţiilor din acest an.
Astfel, dacă la dezastrul produs de tsunami în Indonezia în 2005, Fundaţia umanitară Crucea Roşie Română a reuşit să strângă, în doar câteva zile peste 6.000 lei, în an de criză, donaţiile românilor s-au înjumătăţit.
Potrivit directorului Departamentului de Comunicare al Fundaţiei, Anca Zaharia, în prima zi de lansare a Campaniei pentru Haiti, pe 15 ianuarie, Crucea Roşie a reuşit să colecteze numai 700 de lei.
„Având în vedere situaţia economică dificilă din această perioadă, nu ne-am propus colectarea unei anumite sume de bani. În cele câteva zile de când a pornit Campania, donaţiile online însumează puţin peste 2000 lei, însă orice sumă poate face o diferenţă în viaţa unei victime”, ne spune reprezentantul Fundaţiei.
La nivel internaţional, Crucea Roşie a reuşit să adune peste cinci milioane de dolari într-o singură zi de campanie de strângere de fonduri prin mesaje pe telefonul mobil şi pe reţele de socializare ca Twitter sau Facebook.
Pe de altă parte, din cauza costului ridicat al transportului, Crucea Roşie Română solicită doar donaţii în bani şi nu încurajează donaţiile în haine sau alimente, suma colectată urmând să fie transferată către Federaţia Internaţională a Crucii Roşii, pentru achiziţionarea de pachete igienice, apa potabilă sau plase împotriva ţânţari.
Potrivit reprezentantului Crucea Roşie, durata iniţială a apelului va fi de o lună, însă aceasta se poate extinde în funcţie de estimarea nevoilor în zonă şi de sumele strânse până în ultima zi.