Deşi este şi nu este apreciat, talentul cineaştilor din Noua Generaţie s-a regăsit din plin şi la alte competiţii internaţionale importante. Astfel, la ediţia din acest an a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin participă patru producţii ale regizorilor români.
La secţiunea de scurtmetraj, România concurează pentru Ursul de Aur cu „Colivia„, în regia lui Adrian Sitaru, şi cu „Derby„, scurtmetrajul lui Paul Negoescu, regizor care se află la a treia participare consecutivă la Berlinală, despre care criticul român crede că au ceva şanse.
Totodată, regizorii Florin Şerban şi Constantin Popescu concurează cu două lungmetraje de debut, alături de nume consacrate ale filmului, precum Roman Polanski sau Martin Scorsese.
„Portretul luptătorului la tinereţe”, realizat de regizorul Constantin Popescu, concurează la secţiunea „Forum”, iar filmul lui Florin Şerban, „Eu când vreau să fluier, fluier„, intră în competiţie cu alte 25 de filme selecţionate pentru cursa finală.
Tânărul cineast se păstrează optimist, indiferent de prezenţa regizorilor mari pe listele oficiale de nominalizări.
„Speram să fie selectat şi m-am bucurat foarte tare. A atras atenţia juriului de la Berlin, dar nu pot să spun ce şanse sunt pentru că nu am văzut niciunul din filmele din competiţie. Sunt mulţi regizori mari, dar asta nu înseamnă că filmele lor sunt bune sau proaste, şi acolo se premiază un film.
Eu mă bucur foarte tare că în România se face film de foarte bună calitate şi că filmul românesc se bucură de o atenţie fără precedent”, ne spune Florin Şerban.
Fără îndoială, cineaştii noştri au un profesionalism indiscutabil şi un talent inefabil aparte, apreciază criticul român.
Pe de altă parte, „filmul românesc nu răspunde nici unei forme de conformism occidental, şi cu atât mai puţin american, nici elitist, nici de public. Minimalismul românesc actual, dincolo de motivaţiile originilor sale, s-a constituit imediat într-o viziune estetică foarte aparte„.
Despre filmul românesc, în general, actorul, regizorul şi scenaristul Mihnea Columbeanu apreciază că este pentru prima oară când în România există un autentic curent de filme foarte bune, ceea ce face ca la nivel artistic filmul să exceleze, mai mult ca oricând.
„La nivel profesional, stăm mai puţin bine decât am putea pentru că, aşa cum spuneam, ne lipseşte profesionalismul onest şi fără pretenţii al filmelor de gen, de consum„, conchide criticul şi regizorul Mihnea Columbeanu.