Maşinile la mâna a doua sunt mai ieftine ca oricând. Dacă te-ai hotărât să investeşti într-un autoturism vechi, verifică-l la sânge, pentru a fi sigură că acel chilipir nu ascunde o capcană
Visezi să fii regina şoselelor? Atunci alege o maşină care să nu te lase baltă când ţi-e lumea mai dragă!
70 de kilometri. Atât a reuşit să parcurgă cititoarea noastră Cristiana T. cu maşina achiziţionată second hand, în urma unui anunţ de mică publicitate. După două zile de la semnarea actelor de cumpărare, motorul i-a murit în mijlocul drumului. Iar verdictul mecanicului a fost clar: „Decât să mai reparaţi hârbul ăsta, mai bine cumpăraţi alta!”
Uită-te şi la vânzător, nu numai la maşină
Păţania Cristianei este un caz tipic de „ţeapă” la cumpărarea unei maşini vechi. Iar femeile sunt victimele preferate de escrocii care vând hârburi cosmetizate, menite să ia ochii şi să funcţioneze doar până apuci să plăteşti. Aşadar, nu te lăsa trasă pe sfoară! Chiar dacă nu te pricepi, o verificare temeinică te va feri de o investiţie proastă. Iată ce trebuie să ştii dacă nu mergi la „cumpărat” însoţită de un cunoscător:
– Nu te uita doar la maşina pe care vrei să o cumperi! Aruncă-i o privire şi vânzătorului. Dacă nu-ţi inspiră încredere, caută mai bine altă ofertă. – Cere cartea albă a maşinii şi studiaz-o cu atenţie: astfel poţi să îţi dai seama dacă cifra indicată pe kilometraj este reală sau a fost „cosmetizată”. Verifică şi dacă maşina are revizia tehnică la zi (aceasta din urmă este valabilă 2 ani). – Aspectul maşinii nu spune foarte multe despre starea ei tehnică. Există indivizi care îşi câştigă pâinea înfrumuseţând maşini vechi şi ruginite, care urmează să fie scoase la vânzare. Petele de lac pe cauciucul care izolează geamurile pot fi, de pildă, un semn că maşina a fost „cosmetizată” după un accident. Aceeaşi concluzie poţi să o tragi şi dacă observi diferenţe de culoare pe caroserie. – Un miros rânced în interiorul maşinii poate însemna că sunt probleme cu izolaţia şi că umezeala pătrunde înăuntru. – Uită-te şi la scaunele din faţă. Dacă maşina are mai puţin de 100.000 de kilometri la bord, scaunele nu pot fi foarte uzate. Dacă observi că tapiţeria este nou-nouţă, încearcă să afli de ce a fost schimbată.
Insistă să faci un drum de probă
– Verifică starea uleiului, a apei şi a lichidului de frână. Dacă observi în garaj sau pe locul de parcare al maşinii pete proaspete de ulei, este posibil ca acesta să curgă. – Controlează cauciucurile: dacă sunt uzate doar pe o parte, poate fi un indiciu pentru eventuale defecţiuni ale axelor sau sistemului de tracţiune. – Insistă să conduci maşina de probă! Dacă porneşte greu, îţi moare motorul sau trage într-o parte când volanul e drept, renunţă şi caută o ofertă mai bună.