Predilecţia regizorilor pentru poveşti SF şi viziuni apocaliptice, ca urmare a isteriei generate de sfârşitul lumii, ne-a pus în faţa unor scenarii dintre cele mai diverse.
Ca subiect generos cum a ajuns să fie, sfârşitul lumii a fost prezentat de-a lungul timpului în diferite scenarii, mai credibile sau mai puţin realiste.
„Melancholia” este ultimul film SF despre acest subiect generos şi este semnat de regizorul Lars von Trier, care propune ipoteze noi despre sfârşitul lumii.
Pelicula a primit deja reacţii bune din partea criticilor străini, aşa că poţi merge cu încredere şi fără frică la cinema, la finalul lunii când va avea premieră în cinematografele româneşti. Până atunci însă, putem să reflectăm asupra filmelor care ne-au propus scenarii dintre cele mai absurde despre Ziua Judecăţii.
2012
Fan înrăit al cataclismelor de orice fel, Roland Emmerich are un întreg palmares, chiar dacă nu prea vast, aproape numai cu filme despre Apocalipsă.
Cel de pe urmă film, care este şi cel mai mare eşec, „2012” le întrece pe toate, atât la nivelul viziunii, cât mai ales la capitolul efectelor speciale, care pur şi simplu te lasă cu gura căscată.
Marcat de civilizaţia mayaşă şi de calendarul lor, regizorul provoacă o implozie a Pământului, declanşată de radiaţiile solare care au supraîncălzit nucleul Terrei.
Cu toate acestea, solul nu pare afectat deloc, totuşi, dintr-o dată, pământul se crapă cu o rapiditate incredibilă. Astfel, în contextul unei Apocalipse care se petrece instantaneu, John Cusack, în rolul salvatorului, reuşeşte incredibilul – sfidează fizica, gravitaţia, timpul şi orice logică a lui şi a regizorului.
Numere fatale
Aceeaşi profeţie Maya îl inspiră şi pe Alex Proyas (Oraşul întunecat, 1998) pentru filmul său apocaliptic, intitulat „Knowing”.
Aşa cum ştim deja, profeţia se bazează pe teorii numerologice, aşa că regizorul îl pune pe Nicolas Cage să scadă şi să adune tot filmul „numere fatale”.
Cu expresia sa gravă pe chip, Nic Cage aleargă timp de două ore să desluşească un mesaj codat, descoperit în curtea unei şcoli (?) şi care prevesteşte un cataclism de proporţii ce va distruge Pământul.
După ce reuşeşte să le dea de cap, acesta realizează că toate tragediile prevestite s-au întâmplat în trecut şi, în mod firesc, ar urma să aibă loc şi cataclismul final, expus aici sub forma unei furtuni solare.
În mod „neaşteptat”, furtuna solară chiar loveşte Pământul. Aşadar, omenirea este compromisă şi orice formă de viaţă distrusă, iar eroul nostru se resemnează şi el.
Dar nu te grăbii cu concluziile! Speranţa moare ultima chiar şi într-un astfel de scenariu. Cine s-ar fi gândit că în final tot extratereştrii ne vor salva de la moarte?
Godzilla
Roland Emmerich mai marchează un eşec cu un film care a făcut multe furori la vremea sa, nu pentru că ar fi oferit teme de reflecţie sau paradoxuri de rezolvat, ci datorită bugetului imens cu care a fost produs acest film la sfârşitul anilor 90.
Dar asta nu i-a impresionat prea mult pe fanii care şi-au păstrat totuşi un gram de raţiune.
Scenariul expune ideea cum că testele cu bombe atomice pot crea reptile gigantice. Nu am spus-o noi, ci omul de ştiinţă Niko Tatopolous, intrepretat de Matthew Broderick – despre care nu ştim ce o fi căutând într-un astfel de film. Şi de parcă nu ar fi fost suficient de înfricoşător să ştii că locuieşti pe Pământ cu o reptilă iradiată atomic, aflăm că ea se îndreaptă cu paşi repezi spre New York.
Poliţia şi armata americană îşi unesc forţele pentru a lupta cu monstrul ridicat din adâncurile preistoriei.
Descoperă aici şi alte filme despre Apocalipsă.
Foto: NorthFoto