Amploarea şi gravitatea accidentelor aviatice produse de-a lungul timpului continuă să şocheze o lume întreagă, odată cu ultimul eveniment de acest gen.
Cel mai recent accident aviatic, produs sâmbătă în Rusia, aproape că a decimat elita politică a Poloniei din ultimii 50 de ani.
Pus sub semnul unei coincidenţe sumbre, accidentul în care şi-au pierdut viaţa preşedintele polonez, Lech Kaczynski, soţia acestuia şi alţi 94 de oficiali din sfera politică ploneză, s-a produs în condiţii cel puţin stranii.
Avionul Tupolev-154 s-a prăbuşit într-o pădure din apropiere de Smolensk, în vestul Rusiei, la mai puţin de 19 kilometri de pădurea Katyn. Iar asta la 70 de ani de la masacrul celor 22.000 de ofiţeri polonezi de către ruşi, în timpul celui de-al doilea război mondial.
De altfel, vizita oficialilor polonezi se desfăşura cu scopul comemorării ofiţerilor polonezi ucişi în 1940.
Deşi mulţi polonezi cred că accidentul pare suspect, teoriile conspiraţiei rămân totuşi în plan secund, la originea acestei catastrofe fiind, cel mai probabil, o eroare a pilotului, spun anchetatorii.
De-a lungul timpului, au existat şi alte accidente aviatice catastrofale care continuă să rămână vii în memoria oamenilor.
Iată cele mai cunoscute accidente aviatice produse vreodată!
1. Accidentul din 1958 din Munchen este probabil cel mai cunoscut dezastru aviatic în care au fost implicaţi sportivi de renume. Pe 6 februarie 1958, avionul în care se aflau jucătorii echipei Manchester United s-a prăbuşit pe pistă în timpul decolării, fiind aproape distrus în întregime.
Aparatul decolase din Belgrad, cu 44 de persoane la bord, şi oprise la Munchen pentru realimentare.
Aeronava însă nu a mai putut decola din cauza zăpezii, prăbuşindu-se în flăcări, după mai multe tentative eşuate de a se ridica în aer.
Anchetatorii au declarat atunci că unul dintre avioane a pornit fără permisiunea turnului de control şi a intrat pe pista celui de-al doilea. Mai mult, aeroportul a primit exact în aceeaşi zi ameninţări cu bombă.
3. Un alt accident de amploare a avut loc în august 1985. Un aparat de tip Boeing 747, aparţinînd liniilor aeriene japoneze, s-a depresurizat în aer şi a devenit complet incontrolabil.
Avionul s-a prăbuşit şi a luat foc, iar 520 de oameni au murit. Potrivit anchetelor ulterioare, depresurizarea a fost cauzată de o defecţiune tehnică. În urma accidentului grav, directorul liniilor aeriene japoneze şi-a asumat responsabilitatea pentru cele întâmplate şi a demisionat.
4. În 1996 are loc în India cea mai amplă coliziune în aer. Un avion cargo din Kazahstan s-a ciocnit cu o aeronavă saudită de pasageri deasupra localităţii Haryana. 349 de oameni, aflaţi în ambele aparate, au decedat. Accidentul s-a produs din cauza unei erori de pilotaj – echipajul avionului kazah zbura mai jos decât i se permisese.
5. Un accident tragic şi inexplicabil a avut loc în august 1980, în Riad. Un aparat care se întorcea din Karachi (Pakistan) a luat foc cu puţin timp înainte de aterizare. Piloţii au reuşit să aducă aparatul la sol, însă, din motive neînţelese, au rulat până la capătul pistei înainte de a se opri. Aparatul a stat apoi pe loc, cu motoarele pornite, timp de câteva minute, înainte de a se deschide uşile pentru evacuare. La sosirea echipelor de intervenţie, toţi cei 301 oameni aflaţi la bord erau asfixiaţi şi arşi de vii. 6. În iunie 1988, un avion iranian de pasageri a fost doborât de marina americană deasupra strâmtorii Hormuz. Accidentul s-a soldat cu nu mai puţin de 290 de morţi. Echipajul navei militare Vincennes, care a doborât aparatul, a explicat ulterior că a fost vorba de o confuzie. În mijlocul unei bătălii, marinarii au confundat avionul de pasageri cu o aeronavă de luptă inamică.
7. Un alt accident în care au fost implicaţi sportivi s-a produs în 1972 în munţii Anzi. Îndelung mediatizat, accidentul a dezvăluit mărturii şocante din partea supravieţuitorilor.
Ziua de 13 octombrie a fost de un ghinion negru pentru jucatorii de rugby de la Colegiul „Stella Maris” din Uruguay. Avionul care ii ducea de la Montevideo la Santiago, in Chile, s-a prăbuşit în munţii Anzi, din cauza condiţiilor atmosferice.
Dintre cei 45 de pasageri ai avionului, 18 au murit în accident. După 11 zile de la prăbuşire, echipele de salvare au renunţat la căutari, cei 27 supravietuitori fiind nevoiţi să reziste la peste 4.200 de metri altitudine, fără provizii şi ajutoare medicale.
Împinsi de perspectiva morţii prin înfometare, supravieţuitorii au decis să îşi mănânce colegii de echipă morţi.
Opt dintre supravieţuitori au fost ucişi de o avalanşă pe 29 octombrie. Ultimii 19 au fost salvaţi de elicoptere, pe 23 decembrie, după ce trei dintre ei au decis să escaladeze munţii pentru a căuta ajutor. Aceştia au reuşit să găsească localnici şi au chemat astfel ajutoare.