Ce este fenomenul K-Pop. Trupe de succes și tendințe

.

Tineri fascinanți, muzică antrenantă, dansuri excentrice și modă strălucitoare, fenomenul K-Pop a cucerit mapamondul și milioane de adolescenți pe rețelele de socializare. Industria muzicală coreeană profită din plin de fenomenul K-Pop care propulsează vedete peste noapte!

Fenomenul K-Pop sau mai bine zis industria K-Pop are un ritm uluitor de creștere, cu atât mai mult cu cât a devenit un simbol al culturii coreene și este susținut financiar chiar de guvernul republicii Coreea de Sud.

Tinerii cântăreți coreeni au reușit să se reinventeze și să devină simboluri ale adolescenților de pretutindeni. Nu întâmplător, muzica, stilul lor de dans și stilul lor vestimentar cuceresc anual milioane de tineri din întreaga lume pe rețelele de socializare, pe canalele YouTube și diverse medii de informare.

Fenomenul K-Pop, un fenomen mondial de succes

K-Pop reprezintă azi cea mai influentă realizare a muzicii și culturii sud-coreene. Muzica nu are granițe, iar noul fenomen muzical coreean propulsează cultura și stilul de viață sud-coreean pe plan internațional.

Este o adevărată industrie în spatele trupelor de tineri care se încadrează în acest stil de muzică. Ei reușesc să combine perfect muzica, dansul și stilul coreean cu noile tendințe din muzica internațională, în mod special hip-hop, rap și tehno.

Mai mult decât atât, guvernul sud-coreean sprijină promovarea acestor trupe la nivel internațional, le susține financiar și le ajută indirect să fie cât mai vizibile pe canalele internaționale gen Youtube, Instagram, Twitter sau alte rețele de socializare.

Datorită acestui fenomen, în anul 2018, piața muzicală din Coreea de Sud a cunoscut o creștere de 17,9% a veniturilor, iar specialiștii spun că industria muzicală din această țară a trecut de la nivelul de „potențial” la nivelul de „putere” în ceea ce privește influența asupra publicului tânăr. Coreea de Sud s-a clasat pe locul 6 printre primele 10 piețe muzicale din întreaga lume.

Datorită acestui succes, tot ceea ce promovează tinerii K-Pop se infiltrează în modă, accesorii, industria cosmetică, jocuri și tehnologie. Amprenta K-Pop se recunoaște azi în multe domenii atractive pentru tineret. Există o modă K-Pop, un stil vestimentar foarte colorat, sclipitor și ispititor, cu ținute senzuale și sportive totodată. Trupele de fete promovează totodată machiajul senzual și excentric, pe care milioane de adolescente din întreaga lume îl folosesc azi pentru a-și exprima mai bine personalitatea. Nu în ultimul rând, o anumită parte a jocurilor video a căpătat amprenta K-Pop, devenind mai colorate și mai muzicale. Iar cea mai nouă tendință sunt filmele în stilul K-Pop care cu siguranță vor atrage tot mai mulți fani.  

K-Pop. Începuturile din anii 1980

Fenomenul K-Pop își are rădăcinile în muzica pop sud-coreeană a anilor 1990 care a început să absoarbă elemente inedite din diverse stiluri internaționale precum rock, hip-hop, gospel, R&B, muzică electronică, muzică experimentală sau jazz.

Forma modernă a stilului K-Pop începe să se impună odată cu popularitatea trupei Seo Taiji and Boys, care devine tot mai îndrăgită în anii 1992. Ei au fost primii care au reușit să combine atractiv elemente din stilurile americane la modă, muzica japoneză și stilul coreean.

Trupa Seo Taiji and Boys a cântat doar patru ani, dar într-un timp extrem de scurt au reușit să strângă numeroase premii și sume impresionante de bani. Primele trei albume ale grupului au fost vândute în peste 1,6 milioane de copii. Al patrulea album a atins pragul de două milioane de copii vândute, ceea ce nu este deloc puțin pentru o trupă atât de tânără, care a venit pe piața muzicală cu un stil inovator.

O nouă cultură și trupe de succes

După Seo Taiji and Boys, o altă trupă a reușit să se impună în stilul K-Pop. Sub numele de H.O.T, tinerii artiști coreeni au debutat în 1996, fiind atent selectați și pregătiți în ceea ce privește vocile, dansul, limbajul, vestimentația și atitudinea de scenă. Trupa H.O.T. a înregistrat și ea succes după succes, impunând stilul K-Pop pe rețelele de socializare. Iar, dacă vrei să te familiarizezi cu fenomenul K-Pop, poți asculta și alte trupe de succes precum Sechs Kies, S.E.S., Fin.K.L., NRG, Baby Vox, Diva, Shinhwa și g.o.d.
De la subcultură, în câțiva ani muzica K-Pop a devenit un brand de țară și o parte a culturii muzicale coreene. Interpreții foarte tineri, foarte talentați, de o frumusețe eterică, adesea androgină, excelează în diferite stiluri, de la rap, bubblegum pop, balade sau rock. Videoclipurile lor sunt strălucitoare, boeme, romantice, poleite, irizate și elaborate meticulos să răspundă nevoii de fantezie a tuturor adolescenților din lume. Totul este armonios orchestrat, de la mișcările de dans, la coafuri, haine, culori, decoruri, sunete și simboluri internaționale, astfel încât fenomenul K-Pop vorbește pe limba tuturor și este înțeles de tinerii din orice spațiu cultural.

În anii 2000, K-pop a început să se răspândească țările asiatice vecine, mai ales în Japonia, țară din care K-Pop a împrumutat multe elemente decorative, dar și în Taiwan sau China. Trupele sud-coreene precum TVXQ și Super Junior au devenit populare în aceste țări și au cucerit o mulțime de fani.

Gangnam style, un moment culminant

Unul dintre momentele culminante înregistrate de fenomenul K-Pop a fost marcat de rapperul sud-coreean Psy. Single-ul celui de-al șaselea album al cântărețului, binecunoscuta melodie „Gangnam Style”, a devenit viral imediat, devenind primul videoclip YouTube cu peste un miliard de vizualizări. Acesta a reușit să depășească inclusiv videoclipuri mult mai populare precum „Baby” de Justin Bieber și a fost numit cel mai vizionat videoclip de pe platformă în anul 2012.

Cântecul exprimă un „stil de viață” din districtul Gangnam din Seul, iar Psy interpretează imaginea unei „prietenii perfecte între tineri”. Ideea videoclipului aduce aminte de serialul Beverly Hills sau de serialul ”Prietenii tăi”. Psy a combinat ritmuri și versuri de rap captivante cu un videoclip muzical amuzant, iar tinerilor le-a plăcut. ”Gangnam Style” este departe de imaginea rafinată de „idol” pe care au impus-o producătorii coreeni, dar tocmai această idee a funcționat atât de bine și a captat atenția a miliarde de adolescenți și tineri iubitori de rap.

BTS, trupa de senzație

https://youtu.be/vj-S5QiRUBk

Evoluția fenomenului K-Pop culminează cu succesul fulgerător al trupei BTS, cea mai mare și cea mai reușită trupă din întreaga industrie muzicală coreeană. Trupa de șapte băieți a doborât recorduri mari atât în ​​țara lor de origine, cât și în străinătate. Spre exemplu, în luna mai 2018, albumul de debut al BTS ”Te iubesc: Tear”, ajunge pe primul loc în topul american Billboard 200. Acest lucru ne arată deja cât de influenți și populari devenisă membrii trupei. De altfel, publicația The Times i-a inclus pe membrii BTS în topul „Celor mai influente 25 de persoane de pe Internet”. Mai târziu în acel an, în septembrie, albumul trupei ”Iubiți-vă: Răspundeți” a ajuns din nou numărul unu în același top.

BTS este rezultatul unei formule bine gândite și rafinate de marketing muzical. Melodiile celor șapte tineri produc în mod constant hashtag-uri Twitter și o armată masivă de fani. Totodată, ei atrag numeroase colaborări cu vedete internaționale din America sau Marea Britanie, precum Halsey, Zara Larsson sau Charli XCX. În ultimii ani, BTS a reușit să domine muzica pop din Coreea și dincolo de granițele țării. BTS a avut și două piese în „Billboard Hot 100”, o performanță rară chiar și pentru cei mai cunoscuți artiști americani.

5 melodii K-Pop pe care trebuie să le asculți

Fenomenul K-Pop a înregistrat numeroase melodii de top, cu sute de mii sau chiar milioane de vizualizări pe Youtube. Dar există câteva piese de referință pe care trebuie să le asculți și să le vizionezi pentru a înțelege mai bine de unde vine succesul acestor artiști.

 „DDU-DU DDU-DU” – Blackpink 

Grupul de fete Blackpink a fost conceput drept o replică la celebra trupă BTS și reușește azi să domine topurile K-Pop. Fetele știu să creeze o atmosferă deosebită, de la stilul de dans, la versurile și accesoriile pe care le folosesc, până la moda extravagantă pe care o promovează.

Fetele de Blackpink au stabilit un nou record impresionant pe platforma de video sharing cu videoclipul „Kill This Love”, reușind să adune 100 de milioane de vizualizări în doar 62 de ore.
Piesa lor electro-pop „DDU-DU DDU-DU” este dedicată puterii feminine și susține un ritm care îi cucerește pe tineri. Videoclipul combină elemente extravagante cu elemente specifice culturii asiatice, cum ar fi săbiile de samurai și cu multe piese vestimentare roz.

„IDOL” – BTS

BTS este cu siguranță cea mai populară și iubită formație K-pop la nivel internațional. Iar unul dintre hit-urile recente, Idol, demonstrează cum a ajuns această trupă un fenomen muzical de succes. Versurile melodiei se adresează persoanelor care au tot timpul o atitudine negativă și promovează deschiderea.

„BBoom BBoom” –  Momoland

Este o melodie de dragoste care vine cu ceva nou în stilul K-Pop, aducând mai multe elemente din genul disco. Trupa Momoland cuprinde nouă fete care au fost selectate după o emisiune TV de succes.

„Siren” – Sunmi

Sunmi este, poate, singura artistă solo din genul K-Pop care a reușit să se impună nu doar prin frumusețea ei exotică și vocea impresionantă, ci și prin stilul creativ pe care îl adoptă în dans.

„Love Scenario” – iKON

O altă melodie de dragoste bine cunoscută a genului este ”Love Scenario” cântată de o trupă de șapte băieți, care s-au impus la o emisiune TV îndrăgită de tineri. Ritmul lor hip-hop este cunoscut fanilor și cucerește în continuare audiența.

Google News Urmărește-ne pe Google News

Primești pe e-mail cele mai importante articole apărute pe Unica.ro!
Abonează-te la newsletter
buton