Cel mai aşteptat Festival de Film european, care şi-a premiat duminică seară câştigătorii, Cannes-ul, nu s-a ridicat la aşteptările publicului, iar competitorii nu au reuşit nici ei…
…să vină cu producţii notabile în acest an.
Dezamăgită de calitatea şi corectitudinea competiţiei, presa internaţională a criticat unanim Festivalul de Film de la Cannes. Competiţia a fost lipsită de filme „ remarcabile„ , altele au fost omise în mod voit, iar pelicula câştigătoare nu merita Palm dOr-ul, notau luni criticii de specialitate.
Cu aprecieri complet diferite faţă de ale juriului, presa europeană a contestat şi meritul regizorului thailandez de a fi distins cu prestigiosul premiu.
Cotidianul francez „ Le Figaro” nu s-a ferit să critice pelicula „ Lung Boonmee raluek chat Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives” , pe care o consideră „ o analiza lentă a reîncarnării, plictisitoare, halucinantă şi de neînţeles” .
Ca răspuns la nemulţumirile presei, Tim Burton a declarat ca l-a ales pe Weerasethakul pentru că filmul său s-a detaşat de cinematografia comercială. „ Festivalul se mândreşte că poate descoperi pelicule, care altfel ar avea mari dificultăţi în a ajunge la public” , a precizat acesta.
„Filmele s-au occidentalizat, s-au hollywoodizat, însă aceasta este o peliculă care te provoacă să o priveşti dintr-o altă perspectivă” , a declarat Burton.
Publicaţia HollywoodReporter notează, la rândul ei, că din palmaresul festivalului au lipsit filme importante, care nu au fost terminate la timp pentru festival.
„ Ediţia de anul acesta a fost mai tristă decât cea din 2009, care a fost electrică şi controversată” , scriu criticii, apreciind în schimb că Oliver Stone, Woody Allen, Doug Liman şi Ridley Scott au reprezentat bine Hollywood-ul la Cannes.
Şi cotidianul britanic „ The Guardian” deplânge calitatea slabă a festivalului în cronica sa de luni, pe care o titrează „ un triumf al politicii asupra artei” .
Pe de altă parte, nici criticii nu împărtăşesc aceleaşi păreri despre filmele nominalizate. În ce priveşte filmul thailandez, jurnaliştii britanici apreciază că, dimpotrivă, pelicula lui Weerasethakul este „ seducatoare, misterioasă şi ciudată, într-un fel distinctiv” .
Din „ secţiunea” filmelor omise, cotidianul italian „ Corriere della Serra” apreciază că este inadmisibil ca juriul de la Cannes, prezidat de Tim Burton, a omis producţia regizorului american Mike Leigh, „ Another Year” .
Nici filmul românesc nu a primit atenţia pe care o merita, punctează jurnaliştii de la Los Angeles Times, care mizau pentru secţiunea „ Un certain regard” pe filmul lui Radu Muntean, „ Marţi, după Crăciun” . Premiul a revenit însă peliculei sud-coreene cu un titlu cel puţin sugestiv „ Ha, ha, ha” .
O alegere „ reuşită” a fost în schimb pelicula „ Des dieux et des hommes” , în regia francezului Xavier Beauvois, care a plăcut atât criticilor, cât şi juriului. Filmul a fost distins cu Marele Premiu al Juriului.
Concluzia presei europene a fost că filmele din competiţie au fost în mare parte sobre şi au transmis imaginea unei lumi tulbure, cu teme grave, precum razboiul, drame sau pierderea standardelor morale.
Festivalul s-a incheiat cu o „ decizie discutabilă” , cu prea puţine pelicule remarcabile, ceea ce numesc jurnaliştii o ediţie „ mediocră” şi mai slabă decât cea de anul tecut, care, potrivit HollywoodReporter, a fost „ electrică şi controversată” .
Foto: NorthFoto