Cel mai aşteptat Festival de Film european, care şi-a premiat duminică seară câştigătorii, Cannes-ul, nu s-a ridicat la aşteptările publicului, iar competitorii nu au reuşit nici ei…
…să vină cu producţii notabile în acest an.
Dezamăgită de calitatea şi corectitudinea competiţiei, presa internaţională a criticat unanim Festivalul de Film de la Cannes. Competiţia a fost lipsită de filme „remarcabile„, altele au fost omise în mod voit, iar pelicula câştigătoare nu merita Palm d’Or-ul, notau luni criticii de specialitate.
Cu aprecieri complet diferite faţă de ale juriului, presa europeană a contestat şi meritul regizorului thailandez de a fi distins cu prestigiosul premiu.
Cotidianul francez „Le Figaro” nu s-a ferit să critice pelicula „Lung Boonmee raluek chat Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives”, pe care o consideră „o analiza lentă a reîncarnării, plictisitoare, halucinantă şi de neînţeles”.
Ca răspuns la nemulţumirile presei, Tim Burton a declarat ca l-a ales pe Weerasethakul pentru că filmul său s-a detaşat de cinematografia comercială. „Festivalul se mândreşte că poate descoperi pelicule, care altfel ar avea mari dificultăţi în a ajunge la public”, a precizat acesta.
„Filmele s-au occidentalizat, s-au hollywoodizat, însă aceasta este o peliculă care te provoacă să o priveşti dintr-o altă perspectivă”, a declarat Burton.
Publicaţia HollywoodReporter notează, la rândul ei, că din palmaresul festivalului au lipsit filme importante, care nu au fost terminate la timp pentru festival.
„Ediţia de anul acesta a fost mai tristă decât cea din 2009, care a fost electrică şi controversată”, scriu criticii, apreciind în schimb că Oliver Stone, Woody Allen, Doug Liman şi Ridley Scott au reprezentat bine Hollywood-ul la Cannes.
Şi cotidianul britanic „The Guardian” deplânge calitatea slabă a festivalului în cronica sa de luni, pe care o titrează „un triumf al politicii asupra artei”.
Pe de altă parte, nici criticii nu împărtăşesc aceleaşi păreri despre filmele nominalizate. În ce priveşte filmul thailandez, jurnaliştii britanici apreciază că, dimpotrivă, pelicula lui Weerasethakul este „seducatoare, misterioasă şi ciudată, într-un fel distinctiv”.
Din „secţiunea” filmelor omise, cotidianul italian „Corriere della Serra” apreciază că este inadmisibil ca juriul de la Cannes, prezidat de Tim Burton, a omis producţia regizorului american Mike Leigh, „Another Year”.
Nici filmul românesc nu a primit atenţia pe care o merita, punctează jurnaliştii de la Los Angeles Times, care mizau pentru secţiunea „Un certain regard” pe filmul lui Radu Muntean, „Marţi, după Crăciun”. Premiul a revenit însă peliculei sud-coreene cu un titlu cel puţin sugestiv „Ha, ha, ha”.
O alegere „reuşită” a fost în schimb pelicula „Des dieux et des hommes”, în regia francezului Xavier Beauvois, care a plăcut atât criticilor, cât şi juriului. Filmul a fost distins cu Marele Premiu al Juriului.
Concluzia presei europene a fost că filmele din competiţie au fost în mare parte sobre şi au transmis imaginea unei lumi tulbure, cu teme grave, precum razboiul, drame sau pierderea standardelor morale.
Festivalul s-a incheiat cu o „decizie discutabilă”, cu prea puţine pelicule remarcabile, ceea ce numesc jurnaliştii o ediţie „mediocră” şi mai slabă decât cea de anul tecut, care, potrivit HollywoodReporter, a fost „electrică şi controversată”.