Ți-e teamă să mai călătorești sau ți s-a anulat zborul? Iată ce ai de făcut

.
Dacă te numeri printre cei care vor să-și anuleze vacanța de teama coronavirusului sau compania aviatică a anulat cursa, e bine să știi ce ai de făcut pentru a-ți recupera banii. Ramona Colea, directorul unei companii specializate în recuperarea creanțelor pentru călătoriile cu avioanele de pasageri, îți oferă câteva sfaturi.

Nu puțini sunt călătorii cărora le este teamă să mai zboare în condițiile răspândirii noului coronavirus și mulți și-au pus problema ce pot face, mai ales că adesea comunicarea cu companiile aviatice este greoaie sau costisitoare, unele având telefoane de contact cu taxă. Pe de altă parte, mai sunt și cei care s-au trezit că zborurile le-au fost anulate. Pentru ambele categorii, Ramona Colea, director operațional FlighClaim.ro și BaniDinCer.ro, are răspunsuri. Cele două două companii menționate se ocupă cu obținerea de despăgubiri de la companiile aeriene pentru pasageri și pot oricând să-ți dea o mână de ajutor, dacă crezi că nu te poți descurca singur.

Ramona Colea

Ramona Colea, director operațional FlghtClaim.ro și BaniDinCer.ro

Ce faci dacă ai avut un bilet de avion cumpărat și nu ai putut zbura?

Este situatia clasică, în care se pierde aproape în totalitate prețul biletului. În funcție de compania cu care ai rezervat și de traseul călătoriei, mai există și posibilitatea recuperării unor taxe de aeroport, compania aeriană nefiind responsabilă pentru pasagerii care aleg să se izoleze, care au decis că nu mai vor să zboare.

Contează dacă biletul e cumpărat direct de la companie sau de pe un site agregator de zboruri (gen Vola, SkyScanner ș.a.)?

Acest aspect contează în ideea că există posibilitatea ca operatorul să soluționeze situația cu agregatorul, respectiv să ramburseze acestuia prețl biletelor nefolosite și să-ți recuperezi banii de acolo. Probleme apar la rezervările de grup, când doar unii dintre pasageri renunță la zbor.

Există o perioadă predefinită în care trebuie să faci cererea către cel de la care ai cumpărat biletul?

Este foarte important  ca pasagerul să știe ce tip de bilet achiziționează. Un bilet flexibil ne dă posibilitatea să amânăm sau să anulăm călătoria fără a achita vreo taxă suplimentară. Din păcate, cei mai mulți pasageri nu citesc termenii și condițiile de călătorie, acestea fiind bifate ca acceptate fără a fi vreodată citite. De obicei, dacă renunțarea la zbor se face cu mai mult de 14 zile înainte de data călătoriei, există o taxă destul de consistentă care se aplică pentru fiecare sector de zbor anulat, pasagerul urmând să încaseze diferența rămasă din prețul inițial achitat.

Foarte mulți pasageri anulează și nu mai există vreo suma de recuperat sau, în încercarea de a reprograma pentru o altă dată, taxa depășește prețul biletului.

Contează dacă a fost vorba de un zbor cu plecare sau sosire în UE sau nu?

Pandemia se încadreaza în categoria circumstanțelor extraordinare, astfel că indiferent de traseul călătoriei, regulile sunt aproximativ aceleași.

Ce-i sfătuiți pe cei care au rezervări de bilete făcute după 1 iunie?

Recomand tuturor să aștepte, indiferent dacă știu cu certitudine încă de pe acum că nu vor mai călători. Există posibilitatea ca, în funcție de cum evoluează situația, zborul să fie anulat de compania aeriană, ceea ce dă posibilitatea pasagerilor să recupereze integral prețul călătoriei neutilizate. Iar dacă situația revine la normal până atunci, ne vom putea păstra planurile de călătorie.

Ce ar  mai fi impotant de menționat referitor la zboruri în această perioadă?

Aș mai menționa că sunt mulți pasageri pe care pandemia i-a surprins pe alte continente, iar zborul către casă a fost anulat. În astfel de cazuri, unii au refuzat o reprogramare, alegând să rămână în țări precum India, Mexic, Indonezia sau în insule exotice până trece valul îmbolnăvirilor în Europa și au dreptul la rambursarea prețului biletelor de întoarcere.

Citește și:

Cercetătorii de la Harvard: „Nu scăpăm de pandemie până în 2022”

Totodată, este foarte important ca oamenii să știe că, dacă compania aeriană anulează zborul, au dreptul să le fie rambursată întreaga sumă achitată pentru prețul biletului. Dacă zborul este anulat cu mai puțin de 14 zile înainte de data călătoriei din motive imputabile companiei aeriene, cum ar fi probleme tehnice, motive operaționale, ca lipsa numărului suficient de pasageri sau greva propriului personal, ori dacă linia aeriană „uită” să informeze pasagerii despre anulare, atunci fiecare pasager este eligibil să primească în plus și o compensație care variază între 250 și 600 de euro. Contravaloarea compensației depinde de distanța călătoriei și se aplică doar dacă zborul în cauză are decolare de pe teritoriul UE sau este operat de o companie aeriană înregistrată în UE.

Ce primit în locul biletelor nefolosite?

Din lipsă de lichidități, companiile aeriene încearcă să convingă pasagerii să primească vouchere, cecuri de călătorie sau să aleagă opțiunea reprogramării. Este important de știut că pasagerii nu sunt obligați să accepte aceste variante decât în măsura în care consideră că sunt în beneficiul lor, prima opțiune fiind întotdeauna rambursarea prețului plătit pentru serviciile neefectuate.

Nu în ultimul rând, companiile aeriene nu sunt responsabile și nu vor rambursa cazarea rezervată la destinație. Există însă posibilitatea recuperării unor astfel de cheltuieli dacă avem o asigurare de călătorie care acoperă acest risc și în cuantumul menționat în polița de asigurare. Există astfel de asigurători și în România, companii care au înțeles situația și acoperă riscul COVID în polița de călătorie.

sursa foto: Profimedia

 

Google News Urmărește-ne pe Google News

Primești pe e-mail cele mai importante articole apărute pe Unica.ro!
Abonează-te la newsletter
buton