Odată cu pandemia de COVID-19, oameni din întreaga lume au redescoperit bucuria mersului pe jos. Însă, în cele mai multe orașe, traficul îngreunează această activitate. Institutul pentru Politici de Transport și Dezvoltare (ITDP) din New York, SUA,
a realizat un top 5 orașe al orașelor din lume în care te poți plimba în siguranță.
În vremuri de pandemie, când activitățile fizice au fost reduse destul de mult, sedentarismul a devenit un dușman și mai aprig al sănătății noastre. De aceea, mulți oameni s-au orientat către plimbările în aer liber.
Din păcate, în multe dintre marile orașe ale lumii, unde traficul este intens și poluarea atinge cote alarmante, mersul pe jos nu este atât de sigur, potrivit unui raport efectuat de cercetătorii de la Institutul pentru Politici de Transport și Dezvoltare (ITDP), din New York, SUA.
Organizația non-guvernamentală a realizat un top 5 al orașelor în care te poți plimba în siguranță după mai multe criterii:
Top 5 orașe din lume în care te poți plimba în siguranță
Hong Kong (China), Moscova (Rusia), Paris (Franța), Bogota (Columbia) și Londra (Marea Britanie) sunt cele 5 orașe din lume în care poți plimba în siguranță, potrivit celor trei indici.
În ceea ce privește numărul persoanelor care trăiesc la un kilometru atât de serviciile de asistență medicală, cât și de școli, în top sunt: Paris (Franța), Lima (Peru), Londra (Marea Britanie), Santiago de Chile (Chile) și Bogota (Columbia).
După cel de-al treilea criteriu, al dimensiunii blocurilor, în top se află orașele Khartoum (Sudan), Bogota (Columbia), Lima (Peru), Karachi (Pakistan) și Tokyo (Japonia).
Cercetătorii spun că acolo unde poluarea aerului este mai redusă, oamenii au mai puține probleme cu obezitatea, părinții petrec mai mult timp alături de copii, se înregistrează mai puține accidente rutiere, afacerile sunt mai prospere, iar inegalitatea mai redusă.
Alte orașe care au primit punctaje mai mari pentru apropierea de zonele fără mașini sunt Berlin, Barcelona, Melbourne, Sydney și Washington DC. Pentru apropierea de asistență medicală și școli, Katmandu (Nepal) și Atena (Grecia) au avut și ele un punctaj mai mare.
Un exemplu de reușită în ceea ce privește acordarea unei mai mari importanțe pietonilor și bicicliștilor a oferit orașul Pune, din India. Autoritățile au construit trotuare mai largi și zone de joacă pentru copii.
La polul opus, Indianapolis a fost cel mai slab clasat oraș din SUA, cu doar 4% dintre persoane apropiate de sistemul de educație și asistență medicală și 9% lângă o zonă fără mașini, potrivit Libertatea.ro.
București, top 10 cele mai poluate orașe din Europa
Însă poluarea nu vine doar de la emisiile de gaze ale mașinilor și de la fabricile din zonele industriale, ci și de la lipsa spațiilor verzi.
Doar 7,5% din suprafaţa oraşului este ocupată de spaţii verzi, din care 39% se află în sectorul 1, unde a fost luată în calcul şi pădurea Băneasa. Aşadar, indicele de spaţiu verde public este de numai 9,86 mp/locuitor, în comparaţie cu Viena unde este de 120 mp/locuitor.