Institutul Cultural Român participă la cea mai mare expoziție de arhitectură teatrală și scenografică din lume, Cvadrienala de Scenografie și Spațiu Performativ de la Praga (6-16 iunie 2019, ediţia a XIV-a, peste 70 de țări, 500 de evenimente, 50.000 de vizitatori) în calitate de partener strategic, alături de instituţii de prestigiu din Republica Cehă.
ICR precizează că „organizarea Cvadirenalei în Republica Cehă a fost realizată de echipa Institutului Cultural Român de la Praga. În continuare, dupa Praga, expoziția va fi prezentată în cadrul Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu, care se va desfășura între 14-23 iunie 2019”.
Participarea românească presupune două standuri ce prezintă fragmente din opera scenografului Dragoș Buhagiar și proiecte ale secțiilor de scenografie de la Universitatea Naţională de Arte – UNArte din Bucureşti, Universitatea naţională de Artă teatrală şi Cinematografică – UNATC din București, Universitatea de Arte din Târgu-Mureș, reunite în jurul unui motiv comun, „Ruinele teatrului, ruinele orașului”, propus de curatorul standurilor, criticul de artă și eseistul George Banu.
Institutul Cultural Român subliniază că „a organizat cele două standuri dedicate artiștilor consacrați și, respectiv, tinerilor creatori, prin transpunerea reflexiei plastice a unui artist de excepție, Dragoș Buhagiar, alături de creațiile viitorilor scenografi. Opera studenților la arte incită prin maniera originală și revelatoare de a reinvesti și recicla ceea ce e amenințat de dispariție în peisajul urban românesc de astăzi”.
Președintele ICR, Liliana Țuroiu, caracterizează astfel prezenţa românească la Praga: „Un eveniment precum Cvadrienala de la Praga ne demonstrează că între text și actori scenele își au propria lor personalitate. În cele mai reușite creații, acestea formează, împreună cu replicile și cu protagoniștii, un întreg solid precum nucleul atomic al celor mai stabile substanțe. Vorbind despre nuclee, este simbolic faptul că această reuniune de referință are loc, de mai bine de jumătate de veac, în inima Europei, într-una dintre capitalele ei cele mai seducătoare. Pentru Institutul Cultural Român este o bucurie și o onoare să susțină, și în acest an, prezența românească la Cvadrienală, un loc în care prezentul scenei mondiale intră în rezonanță cu viitorul. George Banu, reputat profesor și eseist, curator al standului românesc, l-a invitat pe Dragoș Buhagiar, unul dintre cei mai reprezentativi scenografi români de azi, să-și prezinte opera din perpectiva unei metafore largi și poetice – Ruinele teatrului, ruinele orașului. La rândul lor, studenților de la trei şcoli de scenografie importante din România li s-a propus să se confrunte cu provocarea teatrului în spaţii neconvenţionale. Ne alăturăm publicului Cvadrienalei, cu speranța că pasiunea și curiozitatea îi vor fi răsplătite de propunerile scenografice românești de la această ediție“.
Criticul de artă George Banu, curatorul expoziției de la Praga, punctează: „Poetica ruinelor e indisociabilă de melancolia europeană care și-a descoperit modernitatea privind busturi invalide, coloane frânte, palate dărâmate. Melancolia a fost la originea Renașterii și și-a dezvoltat în timp capacitatea de a reînvia mental universuri dispărute. Din această perspectivă putem explora universul eterogen expus de Dragoș Buhagiar ca pe o persistență poetică a ceea ce din opera lui continuă să existe în spectatorii de ieri și îi invită pe cei de azi să o imagineze. O lume dislocată, unde visurile se pot naște și călătoriile se pot angaja“.
Dragoș Buhagiar explică ideea expoziției sale: „Ideea de a expune instalația «Ruinele scenei» este, până la urmă, un pretext pentru a mă reîntâlni cu obiectele create pentru diferite spectacole, de a inventa imagini noi, de a le reinvesti cu alte semnificații, reunindu-le într-o compoziție coerentă, într-un alt spectacol, privit de aproape. Spun alt spectacol pentru că și o instalație este tot o formă de spectacol. Am vrut să dau șansa Îngerului sculptat, Ochiului tun, Sculpturii-Femeie, Triciclului Mobil, Contrabasului încarcerat, Mesei-ușă care se împotriveste intrării, Căzii și Scheletului butaforie, Pendulului ochi, Viorilor-Coasesă vină în față și să-și țipe poveștile. Toate odată, așa cum orice echipă de creatori de teatru face de obicei“.
Un element distinct al expozției este catalogul prezenţei româneşti la Praga 2019, realizat de editorul Dana Ionescu, redactor-șef al Editurii Nemira și de graficianul Bogdan Căpîlnean, traducerea în limba engleză fiind asigurată de Samuel W.F. Onn.