Te-ai întrebat vreodată de ce toate avioanele au ferestrele ovale? Nu este o simplă alegere care ţine de design, ci de siguranţa zborurilor.
Trebuie ştiut că, la început, ferestrele avioanelor aveau o formă rectangulară, asemenea celor pe care le avem cu toţii în casă, dar o serie de accidente tragice din istoria aviaţiei moderne a dus la modificarea formei acestora.
Citeşte şi – Şapte paşi pentru a cumpăra cel mai ieftin bilet de avion
În anii 50, odată cu progresul tehnologiei, avioanele comerciale au început să zboare la altitudini tot mai mari, pentru a evita turbulenţele şi pentru a reduce consumul de combustibil, însă inginerii au omis un detaliu care s-a dovedit esential pentru siguranţa zborurilor.
Din moment ce corpul aeronavelor trebuie presurizat, iar cabina aeronavelor să aibă o formă cilindrică pentru a reduce diferenţa de presiune dintre aerul din interior şi cel din exteriorul acesteia, ferestrele pătrate au repreyentat un adevărat inconvenient. Colţurile geamurilor deveneau vulnerabile şi nu rezistau la altitudini înalte. În 1953 au avut loc două accidente în timpul cărora aeronavele s-au dezintegrat în aer, incidente soldate cu moartea a 56 de pasageri.
Avioanele respective aveau ferestre pătrate, un design obişnuit în anii 50, iar în urma investigaţiilor, inginerii au descoperit probleme grave de structrură. La altitudini mari, din cauza diferenţei de presiune, forţa exercitată asupra fuselajului avionului era extrem de mare, iar ferestrele cedau.
Citeşte şi – Călătorești cu avionul? Noi reguli cu privire la bagajul de mână
Aşa s-a descoperit că ferestrele ovale suportă mai bine forţa de presiune, acestea fiind prevăzute şi cu „găuri de respiraţie” (micile orificii care pot fi observate în ferestrele avioanelor), care au rolul de a echilibra presiunea dintre straturile de sticlă din care sunt fabricate geamurile. Acelaşi principiu se aplică şi în cazul ferestrelor de formă circulară are vaselor maritime sau ale navelor spaţiale.
Foto – Shutterstock
Ultima modificare august 2, 2016 6:11 pm