Am fost, am văzut, am testat și... ne-a plăcut! Raluca Hagiu, redactor șef al Revistei Unica a avut ocazia să testeze Mazda 3, primul model din noua generație a constructorului nipon. Și a fost o experiență grozavă: confort, siguranță și un design nou elegant, cu tehnologie de ultimă oră.
Iată ce aduce nou acest model și de ce ne-a plăcut!
Noua Mazda3 prezintă viitorul Mazda și aduce îmbunătățiri majore la toate nivelurile: design, performanțe, confort și calitate, tehnologie și siguranță, consum și emisii. De acum, cele două variante, hatchback și sedan prezintă personalități diferite, iar ambele vor putea găzdui sub capotă noul motor Skyactiv-X, cu funcționare duală (aprindere prin compresie sau prin scânteie), care combină avantajele motoarelor diesel și pe benzină. Noua Mazda3 oferă o noutate majoră și în ceea ce privește echipările, modelul fiind dotat în standard cu elemente care se regăseau în trecut doar pe variantele superioare de cost.
Design exterior
Filosofia de design KODO, sufletul mișcării – a evoluat spre un nou nivel, denumit mașina ca artă. Este o orientare spre estetica japoneză, spre minimalism și eliminarea elementelor inutile, ceea ce lasă loc unui joc impresionant de lumini și umbre. Lateralele noii Mazda3 reflectă mediul înconjurător într-o manieră spectaculoasă.
Elementele care înconjoară șoferul sunt dispuse simetric pe două axe, una transversală, de-a lungul bordului, pentru a păstra cât mai aproape de linia ochilor elementele importante, și una longitudinală, care asigură poziționarea ergonomică a persoanei care stă în fața volanului. Pedalierul, volanul și elementele de pe bord sunt regândite, centrate pe șofer, iar volanul poate fi reglat acum mai amplu.
Tunelul median a crescut în dimensiuni, a fost ridicat pentru a fi mai aproape de șofer, iar toate elementele reașezate. Astfel, centrul de comandă este mai mare și mai în față, iar schimbătorul de viteze este realizat după o nouă tehnologie care subliniază natura sportivă și măiestria finisajelor Mazda.
Scaunele, complet noi, au fost proiectate pe baza cercetărilor Mazda și păstrează curbura naturală a coloanei, ajutând șoferul să-și echilibreze în mod natural capul.
Sistemul audio a fost, de asemenea, regândit pe baza studiilor Mazda și asigură o calitate ridicată a sunetului. În varianta standard modelul este echipat cu 8 difuzoare, poziționate mai sus pe tapițeriile ușilor sau în colțurile habitaclului în cazul celor pentru frecvențe joase. Rezultatul este o senzație mai naturală în ceea ce privește sursa sunetului și un plus de claritate.
Ocupanții noii Mazda3 vor avea la dispoziție în mod standard aer condiționat manual, buton start/stop, cadran central digital, frână de parcare electrică cu funcție Auto Hold, volan și schimbător îmbrăcate în piele, conectivitate USB și Bluetooth, Apple Carplay și Android Auto, sistem de navigație integrat și recepție radio digitală (DAB), geamuri electrice față-spate, cotieră centrală față, glisantă, cu spațiu de depozitare și scaune față reglabile pe înălțime.
Mazda3 poate fi echipat în premieră cu sistemul de tracțiune integrală i-activ AWD evoluat. Acum i-activ AWD monitorizează aderența celor patru roți în timp real și asigură o stabilitate și mai bună în orice moment. Sistemul a fost armonizat cu noua versiune a tehnologiei G-Vectoring Control Plus pentru a controla distribuția cuplului între cele două punți. Rezultatul este un răspuns mai fidel la intențiile șoferului, indiferent de condițiile de drum. Pierderile mecanice se reduc cu aproximativ 60% față de modelul anterior, ceea ce contribuie la reducerea consumului.
Siguranță
Noua Mazda3 va putea fi echipată cu sisteme avansate de siguranță, cum este FCTA (Front Cross Traffic Alert) care folosește radare instalate pe lateralele mașinii pentru a detecta vehicule care se apropie din unghiurile moarte în intersecții în T și avertizează șoferul. Un alt sistem nou monitorizează șoferul prin intermediul unei camere și a unui LED cu infraroșu instalate în lateralele ecranului central. Echipamentele analizează mișcările ochilor și fizionomia șoferului pentru a determina nivelul de oboseală și de atenție și îl avertizează sonor dacă este nevoie. Totodată, sistemul funcționează în tandem cu asistentul inteligent de frânare și scurtează timpul de atenționare la frânare. Al treilea nou sistem care contribuie la creșterea nivelului de siguranță a noii Mazda3 este Cruising & Traffic Support care asistă accelerarea, frânarea și direcția în ambuteiaje pe autostradă pentru a menține o distanță corespunzătoare față de vehiculul din față.
Dotările de siguranță standard pentru noua Mazda3 includ: airbag-uri frontale, laterale față și cortină față-spate, airbag pentru genunchi, sistem monitorizare presiune pneuri, G-Vectoring Control Plus, sistem asistență plecare din rampă, senzori de lumină și ploaie, asistent inteligent de frânare în oraș, pilot automat adaptiv, sistem de monitorizare unghi mort, sistem de asistență pentru menținerea benzii de deplasare, sistem inteligent de asistență la viteză, sistem inteligent de frânare, sistem de recunoaștere a semnelor de circulație, sistem de control automat a fazei lungi, sistem de alertă șofer, senzori de parcare spate, sistem de apelare de urgență e-call și sistem de alarmă pentru efracție.
Noua Mazda3 poate fi deja comandată la orice dealer Mazda din România.