Tu cum afli despre notele copilului tău? În afară de ședințele cu părinții, există acum cataloage virtuale și interfețe mult mai complexe, adevărate platforme educaționale. Află despre ele din acest articol, dar și din revista Unica iunie 2017, la chioșcuri din 24 mai 2017.
Pentru o taxă modică sau chiar gratuit, cum se întâmplă la unele școli finanțate de primării, părinții pot afla via SMS sau printr-un e-mail notele și absențele copiilor lor. Problema este că acest serviciu de catalog virtual nu este 100% digital, ci doar o dublare a catalogului tradițional, scris cu stiloul, cu o situație online întocmită de secretara școlii și furnizată, prin intermediul unei firme private, părinților interesați. Informația este cu siguranță utilă părinților, doar că adesea ajunge la ei inconstant sau târziu.
Pe lângă acest sistem simplist, există acum și interfețe mult mai avansate, care oferă acces instantaneu la situația școlară a elevului pentru părinți, pentru profesori, diriginte sau director. Notelor și absențelor propriu-zise li se pot adăuga o multitudine de alte opțiuni – teme și proiecte pentru mai mulți elevi, discuții între diriginte și părinți etc., după cum explică Alexandru Holicov, creatorul unei asemenea platforme, denumită Adservio.
De ce e nevoie de o platformă educațională
Proiectul lui Alexandru Holicov a pornit din școala al cărui elev a fost în urmă cu câțiva ani, Liceul “Vasile Alecsandri” din Iași, iar dezvoltarea acestuia a durat 8 ani. În 2009, când au auzit despre proiect, feedback-ul inițial al multor părinți a fost: “nu credem că se va implementa vreodată”, spune creatorul Adservio și adaugă: “În educație, e greu să schimbi mentalități, să schimbi lucrurile care decurg într-o școală, mai ales la stat”. Nu a fost un drum presărat cu petale de trandafiri.
“Încercăm ca, prin intermediul tehnologiei, să aducem profesorii să fie pe aceeași lungime de undă cu elevii. Practic, educăm profesori, elevi și părinți. Le oferim o unealtă modernă, care să-i ajute în procesul de educație. Multe gadgeturi performante sunt folosite ca jucării acasă, iar noi venim să le arătăm că „jucăriile” sunt bune și pentru școală, iar învățatul ar trebui perceput ca o joacă,” povestește Holicov.
În acest moment 52 de școli din București, Iași, Cluj și Botoșani beneficiază de platforma dezvoltată de el și compania sa, Adservio fiind pe punctul de a fi implementat și în școli din Germania și din Republica Moldova.
Există și un parteneriat cu Telekom, prin care profesorii au la dispoziție tablete și internet mobil, putând fi în contact permanent cu școala, fără a fi nevoie să petreacă ore întregi în cancelarie pentru a-și realiza documentele cerute de autorități.
După anii de dezvoltare și perfecționare, platforma este stocată în Cloud, fiind accesibilă cu orice device. Profesorii îți pot conecta tableta la un videoproiector și pot preda și discuta proiectele elevilor oriunde.
O platformă educațională îmbunătățește comunicarea
Dacă ar putea, toți profesorii spun că ar renunța la varianta clasică de catalog, în favoarea unui catalog strict electronic. Există deja o petiție depusă la Ministerul Educației pentru a iniția un proiect pilot și a renunța la birocrația de raportare a rezultatelor academice cu documente completate de mână și la catalogul clasic.
Despre lucrul cu catalogul virtual instalat pe o platformă educațională, actuala directoare a Liceului “Vasile Alecsandri” din Iași, Mona Coțofan, spune: „Absenteismul a scăzut simțitor, iar situația școlară a multor copii s-a îmbunătățit, datorită comunicării rapide și feedbackului primit de la părinți. Copiii sunt mai mobilizați, mai activi și mai implicați în viața școlii și comunică mai ușor cu propriii lor părinți. Cu cât implementarea se face la o clasă mai mică, cu atât comunicarea cu elevii și părinții acestora este mai bună. S-a generat chiar o competiție permanentă, deoarece rezultatele academice sunt vizibile celor din alte clase și copiii devin ambițioși. Platforma îi atenționează pe elevi că nu au note la unele materii, deci urmează să fie ascultați, așa că ei se prezintă mai bine pregătiți la orele următoare. În plus, pot lucra proiecte online în comun, în secțiunea de teme. Dacă mai multe școli ar folosi acest tip de platformă, s-ar renunța la o mare birocrație și s-ar salva timp. Gândiți-vă numai că, în acest moment, pentru a-și comunica reciproc rezultatele unui elev transferat, două școli folosesc adrese oficiale, trimise prin poștă, al căror răspuns se primește după 30 de zile”, detaliază Mona Coțofan.
În alte țări, platformele educaționale online au început să fie folosite de ani buni. În Polonia, de exemplu, ele sunt implementate din 2012, iar în acest moment 99% din școli au așa ceva.