Internetul, mediul de lucru digital în general, a schimbat destul de mult modul în care firmele își caută potențialii angajați. Chiar dacă nu ești în căutarea unui serviciu nou chiar acum, sunt multe aspecte referitoare la CV, interviu și recrutare care te-ar putea interesa.
Altădată, când plecai de la un loc de muncă, se spunea că e bine să „lași loc de bună ziua“, pentru că nu se știe în ce conjuncturi ale vieții vei ajunge din nou să lucrezi cu aceiași oameni. În ziua de azi, mediul online te obligă să-ți construiești ăi să-ți menții o imagine curată, din moment ce CV-ul tău, recomandările ăi istoricul de carieră sunt la un click distanță pentru orice angajator. Trei specialiști în domeniul recrutării de personal (un HR manager de companie, un specialist în resurse umane de la o firmă de recrutare și un specialist de la un site de joburi) ne explică ce a schimbat și ce nu internetul în modul de lucru al celor care caută personal.
Aurora Mateiuc – HR&Recruitment Manager la compania Playtika
Faptul că toată toată informația despre tine rămâne online, te poate ajuta (sau din contra!) în crearea și consolidarea unui brand personal. Dacă, în urmă cu câțiva ani, informația despre un candidat se rezuma preponderent la ceea ce era scris în CV, în prezent informația respectivă devine tot mai completă, complexă și, uneori, mai greu de controlat.
Social media a schimbat modul de abordare a informației din CV-uri, informație care poate fi verificată cu ușurintă, la un simplu „search“. CV-urile din prezent nu mai sunt doar o înșiruire de locuri de muncă anterioare, educație etc. – sunt mijloace de a-ți exprima personalitatea într-un mod creativ, cu informație structurată și ușor verificabilă online (pe LinkedIn, Facebook, bloguri personale, Google).
CV-ul clasic se folosește preponde-rent la târgurile de joburi. Ca specia-list în HR, cele mai folositoare îmi sunt CV-urile online, venite prin intermediul platformelor de recrutare sau pe e-mail. Multe companii mari au implementat sisteme interne de gestionare a procesului de recrutare, sisteme care îmbunătățesc comunicarea, gestionează aplicanții, urmăresc istoricul fiecarui aplicant și optimizează timpul de răspuns. CV-uri clasice mai primim doar la târgurile de joburi, însă și acolo se folosesc tehnologii noi, care scanează coduri de bare, iar CV-ul tot online ajunge.
Interviul rămâne elementul decisiv. Iată, în linii mari, cum analizez un candidat. Fiecare element dintr-un CV poate fi un delimitator. Mă uit la structura CV-ului, la organizarea informației, la proiectele personale, la internshipuri și cursuri etc. Eu sunt extrem de critică atunci când întâlnesc greșeli gramaticale sau de ortografie.
Însă pentru a ajunge pe „lista scurtă“ elementul critic rămâne interviul. Categoric mă uit ăi pe profilurile de LinkedIn și/sau Facebook ale unui candidat, însă nu înainte de interviu. În general fac această verificare în momentul în care am cunoscut deja persoana – e mai eficient așa! Și consider că este mai corect față de candidat să intru în interviu fără idei preconcepute. Însă aceasta este abordarea mea personală, fiecare profesionist în Resurse Umane având abordarea proprie.
Ce caut? Mă uit la toată informația disponibilă online privind candidatul, la recomandările de pe LinkedIn, la contactele pe care le are, la activitățile de pe Facebook, la limbajul folosit în exprimare – pe scurt, analizez fiecare informație care mă poate ajuta în luarea unei decizii. Mai nou, există companii dedicate, care furnizează angajatorilor servicii de verificare a profilului online și a referințelor.
Ce CV-uri atrag atenția? Nu am un răspuns universal valabil. În general, nota personală este cea care îmi atrage atenția: profilul care iese cumva din tipare, fie prin format, fie prin conținut. Fiecare dintre noi avem câte o „poveste profesională“. Modul în care decidem să o spunem, să o prezentăm face diferența. Un link către un portofoliu online, un blog citit de sute de oameni sau un hobby creativ pot spune mai multe despre tine decât două pagini de informații tehnice detaliate.
Cristina Săvuică – Chief Happiness Officer la firma de recrutare Lugera – The People Republic
În principiu, atât CV-ul online, cât ăi cel pe hârtie conțin informațiile de bază despre activitatea noastră. Cel online este, de obicei, mai scurt. De asemenea, CV-ul online ne permite să fim mult mai creativi, să folosim elemente „out of the box“. Un CV online trebuie încărcat în site-urile de joburi, dar asta nu e suficient, linkul trebuie apoi trimis către agențiile de recrutare și către angajatorii pe care îi vizăm.
E la fel de important să păstrăm CV-ul actualizat: el trebuie updatat la fiecare schimbare pe care o avem în carieră. De asemenea, în el trebuie adăugate cursurile noi pe care le facem și alte elemente care se schimbă în cariera noastră.
Cum departajăm candidații. Dacă experiența este asemănătoare, îi departajăm pe baza atitudinii. De asemenea, contează foarte mult cultura organizației unde este deschis jobul respectiv. În privința verificării profilului profesional, obiănuim să verificăm candidații pe LinkedIn, mai precis ne uităm dacă experiența declarată este aceeași cu cea trecută în profilul online.
CV-ul de luat în seamă. Ar trebui să fie scurt, cu experiența relevantă fiecărui job, scris cu același font, îngrijit, fără greșeli gramaticale. De altfel, de aici derivă și cele mai mari și mai frecvente greșeli în privința prezentării profilului de carieră: mărimea neadecvată a CV-ului, greșelile gramaticale și forma neatractivă de prezentare fiind considerate minusuri.
„Companiile caută constant candidați“
Laura Chiculiță, Chief Marketing Officer la eJobs, ne explică avantajul unui profil de carieră pe motoarele de căutare a joburilor.
Mediul digital a devenit canalul principal atât pentru candidați, cât și pentru angajatori, întrucât oferă accesibilitate, eficiență și transparență întregului proces. De aceea, site-urile de recrutare atrag și centralizează cele mai multe poziții din piață, fiind pentru companii cel mai important canal de recrutare. Pentru candidați, ele oferă recomandări automate de joburi, în funcție de profilul profesional, minimizând efortul de a identifica noi oportunități. De pe telefon, tabletă sau computer, poți aplica oricând la orice job disponibil, procesul fiind extrem de simplu și 100% gratuit!
Și, chiar dacă nu aplici activ la joburi, companiile caută constant candidați în baza de date a site-urilor de recrutare. De aceea este important să ai CV-ul mereu actualizat, pentru a nu rata șansa de a fi contactat pentru un interviu. Candidații pot să adauge sau să modifice o multitudine de informații în cadrul profilului lor eJobs. Pe lângă detaliile despre experiența profesională, educație sau tipul de job pe care și-l doresc, ei pot evidenția și atribute personale, prin completarea unor secțiuni precum „Obiectiv profesional“ sau „Abilități“. Un profil completat cel puțin 90% sporește vizibilitatea candidatului în platformă și șansele să fie contactat de companii.